Indfører nyt system: Sådan vil Haas undgå flere Kevin-kiks

Haas F1 vil benytte sig af spottere for at undgå, at deres kørere bliver fanget af trafikpropper under kvalifikationen

Fremover vil Kevin Magnussen få hjælp til at undgå trafik under tidtagningen. Foto: AP
Fremover vil Kevin Magnussen få hjælp til at undgå trafik under tidtagningen. Foto: AP

MONTREAL (Ekstra Bladet): To løbsweekender i træk fik tæt trafik og en forkert position på banen under tidtagningen konsekvenser for Kevin Magnussen, hvilket får Haas til at ændre procedure til de kommende løb.

Teamet vil indføre spottere, som skal assistere løbsingeniørerne med at sende kørerne ud på det rigtige tidspunkter, fortæller teamchefen Günther Steiner til Ekstra Bladet.

Efter skuffelsen lørdag, hvor danskeren ikke kom videre fra den første kvalifikationsrunde, blev der holdt møder hos Haas for at sikre, at begge sider af garagen får de optimale betingelser for en ren omgang. Hvor de ikke skal bekymre sig om at skulle overhale for mange undervejs.

Fremover vil Kevin Magnussen få hjælp til at undgå trafik under tidtagningen. Foto: AP
Fremover vil Kevin Magnussen få hjælp til at undgå trafik under tidtagningen. Foto: AP

Monaco er årets korteste bane, og Circuit Gilles-Villeneuve hører til blandt de korteste, så trafikpropper opstår altid der. Men 2017-sæsonens mere holdbare dæk gør strategien sværere at regne ud end tidligere.

En person er ikke længere nok.

- Sidste år var alle på samme plan. Man kørte én hård ude-omgang. Nu er det sværere at gennemskue, siger Günther Steiner.

Fordi dækkene skal nå meget præcise temperaturer for at fungere optimalt og ikke længere falder fra hinanden med det samme, kan det nogle gange ligne, at en rival vil til at sætte sin hurtige omgang. Hvorefter han venter, bakker af og bliver en blokering, for dem som er i gang med deres forsøg.  

- Det er, hvor vi - jeg ville ikke sige blev forvirrede - men ikke vidste, hvem der pressede den, og hvem der ikke gjorde, siger Haas-teamchefen.

- I de kommende løb skal vi fokusere mere på det. At spotte, hvad de andre folk laver. Så vi har en på fyr på hver bil, der spotter, hvad folk gør og giver den feedback til løbsingeniøren.

En spotter skal hjælpe danskeren med at undgå trafik på banen. Foto: AP
En spotter skal hjælpe danskeren med at undgå trafik på banen. Foto: AP

- Løbsingeniøren kan ikke længere klare det hele selv. Det bliver for meget. Men skal virkelig vide, hvad de andre laver, lytte til radioen og så videre.

- Lørdag var det største problem, at vi lod Vettel komme forbi, fordi vi troede, han var på sin hurtige omgang, men det var han ikke. Og derefter Ricciardo. Det var bare meget forvirrende.

- Her var det endnu sværere med en kort bane og mindre plads til samme antal biler, så man skal virkelig være på. Romain var heldig; processen og proceduren var den samme for begge, men du kan ikke bestemme, hvornår du er heldig. Vi skal blive bedre til det, og det bliver vi, siger Günther Steiner.

Samtidigt skal de komplicerede hybrid-racere have ladet batterierne op, før motoren leverer det maksimale, så teknisk set er det ikke muligt at køre 100 procent flere omgange i træk.

For topholdene er det ikke samme problem, da de har margen nok til at komme sikkert videre. Men i den langsommeste halvdel af feltet, hvor Haas typisk hører hjemme, tæller hver tiendedel.

Tre kørere er ikke at finde i Formel 1 næste sæson, ifølge Watt. Læs hvem her.

Wehrleins crash ødelægger Kevins kvalifikation:

Status: En tredjedel af Formel 1-sæsonen er afviklet. Her fælder ekspert Jason Watt og F1-reporter Jonas Hüttel dom.

Kevin Magnussen kalder Giuliano Salvi for den bedste løbs-ingeniør, han har arbejdet med. Og italieneren er positivt overrasket over samarbejdet. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Løbs-ingeniøren totalt overrasket: 'Troede Kevin var besværlig'

35 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere