Kevin gør status: Her er min plan

Fra juni håber Renault at kunne køre med om pointene - ingen større hop i nær fremtid

Ekstra Bladets Formel 1-reporter giver status på weekenden i Barcelona

BARCELONA (Ekstra Bladet): Når Formel 1-karavanen rammer Europa for alvor, følger typisk de første store opgraderinger af bilerne.

Udover sin længe ventede store motoropgradering har Renault for nyligt været ude og love yderligere fokus på 2016-raceren og nye komponenter til RS16’eren frem til sommerpausen.

Alligevel forventer Kevin Magnussen ingen tigerspring inden for de næste par løb. Et resultat a la syvendepladsen i Sochi kræver fortsat hjælp fra rivalerne.

Fredag arbejder Kevin Magnussen og reservekøreren Esteban Ocon med ændringer på både for- og bagvingen, men efter danskerens udsagt taler vi om ‘bittesmå’ forskelle, som langt fra sender de gule racere i pointene.

Se også: Fem store spørgsmål før Barcelona: Livsvigtig lørdag for Kevin og Renault

Se også: Kevin glæder sig til nye F1-regler

- Lige nu kommer der ikke noget på farten til dette løb og formentlig heller ikke næste løb. I Canada har vi den motor-opgradering, som gerne skulle være klar. Den skulle gerne give et skridt, som man kan se, siger Kevin Magnussen, da Ekstra Bladet taler med danskeren før weekendens grandprix i Spanien.

- Jeg har fået nogle tal at vide. Jeg er positiv, og vi krydser fingre for, at det er lige så godt, som vi forudser.

Renaults dansker ønsker ikke at dele de tal med den brede offentlighed, men i paddocken tales om knap 50 ekstra hestekræfter og et lille halvt sekund pr. omgang. Franskmændenes optimisme hører man også om via andre teams.

I næste uges test får Kevin Magnussen og Renault den første klare indikation om, hvorvidt tallene fra simulator og testbænk holder stik.

- Måske skal der finpudses lidt, hvis motoren ikke holder. Men jeg håber på, at hvis den giver, hvad vi forudser, så kan vi fremover komme ind i pointene sådan på den generelle fart. Men så skal den også levere alt, hvad vi håber, konstaterer han.

Se også: Husker du? Da han fik en F1-bil lige i kartoflerne...

Fra og med næste uges test begynder der så endelig at dukke nye komponenter op, som kan være med til at løfte selve bilen. Hvis de virker efter hensigten.

Når de ikke allerede er klar, skyldes det Renaults sene overtagelse af teamet. Et nyt hjulophæng eksempelvis producerer ikke sig selv.

- Selv om teamet har fået flere penge, tager tingene stadig tid. Når du begynder at udvikle, så er det ikke fra første dag, at du begynder at sætte tingene på bilen, siger Kevin Magnussen.

- Der er rimelig mange ting, vi skal prøve næste uge i testen. Jeg kan ikke sige så meget mere, end vi heldigvis er optimistiske omkring det. Men som ikke kommer på bilen til løb lige nu.

- Ting, som skal på bilen, som er nye koncepter, der ikke nødvendigvis kommer til at fungere, når man sætter dem på. Som der skal udvikles på, og der måske er potentiale i.

Nok så vigtigt for Kevin Magnussens sæson har man ikke helt opgivet den nuværende racer, selv om teamets hovedfokus ligger på 2017 og en bil tegnet fra bunden til et nyt reglement.

- Der er stadig fokus på den her bil, og vi prøver at forbedre den, så meget vi kan i denne sæson uden at gå alt for meget på kompromis med næste år.

Se eller gense Kevins sidste GP i Rusland, hvor han imponerede stort:

Renaults tjekliste

Motoren: Den længe ventede og meget omtalte opgradering af Renault-motoren skulle gerne sidde i bilen fra Canada. Næste uges test bliver uhyre vigtig og skulle gerne forløbe uden problemer. Hvis det ikke går som planlagt, bliver det en lang sæson for Renault og Red Bull. To testdage uden unødige stop vil være et godt tegn.

Chassiet: Under testen er Renault endelig klar til at afprøve en række forskellige opgraderinger, som skal gøre bilens aerodynamik og håndtering bedre. Lige fra ny affjedring til ny køling og en række aerodynamiske ændringer. Når Red Bull i Kina med samme motor bliver treer og firer mod Renaults 17. og 22. plads er der rum for forbedring.

Kvalifikationen: Når både motor og chassiset leverer bedre, skulle man gerne kunne se det på Renaults lørdage. Kvalifikationen er det helt store problem for teamet, og en bedring kræver finpudsning af alle komponenter på bilen. Andre teams skruer op for ydelsen til den ene omgang om lørdagen; det har Renault hidtil ikke kunnet gøre, og så er det svært at køre med om point hver gang.

12 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere