Kevin forsøgte fikst trick: - Ikke i nærheden af at være muligt

Man kan ikke køre gennem sving et og to på Silverstone med åben DRS-vinge, hvis man sidder i en Haas ...

Forskellen på at sidde i en af griddens allerbedste racere eller en fra Formel 1's midterfelt var til at få øje på under fredagens træninger på Silverstone.

Et af de store spørgsmål før Storbritanniens Grand Prix var, hvorvidt de første sving kunne tages med åben DRS-vinge (som øger tophastigheden).

Sidder man i en Haas kan man IKKE!

Romain Grosjean lukkede sin vinge for sent under første træning og smadrede nok engang sin racer. Men det var også ved at gå galt for Kevin Magnussen under anden træning.

- Jeg prøvede det en enkelt gang og var lige ved at ende som Romain. Jeg tror, Red Bull gjorde det, hvilket er ufatteligt, for det var ikke engang i nærheden af at være muligt for os, sagde Kevin Magnussen efter træningerne ifølge Autosport.

- Måske er det muligt gennem andet sving uden brændstof i bilen, men jeg er ikke sikker på, at det er hurtigere, fordi den ekstra energi slider så meget på dækkene. Har du greb som en Red Bull, ser det solidt ud. De presser ikke dækkene så meget; det skal man lige tage højde for, siger danskeren.

Også Lewis Hamilton fortalte, at Mercedes kørte gennem sving et og to med åben vinge og beskrev det som at styre jetjager rundt på banen.

Sådan gik det Romain Grosjean, da han ikke fik lukket DRS-vingen i tide, før han kørte ind til sving et og to. Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press
Sådan gik det Romain Grosjean, da han ikke fik lukket DRS-vingen i tide, før han kørte ind til sving et og to. Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press
 

Haas F1 Team havde og har store forventninger til dette løb. For bilen elsker højhastighedssving. Udfordringen er imidlertid, at denne generation racere tackler dem så godt, at svingene i praksis køres som en langside. Når alle tager dem med fuld gas, er fordelen ikke den samme.

Træningerne gav intet klart billede af styrkeforholdet. Sætter man Kevin Magnussens hurtigste sektorer sammen, ville Haas ligge i toppen af midterfeltet, men det lykkes ikke for ham under kval-simulationen, hvor han sluttede 12'er.

- Jeg tror, vi lørdag kan være alt mellem syv og 13. Det er meget tæt. Du skal virkelig sætte en omgang sammen for at komme forrest i midterfeltet, men jeg tror, det hele er åbent, siger han.

Se også: Mere Magnussen-medvind: Tilbage på prestigefyldt liste

Se også: Ovenpå Haas' drømmeweekend: Teamejeren kræver mere

Trods endnu et crash fra Romain Grosjean var teamchef Günther Steiner ved godt mod.

- Det gode er, at Romain var hurtig. Vi ved, hvad der skete med Kevin, så vi ved, at han også kan være hurtigere. Jeg er forsigtig optimist, siger bossen.

Foruden crashet i første træning var Kevin Magnussen også en tur hos stewards på grund af en situation, som BBC-ekspert og tidligere Renault-kører Jolyon Palmer kaldte en provokation fra Alonso. Dommerne - inklusiv Tom Kristensen denne weekend - ignorerede spanierens piberi.

Foto: Jan Sommer Sport og Spil Med dommer Tom i F1-kulissen: De skal køre hårdt, men fair!

Den Audi R18 e-tron quattro som Tom Kristensen vandt sin sidste Le Mans-titel i, står nu parkeret i hans kælder i Hobro. Foto: Claus Bonnerup Sport og Spil Tom K. fyldte 50: Kom med ind i Le Mans-kongens skatkammer

Jordan Pickford jagtes af Andreas Krauls fire gutter: Jesse Lingard, John Stones, Harry Kane og Kieran Trippier, da sejren over Colombia er en kendsgerning. Foto: All Over Press Sport og Spil DR-profilen fører VM's manager-spil: Her er hans guldkorn

Günther Steiner og Toto Wolff hygger på startgridden før Østrigs Grand Prix. Foto: pixathlon/REX/All Over Press Sport og Spil Debriefing fra Østrig: Hvornår ringer McLaren til Kevin?

71 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere