Irriteret Jason Watt vil ændre Formel 1-regler: Der er gået totalt kasino i den

Ekstra Bladets Formel 1-ekspert ser muligheder for at gøre sporten mere interessant og spændende

Ekstra Bladets Formel 1-ekspert kommer med sine forslag til et forbedret Formel 1. Foto: Jan Sommer
Ekstra Bladets Formel 1-ekspert kommer med sine forslag til et forbedret Formel 1. Foto: Jan Sommer

Det er ingen hemmelighed, at ligeværdigheden blandt teams i Formel 1 nærmest kan sammenlignes med, at undertegnede skulle løbe 100 meter løb mod selveste Usain Bolt. Bolt løber for Mercedes-holdet, og jeg er trukket i den orange McLaren-trøje, og vi er begge klar ved startstregen.

Udfaldet er jo givet på forhånd: Jeg har ikke en chance, og hvis vi tilmed skulle løbe mod hinanden lige så mange gange om året, som der er Formel 1-løb, kan det sgu godt være, at tilskuertallene ville være drastisk faldende.

Formel 1-forretningen har for nylig skiftet ejermænd, og det er nu Liberty Media, der står bag. De ønsker at lave drastisk om på konceptet omkring bilernes reglement og løbsafviklingen, således at vi som tilskuere får mere spænding og jævnbyrdighed at se på banerne.

Jeg vil her komme med fem punkter, som jeg mener, at man burde kigge på i forsøget på at skabe mere spænding til tilskuere og fans på lægterne.

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer
 

1. Brændstof

Vi har for nylig læst meget om, hvordan Kevin Magnussen i USA mod slutningen af racet blev nødsaget til at køre som en bedstemor for at spare benzin. Han brugte så åbenbart 100 gram mere end det tilladte og blev udelukket.

Det er p.t. tilladt at have 105 kilo brændstof i tanken, og det er ikke tilladt at tilføre mere end 100kg/timen på noget tidspunkt i løbet.

Det rygtes, at Mercedes har brændstof, der er lettere end de normale 0,8 kg/l, og dermed kan de jo have mere benzin med om bord ved løbets start end konkurrenter med tungere brændstof.

Forvirret??

Løsning: Man burde indføre et standardbrændstof, som FIA leverer på banen.

På den måde ville alle have det samme i tanken. Maks 140 liter, og så kan kørerne brug det i det tempo de lyster. Løber man tør 300 meter før målflaget, er det jo blot ens egen skyld. På denne måde sparer man teams for de vanvittige udgifter, der følger med kapløbet om at fremstille superbrændstof, og det vil i min verden også give mere jævnbyrdighed.

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer
 

2. Aerodynamik

Dette er et område, hvor teams bruger oceaner af dollars på at udvikle en bil, der har så meget downforce som muligt. Vi har alle set, hvordan der bliver monteret flaps og dimser på frontvingen, så airflowet henover bilen bliver ledt de rigtige steder hen. Drag (vindmodstand) er den værste fjende, og alle forsøger at mindske dette så meget som muligt.

Teams forsker også i at deres biler gerne må lave det, der kaldes ’dirty air’ bag sig, og det er et udtryk for, at vinden bag bilen hvirvles op, så den er ubrugelig for bilen, der ligger bagved. Derfor ser og hører vi om, at det er svært at ligge bagved en konkurrent i gennem svingkombinationer.

Løsning: FIA burde fremstille en standard front og bagvinge, som alle teams skal køre med. Disse elementer kan fremstilles så de giver en nogenlunde downforce, men på samme til laver meget vindmodstand og ikke særlig meget ’dirty air’.

Så vil det blive lettere at ligge bagved en forankørende, og teams vil igen spare penge på udvikling, og der vil fortsat være områder af aerodynamikken på selve bilen, som designerne kan få lov at slå sig løs på.

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer
 

3. Succesballast

I andre former for motorsport har man indført succesballast, som betyder, at man på baggrund at resultatet fra forrige løb skal have ekstra vægt i bilen ved næste grandprix.

Jeg er lidt splittet på spørgsmålet om dette, idet jeg principielt mener, at det er forkert at straffe en kører eller et team, der gør det godt og gøre deres bil tungere end hos en kører, som måske faktisk blot er dårligere.

Men når regnskabet gøres op, så må det i sidste ende være den kører, der har været bedst til at køre med succesballast, der vinder VM.

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer
 

4. Reverse grid

Omvendt startrækkefølge kunne også være en idé. Man kunne tage Q3-resultatet og vende feltet på hovedet, således at hurtigste bil starter ti’er, næsthurtigste starter ni’er og så videre.

For at undgå, at kørere spekulerede i at blive bagerst i Q3 for at få lov at starte forrest, kunne man indføre point for kvalifikationen.

Så skulle der nok komme gang i festen med Vettel og Hamilton startende nede på 9. og 10. pladsen.

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer

5. Færre dæktyper

Jeg synes, at der er gået totalt kasino i de mange dæktyper, der er at vælge imellem.

Det gør igen, at de store teams med mange ressourcer til udvikling mange gange forstår deres dæk bedre end f.eks. Haas, som vi tit hører sige: ’Vi ramte ikke vinduet med dækkets temperatur’ eller lignende.

Det kræver meget af et team at forstå alle de mange typer hårdheder og deres tendenser på alle banerne på kalenderen.

Færre dæktyper, mere jævnbyrdighed.

Se også: Grosjean-protegé får Haas-chance


Se også: Nyt land på Formel 1-kortet: Spritnyt F1-løb ser dagens lys

Se også: Efter kontroversiel Kevin-situation: Kørere vil have ændring

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen