Konkurrenten får fordel: Derfor havde Kevin intet valg

Motorsport-eksperten Ronnie Bremer fortæller, hvorfor det ikke er så unormalt eller et problem, at Kevin Magnussen nu misser seks træninger i sin Haas-racer. Det skyldes teamets behov for penge

For små to uger siden kom det frem, at Kevin Magnussen misser seks ud af sine syv fredagstræninger i de resterende 14 grandprixer. Det gør han, fordi Ferraris unge tredjekører Antonio Giovinazzi skal have trænings-tid.

Det bliver så hos Haas, der får motorer fra Ferrari.

Tidligere påpegede Jason Watt, at ’det er noget skidt’, fordi Magnussen nu får mindre tid til at finde det optimale setup. Men en anden motorsportekspert, Ronnie Bremer, mener slet ikke, at det er så stort et problem. Han mener heller ikke, at Kevin har haft noget valg.

- Det er ikke altid en stor ulempe at misse første træning. Man kan altid bruge de ekstra omgange. Men man skal mere se på, hvad det er, de tester på første træning. Hvis de skal køre bremserne til, så gør det ikke så meget, om det bliver ham eller en anden.

- De gange, Kevin har måtte springe første træning over, har han været meget skarp, siger Ronnie Bremer til Ekstra Bladet.

Kevin Magnussen skal overlade sin racer til Antonio Giovinazzi ved seks træninger. Foto: Imago/Crash Media Group/ All Over Press
Kevin Magnussen skal overlade sin racer til Antonio Giovinazzi ved seks træninger. Foto: Imago/Crash Media Group/ All Over Press

Kan blive et problem
De missede fredagstræninger kan dog blive et problem under visse grandprixer, hvor forholdene er ekstra skrappe, mener Bremer.

- Hvis det er et gadeløb som for eksempel i Monaco, så er det jo altid en fordel at køre nogle ekstra kilometer, så man kan lære banen at kende. På bybaner bygger man op hele tiden. Du går ikke bare ud og kører én hurtig omgang fra start.

Kevin sagde torsdag, at han ikke var klar over, at der i hans kontrakt stod skrevet, at han kunne risikere at misse de seks første fredagstræninger, hvis et andet team kom på bane og betalte for gildet. Nu sker det altså.

Antonio Giovinazzi sætter sig i Haas-raceren for første gang på Silverstone. Foto: Jan Sommer
Antonio Giovinazzi sætter sig i Haas-raceren for første gang på Silverstone. Foto: Jan Sommer

Måtte slå til
Alligevel forsvarer Bremer sin danske racerkollega. Dels hæfter Bremer sig ved, at der står mange mærkelig fagudtryk i en cirka 40 sider lang kontrakt og dels havde Kevin ikke noget valg, selv hvis han kendte til risikoen for at misse træningerne.

- Romain Grosjean lavede en kontakt som førstekører og havde masser af tid til at se, hvad der stod i den. Haas ville have ham for enhver pris. Sådan var det ikke med Kevin. Ikke for enhver pris i hvert fald.

- Så Kevin havde ikke samme tid til at overveje sine muligheder og måtte slå til for at være sikker på et sæde, siger Bremer.

Ifølge Bremer er der ikke noget problematisk i aftalen mellem Kevin og Haas, selvom danskeren intet anede om de nævne forhold.

- Normalt har man en advokat inde over sådan en kontrakt, og det har Kevin også haft. Men de tjekker mere kontrakten igennem for at se, om der noget, der strider mod deres aftale. Sådan er det ikke her. Derfor var det nok bedre for Kevin at skrive under denne gang frem for at misse chancen for et team.

Bremer hæfter sig ved, at Haas formentlig får ekstra penge i kassen for at lade Giovinazzi køre. Derfor har man takket ja til at indlemme ham.

Intet problem
Jan Magnussen vurderer dog ikke, at sønnen får store problemer ud af de færre timer i bilen, selv om han erkender, at det er en ulempe.

- Det er svært at drage nogen fordel ud af det. Men det er sådan, kontrakten er lavet, og det skal han finde en vej rundt om, siger Jan Magnussen.

- Selv om Kevin ikke sidder i bilen, kan han godt få noget ud af det. Han kan holde øje med setuppet og banens udvikling.

Se Antonio Giovinazzi crashe i Kina:

Romain Grosjean besigtiger forholdene i Montreal. Foto: AP Formel 1 - 9. jun. 2017 - kl. 08:34 Grosjeans kontrakt-finte overraskede Kevin: 'Anede ikke der var forskel'

Se også: Formel 1-skilsmisse nærmer sig: ’Vi er tæt på vores grænse’

Danskeren i aktion på banen i Monaco. Foto: AP Sport og Spil Jason Watt: Her er min karakter til Kevin i Monaco

32 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere