LE CASTELLET (Ekstra Bladet): Efter to trøstesløse grandprixer i træk stemplede Kevin Magnussen for alvor ind i Frankrigs Grand Prix med en fornem sjetteplads og dertilhørende otte tiltrængte VM-point til Haas F1 Team.
I modsætning til tidtagningen var heldet også med danskeren, da Carlos Sainz mistede motorkraft til sidst, så han kunne slippe forbi.
Bedst i midterfeltet for anden gang i denne sæson og foran Mercedes’ Valtteri Bottas.
Kampen mod finnen var intens til sidst, men Kevin Magnussen formåede at holde den hurtigere racer bag sig. Bottas var endt i den position på grund af tekniske udfordringer og et ekstra pistop.
Første stint på de brugte ultrasoft var langsommere og mere udfordrende, end danskeren havde forventet. Men det hele faldt i hak, da han begyndt at presse softdækkene på det andet stint.
- Det føles, som om vi havde et rigtig godt løb. Faktisk var jeg lidt nervøs i starten for, at vi ikke rigtig havde farten. Men langsomt på softdækket kom det i live igen - specielt da jeg kom under pres fra Bottas, fik jeg virkelig gang i dem. Og så kunne jeg rent faktisk holde ham bag mig. Så jeg er superglad, sagde Kevin Magnussen til Ekstra Bladet umiddelbart efter løbet.
- Jeg kørte og troede, jeg havde for varme bagdæk, men de var åbenbart i virkeligheden for kolde, for da jeg begyndte at presse endnu mere på, fordi jeg blev lidt desperat, da Bottas kom tæt på, fik jeg endnu mere greb. Det er sådan noget, man lærer og en god erfaring at tage med sig.
Desværre for Haas kiksede Romain Grosjean igen.
Franskmanden sluttede 11’er efter et problemfyldt race, hvor VF18’eren var hurtig nok til point.
Kevin Magnussen fik en fremragende start og var en overgang oppe som femmer. Efter Kimi Räikkönen spolerede kvalifikationen, var drømmen at overhale både Charles Leclerc (Sauber) og Carlos Sainz (Renault) straks. Begge havde været markant langsommere på en enkelt omgang.
Missionen lykkes med den imponerende Sauber-rookie, som Haas’ dansker allerede snuppede på de første meter. Desværre for Haas kom spanieren også godt af sted, og både Sauber og især Renault viste sig markant hurtigere i løbet end forventet.
Starten var kaotisk sat i værk af Sebastian Vettel, som fik en fem sekunders tidsstraf for at køre Valtteri Bottas af. Ganske underholdende for tilskuerne, fordi begge skulle pitte og kæmpe sig gennem feltet.
Den tyske superstjerne kritiserer ofte sin rivaler, men han så nu ikke for heldig ud i den situation.
- Jeg fik en god start og får Leclerc. Så sker der alt det kaos i første og andet sving, som jeg på en eller anden måde kommer igen uden nogen skade på bilen eller punkteringer. Og så kan jeg faktisk ikke huske, hvad der sker derefter, siger Magnussen.
Her faldt løbet til ro på underholdende vis, som blandt andre Ferrari-kørerne kæmpede sig gennem feltet.
For Romain Grosjean fortsatte trængslerne.
Franskmanden var involveret i flere småepisoder og blev kørt af banen. Men han modtog også en fem sekunders straf for at forårsage kollision.
Selv om han var oppe som otter efter første safetycar, er der stadig ingen point i den side af Haas-garagen efter otte løb.
Det første franske grandprix i ti år får ingen priser for, hvordan de afviklede trafikken op ad bjergvejene til Paul Ricard, men da folk først kom på plads, var der ren landskampstemning med gule Renault-bluser og franske flag på langsiden.
Startkaosset var dog dog lidt af en skuffelse for dem, da hjemmebanehelten Pierre Gasly kørte landsmanden Esteban Ocon af, så begge udgik. På fransk tv var Ocon dog udelukkende sur på Romain Grosjean for den situation, som Haas-køreren blev straffet for - hvilket skete på vej ned mod første sving.
Lewis Hamilton snuppede en forholdsvis nem sejr og har dermed vundet på samtlige 21 baner, der køres på i denne sæson.
Efter ham fulgte Max Verstappen (Red Bull) og Kimi Räikkönen (Ferrari).
Mercedes-teamkammeraten Valtteri Bottas havde flere problemer undervejs og det ekstra pitstop blev dyrt for finnen, som dermed sluttede bag Magnussen.
Lundgaard i aktion
En anden dansker kom også i aktion på Paul Ricard. Renault-talentet Christian Lundgaard var en del af F1-teamets mange PR-projekter til hjemmebanegrandprixet, men fik tirsdag en uventet chance i GP3, da akademiet manglede en afløser til den franske afdeling.
Uden nogen erfaring eller test blev det 16-årige stortalent sat bag rattet i en langt mere kraftfuld racer, end han er vant til, og hvor dækkene opfører sig noget anderledes.
Løbene endte uden point, men med hæderlige tider set i forhold til de mere erfarne teamkammerater. Renault var mest imponeret af 11. pladsen i kvalifikationen, hvor Lundgaard trods stort pres og den ringe erfaring satte en tid sammen i allersidste forsøg.
Renaults topboss overbevist: Christian klar til F1 i 2021
Forstå F1's silly season: En tikkende bombe
Haas-boss: Vi ser den rigtige Kevin nu