Kevins gode stime

Sochi Autodrom er den eneste bane, hvor Kevin Magnussen har scoret point i fire ud af fem forsøg. Træningerne tyder dog ikke på, at trenden fortsætter

Af en eller anden grund har Kevin Magnussen for vane at levere gode resultater i Rusland. Kun i Australien har han scoret flere point i F1-karrieren. Foto: Yuri Kochetkov/Pool/Ritzau Scanpix
Af en eller anden grund har Kevin Magnussen for vane at levere gode resultater i Rusland. Kun i Australien har han scoret flere point i F1-karrieren. Foto: Yuri Kochetkov/Pool/Ritzau Scanpix

Når Kevin Magnussen tager til Rusland sker en af følgende ting: Han scorer point eller kører den forkerte vej rundt om en kegle og får en straf.

Sidste år endda i kombination.

Danskeren sluttede otter på vejen, men en fem sekunders straf degraderede ham til niendepladsen. Midt den rædderlige 2019-sæson blev teamchef Günther Steiner så stiktosset over stewarden Emanuele Pirro, at han over radioen sagde til sin danske kører:

' ... hvis vi ikke havde haft den stupide idiotiske steward, ville vi have været ottere. Du ved, hvem der er steward? Du kender ham. Det er altid det samme. Han bliver bare ikke mere intelligent.'

Radiosvineren endte med at koste teamchefen 56.000 kroner i bøde.

Men af en eller anden grund er Sochi Autodrome stedet, hvor Kevin Magnussen har fejret nogle af sine største triumfer i Formel 1.

Kun på Albert Park i Melbourne takket være andenpladsen i 2014 har han scoret flere point.

Han blev femmer for McLaren i Rusland i debutsæsonen og reddede i 2016 Renaults tilbagevenden til F1 og sin egen karriere med en syvendeplads.

Foto: Anton Vaganov/Reuters/Ritzau Scanpix Formel 1 Ny dommer-kritik: Kevin forskelsbehandlet

Ud af fem besøg på det tidlige olympiske anlæg har Magnussen scoret point fire gange; 22 i alt.

- Jeg tror, at der er et eller andet med den her bane, som fungerer godt med mig. Før i tiden har den passet godt til mig, og jeg føler, jeg har fået det bedste ud bilen her. Men der er også andre ting, der skulle lykkes, og omstændighederne har været der, siger Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.

- Jeg tror mest, det er et tilfælde, at jeg har haft gode løb her. Men jeg kan lide banen, og det er en af de baner, som jeg altid har haft god fart på. Forhåbentlig bliver det også tilfældet denne gang.

Chefingeniør Ayao Komatsu har tidligere peget på Sochi som en af de baner, hvor Magnussen stråler, fordi banen har meget lidt greb, og danskeren hurtigere vænner sig til svære forhold og kører rundt om problemerne end sin franske kollega. 

Fredagens træninger gav dog ikke mange forhåbninger om, at den gode trend i Sochi fortsætter.

Kevin Magnussen blev noteret for 18. hurtigste tid, mens kollegaen Romain Grosjean var nummer sjok over et sekund efter.

Formel 1-rivalen har fået nok af Hamiltons støtte til anti-racisme-bevægelsen. Foto: MARK THOMPSON/Ritzau Scanpix Formel 1 Hård kritik: 'Det er alt for meget, Lewis'

Fremtiden er uvis for Kevin Magnussen, som alligevel tager situation med større ro end tidligere - i hvert fald udadtil. Foto: Andy Hone/Haas F1 Team Formel 1 Mange bejlere til sædet

Sammen med Williams og Alfa Romeo er Haas-teamet som vanligt isoleret i bunden med en enkelt bil i Q2 som det eneste realistiske mål.

- I ingen af træningerne fik vi sat omgangen på det første forsøg på friske dæk, så jeg tror, vi er lidt bedre end på papiret. Det er meget tæt nede i vores ende, hvor et par tiendedele gør en stor forskel. Jeg tror, vi er lidt bedre end på Mugello. Det var ikke nogen dårlig dag, siger Kevin Magnussen. 

Magnussen i Sochi

2014: 5. plads

2016: 7. plads

2017: 13. plads (keglestraf)

2018: 8. plads

2019: 9. plads (keglestraf)

HER kan du blive klogere på Kevin Magnussens nuværende situation hos Haas, og HER hvad fyresedlen til Sergio Pérez betyder for kørermarkedet.

Kørerne har også deres egne bobler og må ikke engang interagere med alle teammedlemmerne. Foto: Charles Coates/LAT/Haas F1 Team Sport og Spil Debriefing fra Monza: I F1's corona-fængsel

Haas-raceren klar i garagen til testen i vinter. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Astronomiske tal: Verdens dyreste reservedele

36 kommentarer
Vis kommentarer