Kæk Haas-chef straffer Grosjean for Brasilien-brøler

Franske Romain Grosjean kører i Barcelona den vigtige regnvejrs-test. Planen er at holde Haas-raceren på banen - i modsætning til sidste gang

Hvis der er et grandprix sidste sæson, som Kevin Magnussens nye teamkammerat gerne vil glemme, er det udflugten til Brasilien. Romain Grosjean kørte en fremragende kvalifikation og skulle starter som syver, men præsterede under de ekstreme forhold at sende sin racer i væggen ... vel at mærke mens han trillede til selve startgridden.

Derfor har Haas-teamchefen Günther Steiner besluttet at sætte franskmanden i cockpittet, når Circuit Barcelona-Catalunya på den første vintertests sidste dag bliver kunstvandet, så holdene kan teste de nye regnvejrsdæk. 

- Da Günther fortalte mig, at jeg skulle køre regnvejrs-testen, sagde han: Når man kigger på din præstation i Brasilien, giver det sig selv, at vi er nødt til at sende dig ud på regnvejrsdæk, siger Romain Grosjean.

- Tak for den, Günther. Virkelig pænt af dig!

- Hvis vi skal være seriøse et øjeblik, bliver det virkelig vigtigt at analysere, hvor regnvejrsdækkene kommer til at fungere. Pirelli har arbejdet med dem. De er bredere og bliver mere tricky med akvaplaning. Vi er nødt til at forberede os på et hvert tænkeligt scenarium for at blive klar til våde forhold, forklarer franskmanden i Haas F1's optakt til næste uges test.

- Vintertesting handler ikke om setup til Barcelona; det handler om at gøre sig erfaringer og lære så meget som muligt om bilen. Kevin tager sig af de tørre forhold. Jeg kører også en tør dag og så den våde, siger Grosjean.

Pirelli-dækkene har været under angreb fra flere sider, siden de blev indført. En type som Fernando Alonso har aldrig tilgivet Bernie Ecclestone for at indføre dæk, som er designet til at falde fra hinanden for at fremprovokere flere pitstop.

Brasiliens Grand Prix blev en kort fornøjelse for Romain Grosjean. I regnvejret mistede han kontrollen over Haas-raceren på sin udeomgang. Foto: All Over Press
Brasiliens Grand Prix blev en kort fornøjelse for Romain Grosjean. I regnvejret mistede han kontrollen over Haas-raceren på sin udeomgang. Foto: All Over Press
 

De såkaldte 'full wets' var udsat for den hårdeste kritik fra kørerne.

Til den kommende sæson er Pirelli blevet bedt om at designe mere holdbare dæk, som kørerne kan presse mere. Samtidigt bliver der også indført stående start i våde forhold, så det er ekstra vigtigt, at regnvejsdækket fungerer på de nye og hurtigere racere.

Dækproducenten er yderligere presset af Sebastian Vettels testulykke tidligere på måneden, som spolerede to testdage under våde forhold.

Første vintertest køres mandag 27. februar til torsdag 2. marts - Kevin Magnussen er i bilen de første to dage.

Den nye Haas-racer præsenteres online på søndag og i Barcelona klokken 7.50 mandag morgen.

Se også: Formel 1-håb ude efter show-ulykke

Se også: Ferrari-stjerne banker ind i muren: Se de første tv-billeder

Se også: Se dem her: Årets ti vildeste crash i Formel 1

Sådan gik det galt for Sebastian Vettel under februars regndæks-test:

Se også: Vand-vittigt: Store overraskelser i brasiliansk F1-kaos

Se også: Palmer efter Brasilien-crash: Mit farligste løb nogensinde

Se også: Kevin træt af regn-afbrydelser: Lad os køre

8 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere