Jubler efter hæsblæsende debut: På dette punkt blev Kevin overrasket

- Jeg har aldrig prøvet at køre i en så hurtig racerbil før. Det er helt vildt, hvor hurtigt man kan køre, siger Kevin Magnussen efter sin debut som Haas-kører

Sådan blev Magnussens nye bil præsenteret. Video: Haas F1

MONTMELO (Ekstra Bladet): 51 omgange. Eller lige godt 237 kilometer.  Det blev de umiddelbare data for Kevin Magnussen, der mandag fik sin officielle Haas-debut på Circuit de Barcelona-Catalunya.

De fleste af dem foregik i strålende solskin. Og på den led var der en vis symbolik i forhold til, at der var tale om en glædens dag i det nordøstlige Spanien. Endelig skulle hestekræfterne slippes løs. Endelig startede Formel 1-sæsonen. 

- Man er helt vildt spændt på at mærke den nye bil. Man har gået og fantaseret om den i så lang tid. Man har set den på computeren. Kørt den i simulatoren. Så man vil bare gerne ud og mærke, hvordan den føles i virkeligheden. Det er en fed følelse, siger Magnussen om sekunderne, hvor han trillede ud af garagen til ilddåben.

Han var en af de første på banen, da der blev givet grønt lys til acceleration klokken 9.00. Et startskud til det, der er danskerens tredje sæson som fast del af feltet i verdens ypperste motorsportsklasse. Og det hele er ekstra specielt dette år.

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer
 

For Formel 1 er ikke, som det plejer at være.  De nye regler for bilernes opbygning har sat deres præg på produktet såvel som præstationerne. Det konkluderer danskeren i kølvandet på sin første testdag, hvor han satte fjerdehurtigste tid af de kørere, som var aktion.

- Der er stor forskel i forhold til sidste år. Man kan presse bilerne meget mere. Det er lidt sværere at finde grænsen. Hver omgang kommer jeg lidt tættere på grænsen.  Man føler, at man er tæt på, og så prøver du et eller andet og finder ud af, at der er mere.  Og sådan er det næsten på hver omgang, siger Magnussen.

Han hilser forandringerne velkommen. Godt nok belaster den højere fart fysikken yderligere, men den øgede hastighed og det væsentlig bedre vejgreb sørger også for, at det er det – som Magnussen siger det – er blevet ’meget sjovere’ at køre.

- Det er en hel anden måde at køre racerbil på, end det var sidste år og før i tiden. Sidste år handlede det meget mere om at finde et kompromis i din kørestil, fordi dækkene har været meget sværere at få til at opføre sig ordentligt hen over en hel omgang, siger han.

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer
 

Under formiddagens kørsel måtte Magnussen selv kapitulere kortvarigt, da han blokerede baghjulene og derefter ramte barrieren. Men det er også historien om testkørsler. Det er i denne tid, at grænserne kan og skal udforskes. Og det er ført nu, at han og resten af feltet kan få føling med, hvordan racerne har forandret sig.

- Jeg havde egentlig forventet, at de her biler ville være rigtig hurtige. Men det overrasker stadig, hvor hurtigt de kan køre. Jeg har aldrig prøvet at køre i en så hurtig racerbil før. Det er helt vildt, hvor hurtigt man kan køre. Det er superfedt, siger Magnussen.

- Det har været rigtig svært at forestille sig, hvordan de her biler ville føles. Og det er også en ting, der har været rigtig spændende. Det var ret frustrerende at køre de gamle biler, fordi du vidste godt, at de kørte af helvede til. De her biler kører rigtig godt, så det handler om at presse dem rigtig meget, fortæller han.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Her er teamchefens dom efter dag 1:

Se også: Skrækstart for McLaren: Honda i nye problemer

Se også: Kevin tilfreds trods tur i væggen: Derfor gik det galt

66 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere