Kevin overrasker: De virker - måske for godt!

- De første tegn er gode, siger Kevin Magnussen, efter han for første gang mærkede effekten af dette års regelændringer

Kevin Magnussen i aktion på femte testdag. Foto: LLUIS GENE/Ritzau Scanpix
Kevin Magnussen i aktion på femte testdag. Foto: LLUIS GENE/Ritzau Scanpix

MONTMELÓ (Ekstra Bladet): Hovsa-gennemførelsen af dette års nye F1-reglement blev skudt ned fra mange kanter. For dyrt og uden effekt, har kritikken lydt.

Også fra Haas-teamchef Günther Steiner, som ikke troede på, at simplere forvinger ville gøre den store forskel.

Daniel Ricciardo antydede i sidste uge, at måske var det alligevel blevet nemmere at følge en rival og dermed lægge an til overhaling.

Efter femte testdag gav Kevin Magnussen sin vurdering. Endda frivilligt for Ekstra Bladets spørgsmål gik egentlig på dette års bemærkelsesværdigt hurtige biler.

Danskeren virkede overrasket:

- Jeg fulgte en anden bil i dag, og det føles virkelig meget bedre end sidste år. Der er mange folk - også herfra mens bilen var i vindtunnellen - som sagde, at reglerne ikke ville gøre en forskel. Men for mig var der stor forskel i dag. Jeg kunne rent faktisk følge den anden bil, siger han.

Haas-raceren lå bagved halvanden omgangs tid, hvilket man sjældent gør under test, fordi der er så få biler på banen, og alle kører forskellige programmer.

- Det bliver interessant at se fremover. Jeg vil tro, at jeg var cirka to sekunder hurtigere, så sidste år ville man også kunne have overhalet. Men følelsen i bilen, da jeg lå bagved, var meget bedre.

- Jeg ser frem til at se, hvordan det er på andre baner. Der er altid faktorer, som du måske har misset, og det kan være anderledes andre steder. De første tegn er gode, konstaterer Magnussen.

- Måske er det ligefrem for meget nu, hvor vi har fået de her nye store bagvinger, så det bliver for nemt at komme forbi uden racing, fortsætter han.

Hvilket får gruppen af journalister til at grine, men også understreger denne vanskelige disciplin. For der skal kæmpes for overhalinger. Man skal ikke bare kunne sejle forbi ...

Se også: Dansker tættere på F1-drømmen: Sikrer kontrakt med topteam

Se også: Bekymret F1-boss: Alle mareridts moder

Se også: Klar til eksperimenter: Optur hos Haas

Problemet med denne generations meget hurtige racere er, at de mister ekstremt meget downforce, når de ikke ligger i fri luft. Dette års ændring har som målsætning at reducere den ‘beskidte’ luft bag bilerne, så det bliver nemmere at overhale.

Samtidig er effekten af kørerkontrollerede DRS-vinge blevet øget.

F1-testtider - dag fem

Lando Norris (McLaren) 1.17,709 minutter (C4) 80 omgange

Pierre Gasly (Red Bull) 1.17,715 minutter (C3) 136 omgange

Lance Stroll (Racing Point) 1.17,824 minutter (C5) 82 omgange

Sebastian Vettel (Ferrari) 1.17,925 minutter (C3) 81 omgange

Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 1.18,589 minutter (C4) 99 omgange

Alexander Albon (Toro Rosso) 1.18,649 minutter (C4) 103 omgange

Charles Leclerc (Ferrari) 1.18,561 minutter (C3) 29 omgange

Kevin Magnussen (Haas) 1.18,769 minutter (C4) 131 omgange

George Russell (Williams) 1.19,662 minutter (C5) 119 omgange

Daniel Ricciardo (Renault) 1.20,107 minutter (C3) 77 omgange

Valtteri Bottas (Mercedes) 1.20,167 minutter (C2) 7 omgange

Lewis Hamilton (Mercedes) 1.20,332 minutter (C2) 83 omgange

Nico Hülkenberg (Renault) 1.20,348 minutter (C3) 80 omgange

C1-C5 indikerer dæktype - C5 er blødest og hurtigst

Foto: Jan Sommer Sport og Spil Fem vink om Kevins 2019-chancer

Foto Eksklusive billeder: Kom helt tæt på de nye F1-racere

Sport og Spil Testbriefing fra Barcelona: Er Ferrari lige lovlig smart?

Sport og Spil Sidste chance: Kevin har kniven for struben

Alle biler skal være med, når lamperne slukkes, fordi folkene bag Formel 1 gerne vil have så mange biler med på billedet (Foto: jan Sommer) Sport og Spil Ny sæson står for døren: F1-reglerne du måske har misset

65 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere