Jason Watt har fået nok: Hold nu kæft og kør

- Alonso er F1's svar på Neymars filmeri, mener Ekstra Bladets ekspert Jason Watt

Kevin Magnussen var i infight med Fernando Alonso under fredagens træning. Foto: All Over Press/Imago Sport
Kevin Magnussen var i infight med Fernando Alonso under fredagens træning. Foto: All Over Press/Imago Sport

SIKKEN EN masse ballade som i øjeblikket fylder i Formel 1-debatten. En ballade som går på, hvem som ligger i vejen for hvem ude på banen. Her taler vi ikke i løbene, men i kvalifikationerne og sågar i de frie træninger.

Det brokkeri er i min verden gået alt for vidt.

Senest har vi i fredagstræningen op til Storbritanniens Grand Prix haft en episode mellem Fernando Alonso og Kevin Magnussen, hvor førstnævnte mente, at Magnussen kørte decideret farligt og med vilje forsøgte at ramme spanierens McLaren-bil.

Balladen opstår, da Alonso er på en langsom omgang og alligevel ligger i det hurtige spor. Kevin Magnussen kommer så bagfra på en hurtig omgang. Derved bliver Alonso forstyrret. Noget kunne tyde på at Magnussen afblæser sin omgang og sænker farten, og i irritation kører Haas-raceren meget tæt på Alonso, og så begynder balladen.

NU ER DET så Alonso, der bliver irriteret, og så er der en lille ’du er dum, det er du også’-episode gennem de næste par sving, hvor Alonso nu vil forbi Magnussen. Ja – jeg synes, at Kevin bevidst kører lidt chikanekørsel foran Alonso, men spanieren begyndte i min optik deres infight, da han ikke lader Kevin køre forbi i første omgang, men i stedet forsøger at holde sig foran. I bund og grund er der tale om to kørere, som bliver vrede på hinanden, og så lad dem da lige pisse territoriet af.

Men nu er Alonso på radioen, hvor han hyler over, at K-Mag er farlig og forsøger at køre ham af banen, og det er her, det løber af sporet.

Vi har jo fodboldtilstande i Formel 1, hvor det handler om at filme, så den anden straffes. Og der skal bare brokkes så meget som muligt for at påvirke dommerne. I Formel 1 har vi jo haft VAR i mange år, hvor der kigges tv-billeder, telemetri inden der deles straffe ud. Og straffe er der også for mange af, når vi nu har de kritiske briller på.

Alonso er F1’s svar på Neymars filmeri.

Kevin Magnussen var i infight med Fernando Alonso under fredagens træning. Foto: All Over Press/Imago Sport
Kevin Magnussen var i infight med Fernando Alonso under fredagens træning. Foto: All Over Press/Imago Sport

EN KØRER som Sebastian Vettel er heldigvis vågnet lidt op, efter at han selv fik en tre-pladsers straf for at ligge i vejen for Carlos Sainz i en kvalifikation, hvor de tilmed begge gik videre. Og han udtaler nu offentligt, at straffene er gået for vidt.

Men det kræver også en kulturændring blandt kørerne, hvis der skal falde færre straffe. Mindre brok til løbskommissærerne vil automatisk lægge mindre pres på den strafudmålende enhed.

Formel 1 er en machosport, hvor der kører 20 egoer rundt, som alle er under stort pres for at levere den hurtige omgang. Men at begynde at brokke sig over at folk ligger i vejen i træningen, og at dette faktisk kan give en straf med hensyn til startplacering i løbet, det er jo for langt ude.

I kvalifikationen kan jeg se, at der er en pointe, hvis en kører bevidst sinker en anden, men da ikke i træningen for pokker. Nu er der jo heller ikke tale om, at der ligger en flok kørere, som kun har for øje at genere hinanden mest muligt, men nutidens biler er i den grad skyld i problemerne, der opstår.

EN HYBRIDBIL skal bruge en masse strøm til at give den ekstra power, og en kører skal derfor køre langsomt på sin opvarmnings-omgang, eller en omgang mellem to forsøg på at køre en hurtig omgang.

Dernæst har dækkene et yderst lille vindue, de arbejder indenfor, så der må ikke køres stærkt på opvarmningsrunden. Og det er igen en del af skylden for de store hastighedsforskelle på folk, som kører opvarmning eller hurtige omgange.

Men jeg synes i bund og grund at både kørere, teams og dommere skal finde en linje, hvor der brokkes og straffes mindre. Det ville klæde den engang så æresfulde gladiator-sport.

Fodbold kræver blot én kugle, og Formel 1 skulle gerne kræve to af slagsen.

Se også: Kevin imponerer: Vigtig sejr over Grosjean

Foto: Jan Sommer Sport og Spil Kevins nye Dubai-liv: Jeg savner Elsa helt vildt

Romain Grosjean har to børn med sin viv Marion Jollès Grosjean - og et tredje på vej. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Grosjean helt privat: Familiefar, gourmand og dus med dansk milliardær

Sport og Spil Det ser du ikke på tv: Kom bag Haas' lukkede døre

82 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere