Kevin bander over F1-monopol: - Bare et lortedæk

Kevin Magnussen øjnede point i Mexico, lige indtil Pirelli spolerede festen: - Hvis vi skal have ordentligt racerløb, skal vi have ordentlige dæk, lyder danskerens kritik

Fantomstart af Hamilton: - Kevin vinder en plads: Se den vilde start i Mexico her

MEXICO CITY (Ekstra Bladet): Meget grimt er sagt om Pirelli, siden den italienske dækproducent overtog Formel 1’s monopol i 2011. Efter Mexicos Grand Prix stemte Kevin Magnussen i koret og holdt ikke igen med spydighederne.

På flere sprog.

En joke. Lortedæk. Megafrustreret. Antiklimaks.

For en uge siden i Texas langede den danske Haas-kører ud efter benzinbegrænsningerne. Udfaldet denne gang retter sig mod noget mere fundamentalt i Formel 1.

Dæk, der er udviklet til IKKE at holde og til at fremprovokere pitstop.

- Pirelli er bare et lortedæk. Man kan ikke køre race, siger han til Ekstra Bladet.

- Hvis vi skal have ordentligt racerløb, skal vi have ordentlige dæk.

Haas-teamet havde større problemer under kvalifikationen med de lunefulde hypersoft end alle  andre. I løbet var det den næstblødeste type - ultrasoft - den var gal med.

- Vi lå teoretisk i en perfekt situation. Så får vi nye dæk på, men efter to omgange kører vi langsommere end på de 40 omgange gamle supersoft. Altså. Come on, siger Kevin Magnussen.

Foto: Pedro Pardo/Ritzau Scanpix
Foto: Pedro Pardo/Ritzau Scanpix
 

Løbet havde udviklet sig som håbet oven på lørdagens skuffelse. Danskeren havde fået en god start, vundet placeringer og kørt den omvendte strategi af de fleste.

Som tilskuer var det temmelig spændende.

Ville de andre midterhold kunne nøjes med et stop? Eller skulle de bruge to som eksempelvis løbsvinder Max Verstappen.

Midterfeltet lå tæt samlet i et lille dæk-sparende futtog, hvor ingen havde gummi nok til at prøve på noget. Da Haas-duoen kom ud og lagde an til angreb og rigtigt racerløb hentede de to sekunder pr. omgang fra start.

Der var lagt i kakkelovnen til noget stort, men glæden varede kort.

- Jeg var glad, det så godt ud. Jeg var ret sikker på, at jeg kunne score point. Få nogle nye dæk på og bare køre forbi. Jeg vidste, at de andre kørte rigtig langsomt, for jeg havde selv lige kørt på de gamle supersoft, som var FÆRDIGE.

- Jeg tænker, at nu får jeg nye friske ultrasoft på, og bilen er let. Jeg burde kunne cruise gennem feltet, og hvis de beslutter sig for en to-stopper, ryger de bag os.      

- Vi ligger på en klar et-stopper, som burde være helt perfekt. Enten kommer de ud bag os på en to-stopper. Eller også har jeg helt friske dæk til angreb.

- Dækkene var der bare ikke. De forsvandt. Nye ultrasoft var langsommere på tredje omgang end 40 omgange gamle supersoft. Det er helt sygt, siger Magnussen.

- Der er bare ikke noget at gøre, når dækkene er sådan her. Det har ikke noget at gøre med kørerstil eller setup. Jeg tror ikke, at der er nogen af de teams, som får det rigtige ud af dækkene, der ved hvorfor. Det er lidt lotteri.

Teamkammeraten Romain Grosjean sluttede 16’er og lige efter sin danske kollega. Tidligere på ugen drømte han om, at Bridgestone ville vende tilbage til Formel 1.

Jævnligt stikker franskmanden også til Pirelli-dækkene. 

- På ultrasoft fik vi problemer, vi ikke forventede. Jeg besluttede mig for at pitte igen (til hypersoft), men det gjorde ingen forskel. En hård dag, siger franskmanden.

- Vi kunne ikke få noget ud af dækkene, og det var ikke sjovt at køre. Jeg ved ikke, om det var ens for alle, men for mig er det ikke sjovt at køre ti sekunder langsommere pr. omgang end under kvalifikationen, siger han.

Haas-duoen lagde an til angreb, før weekendens dækproblemer fortsatte. Foto: ANDRES STAPFF/Ritzau Scanpix
Haas-duoen lagde an til angreb, før weekendens dækproblemer fortsatte. Foto: ANDRES STAPFF/Ritzau Scanpix

Se også: Rival forarger: - Schumacher var aldrig en stor mester

Formel 1 har valgt at give monopol til én producent for at spare holdene penge i forhold til tidligere tiders dæk-krige. Reglerne dikterer mindst et pitstop, håbet er flere, så dækkene udvikles ikke til at holde længst muligt.

Kørerne klager ofte over, at de skal bruge for mange kræfter på at passe på det sarte gummi i stedet for at køre race.

Sidste år var en grundene til Haas’ svingende resultater en manglende forståelse af dækkene. Det er denne sæson blevet markant bedre med ankomsten af dækspecialisten Hiroshi Tomitsuka

Alligevel var Mexicos Grand Prix lige til skraldespanden for det amerikanske team.

- Den eneste gode ting ved denne weekend er, at den er slut. Der er intet godt at tage med herfra. Vi var bare for langsomme, og vi kunne ikke få dækkene til at fungere, siger teamchef Günther Steiner.

Se også: Kontroverser klæber til ny Haas-sponsor

Se også: Kevins værste F1-oplevelse: - Skal køre som en bedstemor

Max Verstappen fra Red Bull vandt for anden gang i år og i Mexico for andet år i træk.

Med en fjerdeplads sikrede Lewis Hamilton sig VM-titlen for femte gang.

'Mega frustreret' Magnussen: Dækkene virker bare ikke

Jakob Hovgaard følger Kevin Magnussen som fysioterapeut og praktisk gris. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Var tidligere elitefodboldspiller: Nu har han fået drømmejobbet hos Kevin

Foto: Andy Hone/Haas F1 Team Sport og Spil Kevins nye hjem: Her er jeg tryg

Efter en sæson hos Sauber får Charles Leclerc fra 2019 chancen hos Ferrari. Beskeden fik han på Monza af Ferrari-teamchef Maurizio Arrivabene. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Ferraris nye stjerne: Vettels værste mareridt

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen