Kevin jubler over F1-ændringer

Formel 1-bilerne anno 2017 kommer til at favorisere den gode kører, mener Kevin Magnussen, der påpeger at kørerne de seneste to sæsoner skulle tænke for meget over alt andet end at køre stærkt

Kevin Magnussen glæder sig til, at han i den forestående sæson formentlig kan omsætte rå talent til bedre placeringer. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen glæder sig til, at han i den forestående sæson formentlig kan omsætte rå talent til bedre placeringer. Foto: Jan Sommer

Når Formel 1-kørerne 26. marts tørner ud i sæson-premieren i Melbourne, så bliver det i højere grad ræs som i gamle dage.

Det håber Kevin Magnussen i hvert fald.

De mange regelændringer, der formentlig kommer til at byde på væsentlig hurtigere omgangstider, betyder nemlig, at det i danskerens optik i højere grad bliver køreren, der kommer til at gøre en forskel. Og det glæder han sig til.

- Hvis bilerne er så hurtige, som vi alle forudsiger og håber, så bliver det mere en bil, køreren kan presse.

- I de gamle biler og i sidste års model var det mere et kompromis. Din kørestil blev meget kompromitteret af dækkene, begrænset vejgreb og en masse kræfter, der gav meget hjulspin. I de nye biler drejer det sig forhåbentlig mere om at finde grænsen siger den nye Haas-kører i et interview med Sky Sports.

Den 24-årige roskildenser er vidt og bredt beskrevet som et naturtalent i motorsporten, og han lægger da heller ikke skjul på, at det for ham gælder om at køre så stærkt som muligt uden at skulle tage så mange andre hensyn.

- Det bliver forhåbentlig en større udfordring at presse bilen til grænsen, så kompromiserne bliver en mindre bekymring. Det er i hvert fald mit håb.

- Det er federe at køre en bil, du virkelig skal presse hårdt og vride alt ud af i stedet for hele tiden at bekymre sig om, hvad der nu er det rigtige kompromis.

I Haas-teamet køres med Ferrari-motorer, og Kevin Magnussen forventer meget af opdateringen, der har givet flere hestekræfter.

Men hvor han forudser stor fremgang hos Ferrari med de nye motorer, så forventer han ikke nødvendigvis kvantespring for sit amerikanske team.

- Vores største udfordring bliver at få hevet alle data ud og analyseret dem ordentlig. For vi er et lille hold, og vi har endnu ikke mandskab nok til at analysere alt.

- Så vi kommer til at arbejde rigtig hårdt for at få det meste ud af det, vi har - og vi tror og håber på, at vi har en god samlet pakke, siger Kevin Magnussen.

Han kan for første gang hoppe i cockpittet i sin nye racer 27. februar, når kørerne tager hul på i alt otte testdage fordelt over to omgange i Barcelona.

Hør Ekstra Bladets Formel 1-ekspert, Jason Watts, vurdering af Kevins skift til Haas:

Foto: Polfoto. Sport og Spil Stor analyse: Sådan er Kevins chancer i 2017

Se også: Magnussen har fået dårligt ry i kulissen: Jeg har været uheldig

Se også: Sendt ud af Kevin: Nu taler han med topteam

Se også: F1-teams i selvsving på Twitter da Magnussen gæstede Haas

Se også: F1-redaktør: Vi er nødt til at snakke om Kevin

Cyril Abiteboul er skuffet over Kevin Magnussen, der ifølge franskmanden manglede disciplin. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 11. jan. 2017 - kl. 22:30 Renault-boss storsviner Kevin: Her er de hårde beskyldninger

69 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere