Jason Watt har fået nok: Send disse tre F1-stjerner på pension

Smid de bedagede kørere, der ikke længere kan byde ind med noget, på pension, og giv de unge løver chancen. Så får vi godt Formel 1-ræs, mener Ekstra Bladets Formel 1-ekspert, Jason Watt

Det er kørsel som denne duel mellem Sebastian Vettel og unge Max Verstappen, vi gerne skal se flere af ved at lempe flere unge ind i Formel 1.

I MOTORSPORTENS ypperste klasse bør man selvsagt finde de ypperste kørere. Men det er i nogle tilfælde blot en illusion.

Penge er tit vejen frem, og man kan stort set købe sig til en plads blandt de 22 mest feterede racerkørere i verden. Jeg synes også, at der er en kedelig tendens til, at man ikke giver de unge talenter en chance, og man ser ofte, at de gamle travere får lov at køre længere, end godt er.

Lewis Hamilton, Sebastian Vettel og Daniel Ricciardo er alle modne kørere, de er i deres gyldne alder, hvor de præsterer fantastisk flot, og kørere som disse skal nok holde en god håndfuld år endnu.

MEN DER ER ANDRE i feltet, som bør stille hjelmen på hylden – eller rettere: Deres arbejdsgivere burde fritstille dem og i stedet give chancen til de unge, sultne løver, som har kæmpet sig op gennem formel-klasserne.

Felipe Massa og til dels Kimi Räikkönen har set bedre dage, og de har ikke haft samme udvikling som for eksempel Fernando Alonso, der nærmest er som en god rødvin, der bare bliver bedre med årene.

Og så er der kørerne, som simpelt hen bare ikke har haft det fornødne talent, og som bør indse, at det ikke bliver til et Formel 1-verdensmesterskab i deres levetid. 

JOLYON PALMER KØBTE sig til et Renault-sæde og håbede, at talentet ville udfolde sig, men det gik slet ikke, og det er nu forbi med den drøm. Andre i feltet har brugt flere år i forsøget på at etablere sig, men uden at det er blevet til noget, der er værd at skrive hjem om.

Marcus Ericsson er af sit stenrige bagland blevet købt ind hos Sauber, og det er nok ingen fornærmelse at påstå, at det forløb ikke har givet genlyd. Rygterne vil vide, at den stenrige familie bag Tetra Pack – og et par stykker mere af samme økonomiske kaliber – simpelt hen besluttede sig for, at de ville skabe en svensk Formel 1-kører og nedsatte et panel, der skulle finde den bedste svenske kandidat og gøre en Formel 1-kører ud af ham.  

Marcus Ericsson er ikke komplet uden evner, men hvor lang tid kan man få til at bevise, at man kan køre op med de bedste? Man kan selvfølgelig også spørge sig selv, hvem der mon er at køre om kap med, når man kører i det allerlangsommeste team i feltet. 

STATISTIKKEN VISER, at han de fleste gange får baghjul af tyske Pascal Wehrlein, og han er heller ikke kendt for at være en kører, der sætter verden i brand. Faktisk forventede man, at Pascal skulle være den næste tyske Mercedes-stjerne, men Toto Wolf og Niki Lauda har klogt nok valgt Valtteri Bottas til 2017/2018-sæsonen for lige at se det hele an. 

Wehrlein skal bevise mere, end han har gjort indtil videre – ellers bliver pladsen hos Mercedes højst sandsynligt besat at Esteban Ocon.

Der er dog lige for tiden rimeligt godt gang i den udskiftning, jeg efterlyser, og denne weekend har Daniil Kvyat endelig fået besked på at blive hjemme, fordi franske Pierre Gasly har fået det opkald, som alle håbefulde racerkørere drømmer om. 

Kvyat har jeg gennem lang tid dømt for ringe til Formel 1, og jeg har tænkt over, om Red Bull virkelig solgte så mange energidrikke i Rusland, at det var grund nok til ikke at fyre ham.

Max Verstappen har netop vist, hvad ungdommens gå-på-mod kan skabe af dynamik i formel 1-feltet. Foto: AP/Wong Maye-E
Max Verstappen har netop vist, hvad ungdommens gå-på-mod kan skabe af dynamik i formel 1-feltet. Foto: AP/Wong Maye-E

DA 17-ÅRIGE MAX VERSTAPPEN gjorde sin entre i Formel 1, stod det hurtigt klart, at han var noget ganske særligt, og jeg var overbevist om, at Formel 1-bosserne dengang ville få øjnene op for, at det kan betale sig at plukke unge talenter i Formel 3, Formel 2, GP3 og så videre.

Her får man store talenter for meget færre penge, end man skal betale en Felipe Massa eller en Kimi Räikkönen.

Det har alligevel taget sin tid, men nu her i sidste halvdel af 2017-sæsonen tæller feltet en hel flok unge løver som Max Verstappen, Stoffel Vandoorne, Esteban Ocon, Lance Stroll og Pierre Gasly. Tilmed finder vi også talenter, som får chance for at finde ud af, hvad de kan i fredags-træningerne.

Charles Leclerc og Antonio Giovinazzi har begge kørt FP 1 i Malaysia, begge er på Ferraris talentliste, og jeg glæder mig til, at en af de to store, Mercedes eller Ferrari, tør satse på en ung løve, ligesom Red Bull gjorde med Verstappen.

1 af 2 Jason Watt ser gerne nyt blod i Formel 1 hos flere teams. (Foto: AP)
2 af 2 Kimi Räikkönen og Felipe Massa er to af de kørere, der burde være gået på pension. Massa gjorde det sådan set inden sæsonen, men kom tilbage igen, da verdensmester Nico Rosberg stoppede og udløste en kører-rokade. Foto: AP/Geert Vanden Wijngaert
kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Benjamin Krogh
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen