Formel 1-sæsonen 2023 er skudt i gang, og hold da op hvor jeg er sikker på, at den bliver et brag.
Red Bull er fortsat favoritter, men jeg må sige, at jeg ikke tror, det bliver med den ene arm på ryggen at Verstappen kan vinde VM.
Mercedes er i langt bedre form end sidste år, og man må rose dem for at stå ved deres koncept med en bil, som er ultraslank ned langs siden. Næsten alle andre teams er på det aerodynamiske område gået samme vej som Red Bull og Ferrari.
I min optik ville det også være for farligt for Mercedes at smide sidste års erfaringer i skraldespanden og begynde at designe en ny bil fra bunden. Så er man ét år bagud, og det vinder man ingen løb med.
Men i år bliver året, hvor Mercedes kommer til at vinde flere løb end det ene de var heldige at slippe afsted med sidste år. Kvalifikationen lørdag var ikke imponerende, men jeg tror på, at teamet har en bil som er mere skånsom på dækkene, end det er tilfældet med Ferrari.
Hos Ferrari er man også godt med. Jeg er sikker på, at man i år har skruet godt op for ydelsen på motorerne, nu hvor der tilsyneladende er kommet bedre styr på holdbarheden.
Stærkt venskab
Charles Leclerc er teamets stærkeste kort, og jeg er af den opfattelse, at samarbejdet med den nye chef, Frederic Vasseur, vil favorisere monegaskeren. De har før samarbejdet, og venskabet er stærkt. Faktisk vil jeg vove den påstand at Leclerc er en af årsagerne til, at Mattia Binotto fik sparket som teamchef. Men Ferrari ligner i år et hold med omtrent samme styrke som i begyndelsen af 2022, hvor der var rigtig god fart i grejet.
Så min konklusion er, at vi får en sæson med en rigtig tæt kamp mellem de tre storhold.
I kampen om at blive næstbedst efter de tre førnævnte, må man sige at Aston Martin og Fernando Alonso har fået mig til at spærre øjnene op. Hold da kæft de har fået lavet en bil som virker.
Faktisk var den på tegnebrættet allerede til sidste sæson, men blev i 11. time erkendt ulovlig af FIA på områder som gjorde at teamet ikke kunne nå at ændre den. De måtte i stedet i al hast kaste nye tegninger og bygge ud fra en noget anden design-filosofi, og på den måde var 2022-sæsonen til skraldespanden allerede inden den blev skudt i gang.
En mester i dårlig timing
Jeg har alle dage syntes, at Fernando Alonso har været mester i dårlig timing. Han smuttede fra McLaren til Ferrari, lige som italienernes storhedstid sluttede brat, og senere skete det samme, da han rykkede tilbage til McLaren i 2015.
Mange husker det katastrofale år med Honda-motoren som spanieren kritiserede så højlydt, at japanerne meldte ud at de aldrig igen ville have noget at gøre med den primadonna at gøre.
Honda bliver senere verdensmestre med Red Bull og Verstappen, og igen lignede Alonso en klovn i strategi.
Da Alonso offentliggjorde, at han nu havde skrevet kontrakt med Aston Martin, må jeg lægge mig fladt ned og indrømme, at jeg kun kunne se ham gøre det for pengenes skyld. Tilsyneladende har teamet vist spanieren bevis på, hvad deres 2023-design havde at potentiale, og for en gang skyld ramte Alonso rigtigt med et teamskifte.
Bravo!
Han blive en ren fornøjelse at følge i år, og han er klart kandidat til podiet måske endda på et regelmæssigt niveau. Jeg ville elske at se ham krydse klinger med Verstappen, Leclerc og hans gamle ærkefjende Lewis Hamilton. Vi har noget at glæde os til.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Dårlige nyheder for Magnussen
Kevin Magnussen og Haas har fået fyldt sponsor-kontoen op med masser af dollars, og man har lavet en bil som i test virkede som om den er et godt udgangspunkt, men jeg ser problemer i horisonten.
Nico Hülkenberg er et godt kort at have på hånden for Haas og Gunther Steiner, men jeg har før omtalt at Kevin skal passe på ryggen. Hülkenberg er en garvet rotte som helt klart vil forsøget at styre teamets og bilens udvikling i en retning, som passer ham.
Hvis to kørere har forskellig kørestil (som hos Red Bull hvor Verstappen gerne vil have en bil som er overstyrende og løs med bagenden), så kan man ende med at bilens udvikling går i en retning, som passer den ene kører bedre end den anden.
Og efter kvalen kan man jo ikke bebrejde teamet, hvis Hülkenberg er den man lytter til i forhold til setup og strategi for søndagen. Det var ganske simpelt en super indsats af tyskeren.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Banen
Bahrain International Circuit
En af de baner som virkeligt har givet os fantastiske racerløb i nyere tid.
Banen er jo ret nydesignet og byder derfor for gode muligheder for overhalinger. Specielt for enden af start/mål langsiden og ind i sving 4 og 11.
Grundet placeringen midt i ørkenen blæser der meget sand hen over banen som giver utroligt skiftende baneforhold, og banen er ikke mindst hård ved dækkene, så forvent mange pitstop.