Kevin lader sig ikke snyde: Tophold i kæmpe bluff

Tiderne på den første rigtige testdag, så yderst lovende ud for Haas, men virkeligheden er en anden, vurderer Kevin Magnussen

McLaren i store problemer - Her bliver raceren for anden gang slæbt væk

MONTMELÓ (Ekstra Bladet): Ønsket eller kravene til Haas F1 Team denne sæson er lidt forskellige på nuværende tidspunkt afhængigt af, hvem i ledelsen man taler med.

Men kan de være inden for et sekund af Ferrari, bliver det en god sæson for Kevin Magnussens team.

På den første ordentlige testdag efter en uge med slud, sne og kulde i Catalonien var det lille team kun 0,7 sekunder efter storebroderen.

Hvilket på dette tidlige tidspunkt skal ses som bluff i det pokerspil, som Formel 1-test også er. Under stadig forholdsvist kølige temperaturer er der ikke de store forskelle mellem soft- og medium-dæk; til gengæld er den helt store ubekendte, hvor meget benzin der er i tanken.

På en bane som Circuit de Barcelona-Catalunya koster ti kg brændstof i hvert fald 0,3 sekunder, og ingen ved, hvor tungt de andre kører. 

Kevin Magnussen er overbevist om, at billedet ændrer sig markant til sæsonstart; måske allerede sidst på denne uge.

- Jeg tror stadig, der kommer til at være rimelig stor forskel. Jeg tror, nogle af de mindre teams har kørt med mindre benzin, og de store kan stadig finde to sekunder, siger han til Ekstra Bladet efter tirsdagens 96 omgange i VF18’eren.

Alligevel er man hos Haas forsigtige optimister.

- Bilen føles bedre og er bedre end sidste år. Det, der afgør, hvorvidt den bliver en succes, er, om vi har taget et større skridt end de andre teams. Lige nu er det sindssygt svært at sige noget om, fordi vi ikke ved, hvad de andre teams kører med på banen.

- Det er mega afgørende for, hvor hurtigt teams kan køre. Hvis nogen kører med fuld tank og laver en omgangstid, ved man, at de kan køre tre-fire sekunder hurtigere med en kvalifikationstank, siger han.

Kevin Magnussen toppede denne liste i torsdags. Se hvor meget Mercedes-duoen holder igen her:

Til gengæld ved han og Haas, at deres 2018-racer opfører sig som forventet.

- Jeg tror, vi har ramt vores mål rimelig godt, hvad aerodynamiske tal angår, og korrelationen til vindtunnelen ser god ud.

- Vi er positivt stillet lige nu. Mere er der ikke at sige om tingene lige p.t. Vi kører vores programmer igennem, og så venter vi med at se, hvor vi er, når vi kommer til Australien.

- Vi ser ikke så meget på de andre teams i øjeblikket. Selvfølgelig er vi spændte og vil gerne finde spor, efter hvor gode vi er i år. Men vi tager det ikke for alvorligt, for vi ved ikke, hvad de andre gør, siger danskeren.

McLaren havde endnu en skidt testdag. To gange brød Stoffel Vandoornes racer sammen. Foto: Juan Medina/Ritzau Scanpix
McLaren havde endnu en skidt testdag. To gange brød Stoffel Vandoornes racer sammen. Foto: Juan Medina/Ritzau Scanpix
 

Endelig var der sol over vintertesten. Foto: imago/Action Plus/All Over Press
Endelig var der sol over vintertesten. Foto: imago/Action Plus/All Over Press
 

Helt ligeglade med de andre er de nu.

For som Haas-teamchef Günther Steiner, så har alle teams folk ansat udelukkende til at kigge på, hvad de andre laver.

- Der foregår mange analyser op og ned ad pitlanen. Billedet bliver tydeligere, når folk kører long runs og løbssimulationer. For så ved du, hvad folk starter med af brændstof og på hvilke dæk. Der bliver knust tal, og det samme gør vi. Vi får flere svar, som ugen skrider frem, men lige nu er det for tidligt at sige noget, siger teamchefen til Ekstra Bladet.

- Folk laver de her analyser på fuld tid. Normalt har de 80 procent ret, for nogle faktorer er de nødt til at nøjes med kvalificerede gæt på, for det er ikke fakta.

- Vores performance er, hvor vi forventede, vi skal bare se, hvordan det måler sig med de andre, siger han.

Se også: Efter Haas-mareridt: Alt vendte for Kevin

Formel 1 - 26. feb. 2018 - kl. 13:26 Kevin scorer fed million-kontrakt

Med en yderst effektiv sidste time nåede Kevin Magnussen næsten 100 omgange. Resten af eftermiddagen blev spoleret af to tidskrævende reparationer.

Først skulle nogle carbonstykker sikres mere på gulvet. Og så gik en aksel i stykker i det komplicerede hybridsystem.

Intet alvorligt, forlyder det fra teamet.

- Vi kørte lidt for varme, men kender fikset. Det er sådan noget, man lærer til test. Vi vidste fra sidste uge, at vi skulle lave nogle ændringer, så vi begyndte allerede arbejdet der. Der er ikke noget, som koster nattesøvn, konstaterer Günther Steiner.  

Romain Grosjean hopper i raceren onsdag, inden Kevin Magnussen tager over igen torsdag.

Det lærte vi tirsdag

Ingen laver PR som McLaren

Teamet fokuserer på de 38 ‘værdifulde’ omgange til Stoffel Vandoorne. Alle andre finder situationen hos det hæderkronede team tragikomisk. De er skiftet til Renault efter tre triste sæsoner med Honda. Og forårsager to røde flag med tekniske problemer. Endnu en hård start på året.

Ingen viser deres hånd

Toro Rosso-Honda og Haas foran teams som Renault og sidste års VM-firere Force India? Kevin Magnussen kørte sågar hurtigst af alle i sektor tre - endda under knap så optimale forhold. Men de fleste har holdt sig til mere konservative dækvalg, og et hold som Renault forventer alle er det tætteste på topholdene.

Ingen tæt på top-tre

Mercedes, Ferrari og Red Bull stikker af på en parameter - ud over at være hurtigst. De får høvlet ufattelig mange omgange af sammenlignet med konkurrenterne. Uden de helt store problemer. 177 til Mercedes-duoen og 171 til Sebastian Vettel er det andet tegn på styrke. Et mindre elektrisk problem kostede lidt tid sidst på dagen for Max Verstappen, som stadig nåede 130 omgange. Top tre er stadig i en klasse for sig. 

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen