Kevin: Sådan føles den nye motor

Renault medbringer kun de nye motorer til Monaco, hvis det kan ske uden hastværk

Kevin Magnussen udveksler morsomheder med Renaults pressechef Andy Stobart. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen udveksler morsomheder med Renaults pressechef Andy Stobart. (Foto: Jan Sommer)

Renaults længe ventede motoropgradering giver store forventninger om bedre resultater både hos Red Bull, som drømmer om sejre, mens Kevin Magnussen og Jolyon Palmer gerne vil køre med om point i hvert løb.

Danskeren maner dog til ro.

Han ser frem til motoropgraderingen, men gør også opmærksom på, at den ikke løser alle Renaults udfordringer.

- Jeg tror ikke, det bliver et kæmpe, kæmpe skridt. Forhåbentlig er det en forbedring, og vi kan komme tættere på at score point hver gang. Det er målet ofte at slutte i pointene og ikke via held som i Rusland, siger danskeren til F1i.com.

Under ugens test i Barcelona fungerede den nye motor upåklageligt. Red Bull tilbagelagde 964 km og Renualt 1057 km, hvilket i sig selv er positivt. Tænk bare på, hvor store problemer McLaren havde med sin Honda-motor under test sidste år.

Nok så vigtigt er den også kørervenlig.

- Motoren føles god og faktisk bedre at køre end den gamle motor. Der er mere kraft, men fra kørerens synspunkt er det svært at føle, hvor hurtig, du kører på langsiden. Om det er 330 eller 333 km/t. er svært at mærke, men ingeniørerne vil have de data og fortæller os det senere, sagde Kevin Magnussen efter sin test til blandt andre Crash.net.

- Lige nu er det vigtigste, at motorenheden fungerer, så vi kan fortsætte med at arbejde videre som normalt, siger han.   

Ligesom Red Bull-kørerne vil Kevin Magnussen gerne køre med den nye motor i Monaco. - Jeg vil gerne have den, men det er ikke min beslutning, siger danskeren. (Foto: Jan Sommer)
Ligesom Red Bull-kørerne vil Kevin Magnussen gerne køre med den nye motor i Monaco. - Jeg vil gerne have den, men det er ikke min beslutning, siger danskeren. (Foto: Jan Sommer)
 

Opgraderingen har hele tiden været planlagt til at få debut i Canada i juni, men efter den vellykkede test er særligt kørerne vilde efter at få den i bilen så hurtigt som muligt.

Beslutningen er endnu ikke truffet. Formel 1's V6-hybridmotorer er en smule mere komplicerede, end hvad der ligger i en almindelig personbil ... Hos Renault handler det først og fremmest om, hvorvidt de kan nå at fremrykke planerne.

- Mest af alt er det et spørgsmål om, at vi er sikre på, at vi har en motor klar til løb. Det er ikke et spørgsmål om blot at dukke op med en klump mekanik. Med disse V6-motorer er der mange ting, som du skal være sikker på, at motoren er indstillet til, siger Renaults tekniske chef Bob Bell til motorsport.com.

- Monaco har nogle særligt usædvanlige karakteristika. Temmelig lave omdrejninger, og vi skal være sikre på, at motoren er klar til det, siger han.

Max Verstappen øverst på podiet efter grandprixet i Barcelona (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 16. maj. 2016 - kl. 10:07 Kevin er ‘misundelig’: Dansk glæde over ufattelig Verstappen

Blandt de større motorsportsmedier forlyder det, at den nye motor leverer ca. 0,4 sekunders fremgang pr. omgang. Og mindre end det i Monaco da banen ikke kræver det samme af motoren som andre steder.

Ifølge tyske Auto Motor und Sport vil Renault under alle omstændigheder kun kunne have to motorer klar til Monaco - hvor den ene skal gå til Red Bull. Er den nye motor klar til ræs i Monaco vil det være naturligt at montere den i Kevin Magnussens racer, da danskeren er højst placeret i VM-stillingen.

Se også: Afslører Renault-chefen gode Kevin-nyheder her?

Se også: Renault giver alle chancen: Her er bossens forklaring

Red Bull har en beslutning, hvis teamet får én ny motor til Monaco. Giver man den til Ricciardo eller ham her?

13 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere