Kæmpe Haas-frustration: - Det er pisseirriterende

Romain Grosjean har endnu sine første point til gode i denne sæson, og ligesom resten af Haas-teamet er han dybt frustreret over, at dækkene giver massive kvaler

Dækkene driller fortsat Haas, og Romain Grosjean er godt og grundigt irriteret over, at man ikke er kommet problemerne til livs. Foto: Jan Sommer
Dækkene driller fortsat Haas, og Romain Grosjean er godt og grundigt irriteret over, at man ikke er kommet problemerne til livs. Foto: Jan Sommer

Efter en forrygende åbning på sæsonen er Haas kommet i vildrede.

Det amerikanske team har ikke scoret point siden Australien, men med godkendte kvalifikationer i Bahrain og Kina var der trods alt håb om, at årets fjerde afdeling i Baku kunne blive vendepunktet.

Missionen lød, at de hurtige omgange over tidtagningen skulle konverteres kontinuerlig fart under løbet, Men den slags kræver holdbare dæk, og det har været det helt store problem for det ambitiøse team i 2019.

Efter få omgange har både Grosjean og Magnussen haft svært ved at holde liv i Pirelli-dækkene.

Heller ikke i Aserbajdsjan blev problemet løst, og da kvalifikationen samtidig efterlod begge biler uden for top ti, blev jagten på point nærmest umulig.

Resultatet blev som spået. Hverken franskmanden eller danskeren kom på tavlen, og frustrationen er til at føle på.

- Jamen det er pisseirriterende. Det er på en eller anden måde ikke overraskende, men vi er nødt til at sætte os ned og tænke virkelig grundigt over, hvad vi kan gøre, siger Romain Grosjean ifølge motorsport.com.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Romain Grosjean havde ingen stor weekend i Baku, og franskmanden er stadig uden point i denne sæson. Foto: Alexaner Nemenov/Ritzau Scanpix
Romain Grosjean havde ingen stor weekend i Baku, og franskmanden er stadig uden point i denne sæson. Foto: Alexaner Nemenov/Ritzau Scanpix
 

Meget alvorligt
Nogenlunde samme sang lød fra Kevin Magnussen efter løbet, da den danske Haas-kører gjorde status over for Ekstra Bladet.

- Det er fire løb i træk nu, hvor vi ikke har haft fart i bilen. Selvom Melbourne var et godt løb alligevel, og vi fik point, så havde vi ikke farten som sådan. Det er noget rigtigt møg, at vi kæmper sådan med det. Men vi må bare arbejde med det, siger Magnussen.

Mest frustreret er måske manden, der står i spidsen for det hele. Teamchef Günther Steiner anerkender problemet med Pirelli, men giver ikke dækproducenten hele skylden. Han kigger indad - og fremad ...

- Jeg vil ikke kun give Pirelli skylden. Jeg giver også os selv skylden, for andre finder bedre løsninger. Men helt grundlæggende burde vi ikke sidde efter et løb og snakke om, hvorvidt dækkene fungerede eller ej, siger Steiner.

- Vi skal nok få det løst. Vi var hurtige til test. Vi var hurtige i Australien.

- Men det er meget alvorligt. Vi kender årsagen, men skal finde ud af, hvordan vi fikser det, siger han.

Formel 1-karavanen vender nu tilbage til Europa, hvor Circuit de Barcelona-Catalunya ligger asfalt til årets femte grandprix.

De sarte Pirelli-dæk og Haas

Pirellis dæk fungerer kun optimalt, når gummiet har en vis temperatur. Typisk omkring de 100 grader. Selv få grader gør forskellen på, om køreren har greb, eller han skal kæmpe for at holde bilen på banen.

2019-generationen af dæk har et tyndere ydre lag gummi end hovedparten af de dæk, som blev benyttet i sidste sæson. Hvilket gør det sværere for samtlige teams at generere varmeenergi ind i dækket, når det så at sige ikke kan vrides så meget. Ideen er at undgå, at overfladen bliver for varm, så gummiet bobler op, hvilket heller ikke dur.

Reglerne for dækvarmere er samtidigt ændret, og temperaturen 20 grader lavere, hvilket gør rigtig ondt på Haas.

VF19’eren har kvalificeret dig godt, men kan ikke holde gang i gummiet under løbet.

- Når dækkene begynder at graine, kan vi ikke komme ud af det, forklarer Günther Steiner.

‘Graining’ er, når overfladen bliver kornet og går i stykker, og grebet forsvinder. 

- Dækket bliver for koldt, vi glider rundt og er færdige. Vi har fire-fem hurtige omgange, men genvinder den ikke ligesom de andre, når grainingen begynder.

- Da Kevin kom ud på de nye medium, var han ret konkurrencedygtig på fem-seks omgange. Men jeg kan fortælle dig vores omgangtider ud fra temperaturgrafen, konstaterer Steiner.

Og den falder derefter.

Sidste år blev disse ‘thinner thread’-dæk benyttet på udvalgte baner. Blandt andet i Barcelona, hvor Haas var suveræne i fjor og gode under vintertest. Banens mange højhastigheds- og højenergi-sving burde betyde, at dækkene fungerer her.

Anders Holch Povlsen har sponsoreret Kevin Magnussen, siden danskeren kørte tysk Formel 3 i 2010. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Uden Anders ingen Kevin

Kevin Magnussen leger i en sprintcar sidste efterår før USA's Grand Prix. Foto: Haas F1 Team Sport og Spil Frie rammer hos Haas: - Så længe de ikke gør noget dumt

 

90 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere