Kevin er spændt: Haas skjuler sin hånd

Kevin Magnussen har endnu ikke fået lov til at vise, hvad VF19’eren for alvor kan. Han håber på en smagsprøve torsdag

Kevin Magnussen var ude på det C4-dækket tirsdag, men uden at slippe raceren helt løs. Foto: ALBERT GEA/Ritzau Scanpix
Kevin Magnussen var ude på det C4-dækket tirsdag, men uden at slippe raceren helt løs. Foto: ALBERT GEA/Ritzau Scanpix

MONTMELÓ (Ekstra Bladet): På en maratondag for Kevin Magnussen med 131 omgange rundt på Circuit de Barcelona-Catalunya - seks flere end hans total i sidste uge - gjorde danskeren ikke meget væsen af sig, når man kiggede hurtige tider.

Her stak blandt andre McLaren og Racing Point snuden frem. I sidste uge gjorde Toro Rosso og Renault noget tilsvarende.

Hos Haas har man endnu ikke givet sine kørere muligheden for at få fornemmelsen af, hvordan VF19’eren måler op mod rivalerne på én enkelt omgang.

- Jeg ser frem til de næste dage for at se, hvor hurtigt alle kører. Jeg håber, at par af dem, som satte omgangstider i dag, IKKE kan køre ret meget hurtigere. Lad mig sige det på den måde, siger Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.

Traditionelt lukkes der mest op for posen på de sidste to testdage, hvor man får det klareste billede af styrkeforholdet.

- Jeg håber, at nogle af de andre tog hul på de hurtige omgange i dag, for ellers er de rigtig hurtige. Men lige nu er jeg ikke så bekymret.

Sidste år viste Haas netop sit potentiale torsdag og fredag i anden testuge.

- Jeg vil gerne nå at føle, hvordan bilen er i en slags kvalifikation-specifikation. Men det er ikke det vigtigste til test.

Det bliver næppe skruet helt op hos Haas og brændt mange sæt bløde dæk af.

- Men vi vil tage noget benzin ud af tanken og prøve noget lidt tættere på en kval-simulation. På et eller andet tidspunkt. Bare en omgang eller to er nok, siger han.

Forhåndsfavoritterne fra Mercedes gør heller ikke meget opmærksomme på sig selv under test. Og de havde ligefrem tekniske problemer tirsdag. De samme så man hos titelrivalerne fra Ferrari.

Hvordan det øvrige midterfeltet klarer sig, tør Kevin Magnussen endnu ikke spå om.

- Helt ærligt, det er så svært at sige. Jeg ved det ikke. Jeg skal først tale med vores strateg, om han har en idé. Det er mere tricky i år end sidste år. Det virker til, at mange af de andre har ændret deres programmer, og hvor meget benzin de kører med.

- Sidste år var det lidt mere gennemskueligt, hvor alle var. Måske tegner der sig et klarere billede henover de næste dage, konstaterer danskeren.

Se også: Dansker tættere på F1-drømmen: Sikrer kontrakt med topteam

Se også: Kevin og Haas i ny Netflix-serie: - Nu ligner vi en flok pikspillere!

Se også: Bekymret F1-boss: Alle mareridts moder

Ti kg brændstof betyder cirka 0,3 sekunders forskel på denne bane, hvilket gør det nemt at skjule sin sande fart. Traditionelt har Haas-teamet kørt tungt under test. Dertil er det et væld af motorindstillinger.

Romain Grosjean overtager rattet onsdag, mens Haas tirsdag aften oplyser, at man ændrer i programmet torsdag og fredag. Her vil de to Haas-kørere dele tjansen, så de kører en halv dag hver.

Ekstra Bladets liveblog fra vintertest holder pause, indtil Kevin Magnussen er tilage i raceren torsdag. Livetider kan ses på Youtube. Og uddybende svar på de spørgsmål, som læserne stiller hyppigst, finder du her.

F1-testtider - dag fem

Lando Norris (McLaren) 1.17,709 minutter (C4) 80 omgange

Pierre Gasly (Red Bull) 1.17,715 minutter (C3) 136 omgange

Lance Stroll (Racing Point) 1.17,824 minutter (C5) 82 omgange

Sebastian Vettel (Ferrari) 1.17,925 minutter (C3) 81 omgange

Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 1.18,589 minutter (C4) 99 omgange

Alexander Albon (Toro Rosso) 1.18,649 minutter (C4) 103 omgange

Charles Leclerc (Ferrari) 1.18,561 minutter (C3) 29 omgange

Kevin Magnussen (Haas) 1.18,769 minutter (C4) 131 omgange

George Russell (Williams) 1.19,662 minutter (C5) 119 omgange

Daniel Ricciardo (Renault) 1.20,107 minutter (C3) 77 omgange

Valtteri Bottas (Mercedes) 1.20,167 minutter (C2) 7 omgange

Lewis Hamilton (Mercedes) 1.20,332 minutter (C2) 83 omgange

Nico Hülkenberg (Renault) 1.20,348 minutter (C3) 80 omgange

C1-C5 indikerer dæktype - C5 er blødest og hurtigst

Foto: Jan Sommer Sport og Spil Fem vink om Kevins 2019-chancer

Foto Eksklusive billeder: Kom helt tæt på de nye F1-racere

Sport og Spil Testbriefing fra Barcelona: Er Ferrari lige lovlig smart?

Sport og Spil Sidste chance: Kevin har kniven for struben

10 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere