Kevin Magnussens dom: Sådan er den nye Honda

Trods McLaren-Hondas mange problemer i testfasen var Kevin Magnussen stadig positivt overrasket over den nye racer sammenlignet med den gamle

McLaren nød sin halve dag i den nye McLaren-Honda-racer. (Foto: Jan Sommer)
McLaren nød sin halve dag i den nye McLaren-Honda-racer. (Foto: Jan Sommer)

BARCELONA (Ekstra Bladet): Designet af både bil og motor i den nye McLaren-Honda-racer både nyskabende og ambitiøst, fortæller cheferne i teamet ved enhver given lejlighed.

Hidtil har det ikke været muligt at efterprøve udtalelserne, for holdet har i hele testfasen haft mere end svært ved at holde MP4-30’eren ude af garagen …

Kevin Magnussen hoppede på grund af Fernando Alonsos skade direkte fra sidste års bil med Mercedes-motor ind i slutningen af testfasen af 2015-raceren.

Se også: Barsk afslutning for Button

Så de grundlæggende forskelle på de to biler var det store samtaleemne, da Ekstra Bladet sammen med en række andre medier talte med Kevin Magnussen, efter han havde testet.

- Sidste års bil var noget mere uforudsigelig. Den her virker noget mere stabil og nemmere at køre. Det er rart at se, at det arbejde, vi lavede sidste år, og den retning vi tog, tilsyneladende er den rigtige. Vi ved det naturligvis ikke med sikkerhed endnu, konstaterer den 22-årige dansker.

Trods teamets manglende problemer, mener Kevin Magnussen den nye racer er fundamentalt en bedre Formel 1-bil, end hvad han kørte i sidste sæson. (Foto: Jan Sommer)
Trods teamets manglende problemer, mener Kevin Magnussen den nye racer er fundamentalt en bedre Formel 1-bil, end hvad han kørte i sidste sæson. (Foto: Jan Sommer)
 

- Bilen føles helt anderledes end sidste års. Det er ikke en videreudvikling af den gamle, men en helt ny bil. Særligt forenden sidste år var meget mere skarp og uforudsigelig, mens den nye er mere smooth, forudsigelig og bedre at køre. Der er stadig et stykke vej. Den er en rigtig god base, og jeg tror, det bliver en rigtig god bil senere på sæsonen.

Se også: Kevins 2015-ønske: Le Mans med far

- Følingen i selve bilen og rattet er meget er bedre. Det er positivt, og hvad jeg ledte efter sidste år. Det har vi nu. Den er ikke så hurtig, som man kunne ønske, men det skal nok komme, siger Kevin Magnussen.

McLaren er til denne sæson vendt tilbage til Honda som motorpartner i håb om at genskabe Prost-Senna-æraen – fra 1988-1991 vandt partnerskabet fire VM-titler i træk. 

- Hvordan Honda har lavet motoren er helt nyt i Formel 1, og jeg var overrasket over, hvor godt de har gjort det på så kort tid. Der er stadig et stykke vej med pålideligheden før det første løb, men jeg er positivt overrasket over, hvor smooth den føles, siger danskeren.

Se også: Kevins comeback ødelagt af ny læk

Hondas motorenhed – og særligt lyden af den har været lystigt debatteret hele vinteren. Den lyder markant anderledes og dybere end konkurrenterne.

McLarens løbschef Eric Boullier og Hondas sportschef Yasuhisa Arai side om side. (Foto: Jan Sommer)
McLarens løbschef Eric Boullier og Hondas sportschef Yasuhisa Arai side om side. (Foto: Jan Sommer)
 

Er det fordi, den stadig er under udvikling eller er den forskellig på en særlig måde, blev McLarens og Hondas chefer spurgt på en fælles pressekonference.

- Næste spørgsmål, lød svaret fra Eric Boullier

- Vi er nødt til at have nogle hemmeligheder, non?

McLaren har ikke vundet et grandprix siden afslutningen på 2012-sæsonen og nåede ikke i løbet af vinterens 12 dage af gennemføre en simulation af et løb.

Om under to uger er det alvor i Melbourne.

PÅ BORDET I 2015

Fokuseret tredjekører
McLaren tvivler fortsat ikke på Kevin Magnussens evner og mener, at talentet er stort nok til et år uden ræs. Over vinteren har der tilsyneladende været forviklinger omkring Kevins rolle, men de synes ovre, og hans rolle er defineret, hvilket formentlig indebærer tilstedeværelse ved alle løb, hvor han kan suge til sig fra paddockens mest erfarne kører-duo.

Indycar
Sæsonen begynder 29. marts, og den amerikanske formelserie er den bedste chance for ræs i år. Der eksisterer stadig ledige sæder med Honda-motor, men udfordringen er, at man i Indycar opererer med personlige sponsorater, og dem har der ikke været lang tid til at samle. Desuden overlapper otte løb med Formel 1-kalenderen, og man risikerer at se dum ud som tidligere F1-kører, hvis resultaterne udebliver, mens man vænner sig til nye biler og baner.

Super Formula
Den japanske Formel-serie ville være et interessant match. Åbne hjul, relevant for Formel 1, og halvdelen af feltet kører med Honda-motor. Sæsonstart er først 19. april, men alle sæder er optaget.

Manor GP
Virker højst usandsynligt, og der har endnu ikke har været kontakt mellem parterne. Teamet tager den kører, som kommer med flest penge. McLaren er næststørste kreditor i selskabet, hvilket kunne skabe en plads, men en type som Roberto Merhi virker mere sandsynlig.

Se også: Kevins boss imponeret: Han kørte rigtig godt

2 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere