Kevins Renault-boss: Derfor er det ren luksus

Hos Renault er løbsdirektør Frédéric Vasseur glad for, at der fra øverste instans er blevet bevilliget tid til, at succesen skal indfinde sig

Renaults løbsdirektør Frédéric Vasseur ser lyst på fremtiden for det franske team. (Foto: Jan Sommer)
Renaults løbsdirektør Frédéric Vasseur ser lyst på fremtiden for det franske team. (Foto: Jan Sommer)

Der var lidt kvaler i begyndelsen, men takket være to flotte dage til slut efterlod Renault et mere end godkendt indtryk, da teamet fik dets officielle debut under ugens test på Circuit de Barcelona-Catalunya.

I alt blev det til 343 omgange på Formel 1-banen, hvoraf 264 af disse var med Kevin Magnussen bag rattet i den franske racer. 

Men der er lang vej endnu for det genopstandne fabrikshold, som i den kommende sæson har kalkuleret med, at man vil lide under den sene overtagelse af Lotus. Det fortæller Renaults løbsdirektør Frédéric Vasseur i et interview med L'Equipe.

- Vi var nødt til at tilpasse chassiset til en Renault-motor, hvilket ikke betød, at alt skulle laves forfra fra top til bund, men det var ikke så langt fra, siger Vasseur.

Franskmandens vurdering af situationen skal ikke forstås som nogen undskyldning, forsikrer han. Selv om Renaults Formel 1-satsning i en optimal verden var blevet søsat med bedre tid til forberedelse, vil Vasseur ikke gemme sig bag snak om proces og udvikling.

- Vi har ikke noget mål på kort sigt. Vi kommer ikke ud og siger, at vi slutter som nummer syv eller otte i år, siger Vasseur.

- Men jeg ønsker heller ikke at tage den lette vej ved at sige, at 'vi er i et omstillings-år', hvor vi bruger tiden på at tegne på kontoret, og så ser vi ellers jer allesammen i 2017', siger Renault-bossen.

Vasseur påpeger, at det ville være et forkert signal at sende til omverdenen. Årets 21 Formel 1-løb er ikke 21 stole i et Renault-venteværelse.

Kevin Magnussen leverede i den grad varen i sine to dage på banen i Barcelona. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 26. feb. 2016 - kl. 09:33 Så kloge blev vi af Kevins Formel 1-tests

Kevin Magnussen måtte forlade sin Renault-racer ude på banen i slutningen af sin debut. Holdet er endnu et stykke efter i forhold til udviklingen af bilen. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen måtte forlade sin Renault-racer ude på banen i slutningen af sin debut. Holdet er endnu et stykke efter i forhold til udviklingen af bilen. (Foto: Jan Sommer)

Langvarigt projekt
Ønsket om at gøre sig gældende på kort sigt kan medføre, at det franske team undervejs i sæsonen bringer en opgradering at 2016-raceren RS16.

- Kommer vi til at introducere en mere succesfuld bil i løbet af sæsonen? Først må vi se, hvor vi står i Melbourne og derefter få en idé om, hvordan de eksakte regler for 2017 ser ud.  Men selv hvis vi ser frem mod 2017, vil jeg stadig se en total forpligtigelse til 2016. siger Vasseur.

Når det er sagt, er manden, der spillede en stor rolle i Kevin Magnussens comeback, dog yderst tilfreds med, at der fra højeste instans i Renault-koncernen ikke presses på for omgående opblomstring og store resultater.

Selskabets øverste direktør, Carlos Ghosn, har givet tid til, at  Formel 1- foretagendet kan få lov at modne og vokse sig konkurrencedygtigt. Den taktik vil, ifølge Vasseur, give bonus på sigt.

- Fordelen ved at have et projekt, der strækker sig over en mellem-lang periode, hvilket er ret sjældent i Formel 1,  er enorm. Carlos Ghosn har sat os mål tre og fem år frem i tiden, hvilket er luksus, siger Vasseur.

I første omgang er det målsætningen, at Renault skal kæmpe med om at betræde podiet i 2019. Teamet tog senest verdensmesterskabet for konstruktører i 2006, hvor holdets daværende stjerne, Fernando Alonso, også vandt kørernes individuelle VM-titel.

Se også: Kevin efter super-dag: Det bliver endnu bedre

Kevin Magnussen leverede i den grad varen i sine to dage på banen i Barcelona. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 26. feb. 2016 - kl. 09:33 Så kloge blev vi af Kevins Formel 1-tests

11 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere