Kevin og Romain efter Ferrari-kritik: Knyt sylten, Alonso

Når Fernando Alonso kalder Haas for en Ferrari-efterligning, er det respektløst over teamets ansatte, mener Romain Grosjean

Kevin Magnussen under præsentationen af kørerne inden Australiens Grand Prix. Foto: All Over Press
Kevin Magnussen under præsentationen af kørerne inden Australiens Grand Prix. Foto: All Over Press

MELBOURNE (Ekstra Bladet): Haas er en efterligning af sidste års Ferrari, mener Fernando Alonso, så den spanske verdensstjerne var alt andet end overrasket over, at den var så hurtig på Albert Park - og foran McLaren hele weekenden.

Lige indtil Haas’ mareridt under pitstop forærede ham femtepladsen.

Hos Kevin Magnussens team er holdningen imidlertid, at den dobbelte verdensmester bør knytte sylten. Faktisk finder Romain Grosjean udtalelsen og sammenligningen respektløs.

- Det er det samme, hver gang vi er hurtige. Ligesom sidste år, da Carlos (Sainz) kaldte os Ferraris B-hold, sagde franskmanden til blandt andre Ekstra Bladet i Australien. 

- Vi bruger samme affjedring, hjulophæng, samme gearkasse, samme motor. Alle ved, at hjulophænget definerer meget af vindstrømmene, så selvfølgelig vil der være ligheder. Men igen, vi bygger vores egen bil, og hvis vi var Ferrari, ville være deroppe sammen med dem.

- Det er ikke sandt, og det er ikke særligt pænt over for de mennesker, som arbejder for Haas, og som producerer en Haas VF18, siger Grosjean.

- Måden vi opererer teamet og skabte partnerskabet med Ferrari er godt for Formel 1. Det viser, at det er muligt at skabe et hold, som klarer sig godt på forholdvis kort tid. Selvfølgelig ville vi have været ingen steder, hvis vi skulle have lavet alt fra nul. Så partnerskabet med Ferrari er vigtigt, fastslår franskmanden.

Makkerparret, Grosjean og Magnussen, inden præsentationen før test kørslen i Catalonien. Foto: /Albert Gea/Ritzau Scanpix
Makkerparret, Grosjean og Magnussen, inden præsentationen før test kørslen i Catalonien. Foto: /Albert Gea/Ritzau Scanpix
 

Kort fortalt køber Haas alle tilladte mekaniske dele fra Ferrari, mens italienske Dallara bygger chassiset, og teamets amerikanske afdeling står for resten af aerodynamikken.

Og aerodynamikken har temmelig stor betydning i moderne Formel 1.

Kevin Magnussen bakker op om sin teamkammerats holdning.

- Han er vist bare irriteret over, at vi er foran. Og jeg kan godt undre mig over, at det forholder sig sådan, for jeg har været hos McLaren.

- Jeg har kørt for det team og kender dets infrastruktur. Sammenligner man den med vores, kan jeg godt forstå, at han er irriteret, siger danskeren.

Haas’ budget til en Formel 1-sæson er i størrelsesordenen 750 millioner kroner, mens McLaren har 2,5 gang det beløb til rådighed.

Teamchef Günther Steiner afviser beskyldningerne fra Fernando Alonso og har ikke lyst til at indlede en ordkrig.

- Vi kender alle til vores ressourcer, og hvad de har til rådighed. Så det må være frustration. Det kan ikke være andet, siger han.

Fakta: Haas’ særlige opbygning

  • Motor og mekaniske dele som gearkasse, ophæng og hydraulik køber man hos Ferrari.
  • Chassiset bliver bygget af den italienske producent Dallara, som har erfaring fra alle de store motorsportsserier. Her arbejder designere og aeromekanikere; ansat af italienerne, men betalt af Haas med at bygge bilen.
  • Raceteamet har base i Banbury i Storbritannien. Lokalerne overtog Gene Haas fra det tidligere team Marussia.
  • Simulator og vindtunnelen befinder sig i Ferraris hovedkvarter Maranello, som Haas lejer sig ind i.
  • En CFD-gruppe - computersimulation - på 15 mennesker befinder sig i North Carolina i USA, hvor Gene Haas' Nascar-team har base. De arbejder også med aerodynamik. Al metalarbejdet med de skalerede modeller, som bruges i vindtunellen foregår også i USA.
  • Medarbejderantallet hos Haas er ca. 220. Mercedes har 800 ansatte - og 1500 inklusiv motorafdelingen.

Se også: Helt grotesk! Plastikpose spolerer Formel 1-debut
Se også: Watt om Haas-katastrofe: - Det var ikke mekanikerens skyld

64 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere