Kevin-garanti et nederlag for Ferrari: Haas-boss svarer igen

Der bliver ikke åbnet mange døre for de unge Ferrari-talenter

BUDAPEST (Ekstra Bladet): Haas og Ferrari er forbundet.

Ferrari leverer motoren til Haas-raceren, og omvendt giver Haas plads til Ferraris tredjekører Antonio Giovinazzi i syv første træninger denne sæson.

Men Ferrari burde have langt mere at skulle have sagt, mener den tidligere F1-boss Gian Carlo Minardi, der grundlagde det Minardi-team i Formel 1, der siden er blevet til Toro Rosso.

- Hvis det er, hvad der sker, så vil det være et nederlag for Ferrari, siger Minardi og fortsætter:

- Jeg er stadig sikker på, at det er en beslutning, der kun er taget for at bevare freden på et hold, der gør det rigtig godt, og hvis klare mål er at sikre flest mulige point i den anden halvdel af sæsonen, siger Gian Carlo Minardi.

Han mener, at Ferrari-systemet spiller fallit ved ikke at sikre unge (og helst italienske) talenter - som for eksempel Giovinazzi - en chance i Formel 1.

Giovinazzi med kasketten inspicerede Silverstone i selskab med Magnussen. Foto: Imago/Crash Media Group/ All Over Press
Giovinazzi med kasketten inspicerede Silverstone i selskab med Magnussen. Foto: Imago/Crash Media Group/ All Over Press
 

Glad for Magnussen og Grosjean
Haas-bossen er dog glad for at have kørerne på plads.

- Jeg har ingen indflydelse på, hvad der sker hos det røde hold (Ferrari, red.). Det er ikke mit job, men vi er glade for vores kørere. De har begge kontrakter, så vi er tilfredse.

Günther Steiner blev også spurgt til, om han kategorisk kunne afvise, at der ville ske noget med Romain Grosjean, der har budt sig til hos Ferrari, og der gled Haas-bossen behændigt af.

- Vi må krydse den bro, når vi når til den. Ferrari må træffe deres beslutning, og jeg har ingen viden eller indflydelse, når det kommer til det, siger Steiner.

Haas-bossen erkender, at de unge fyre, der ligger i periferien har stort potentiale, men det handler i den grad om at være på det rette sted på det rette tidspunkt.

Minardi var glade for sidsteplads
Den italienske Haas-chef ser en udvikling i sporten og nævner selv Minardi-teamets historie for at nå frem til sin pointe.

- Minardi var tilfredse med at blive sidst. Det var deres opgave at udvikle kørere, så de kunne leve med at være sidst. Det var deres forretningsmodel.

- Vi har ikke den slags teams. Måske er det godt, måske er det skidt. Jeg ved det ikke.

Han anerkender, at det ville være alt for risikabelt at starte de unge Ferrari-talenter i netop en Ferrari, men der bliver ikke åbnet mange døre for dem hos Haas. Selvom Haas ville være det oplagte sted set ud fra deres andre samrbejdsaftaler.

- Det er svært for Antonio (Gioviniazzi, red.) og Charles (Leclerq - Ferrari-talent, der dominerer GP2, red.), for der er ingen teams til dem. Der er ingen plads.

Leclerc kørte flere træninger for Haas i 2016. Foto: Imago/All Over
Leclerc kørte flere træninger for Haas i 2016. Foto: Imago/All Over
 

Steiner fortæller desuden, at han mener, at der er blevet et større gab mellem Formel 1 og de underliggende klasser.

Et andet sted, hvor Ferrari kunne placere deres talenter er hos Sauber, hvor der er sket en markant udvikling de seneste dage.

Det lille team så ud til at skulle køre med Honda-motor i 2018 og dermed vinke farvel til Ferrari, der leverer motoren denne sæson.

Den aftale er nu aflyst, og i stedet fortsætter Ferrari som leverandør - selvfølgelig i form af en modbetaling.

Tidligere på sæsonen kørte Giovinazzi to løb for Sauber, da Pascal Wehrlein var ude med en skade.

Kevin Magnussen kører denne weekend i Ungarn. Foto: All Over
Kevin Magnussen kører denne weekend i Ungarn. Foto: All Over
 

Se også: Kæk Magnussen skar igennem: Hvis det ligner lort - er det lort

Se også: Kevin om bænkplads: Det koster lidt

Se også: F1-komet står stille: Nu bliver der stillet hårdt ultimatum

Se også: Smadrede Kevins bil: Skuffet og ærgerlig

Se også: I heftig krig efter Hamilton-ballade: Grosjean ringede til Mercedes-boss

36 kommentarer
Vis kommentarer