Sikkerheden i motorsport og i særdeleshed Formel 1 er alfa og omega.
Derfor eksperimenterede kørerne i sidste sæson med sikkerhedsbøjlen Halo, der blandt andet kan forhindre løsrevne vragdele og især hjul at ramme kørerne i hovedet, hvilket tidligere har resulteret i fatale ulykker.
Ambitionen fra den internationale motorsportsunion FIA var, at F1-kørerne allerede fra 2018-sæsonen skulle køre med Halo - men kørerne skulle først lige godkende det.
Derfor blev der kort efter nytår foranstaltet en afstemning blandt kørerne, og resultatet kom i sidste uge.
Det blev til et nej, men også kun lige. For blandt de i alt 16 afgivne stemmer var de syv negative, fem af dem var for, mens fire var neutrale.
Ikke overraskende stemte Kevin Magnussen imod.
- Jeg synes, at det er imod Formel 1's DNA.
- Halo vil utvivlsomt mindske risikoen, hvis man skulle blive ramt af et hjul eller vragdele fra en anden bil. Men jeg synes bare, at der er mange andre ting, man burde se på først, hvis man vil øge sikkerheden, siger Kevin Magnussen til BT.
Kevin Magnussens holdning kommer umiddelbart ikke som den store overraskelse.
Efter at have testet Halo op til det mexicanske grandprix i oktober gav han blandt andre Ekstra Bladet en anmeldelse:
- Jeg er ikke en stor fan. Den føles mærkelig; det er som om at have en kasket på, hvor skyggen er trukket for langt ned. Du kan se, hvor du går, men ikke så meget andet.
- Udsynet er ikke så godt, som jeg håbede. På baner med en højdeforskel vil det blive et problem, sagde han dengang.
Watt siger ja
At afstemningen har været meget splittet, forstår Ekstra Bladets motorsports-ekspert, Jason Watt, udmærket.
- Ja, for jeg er selv splittet. Jeg kan godt forstå dem, der siger, at den er distraherende.
- Og det er jo en ekstremsport, hvor faren er en del af det, og man skal ikke drukne den i Halo, airbag og alt muligt. Så mister man lidt ånden i den.
- Men omvendt så skal man ikke sidde udviklingen overhørig. Hvis man i gamle forslog en pude i rattet eller at kørerne skulle bruge sele, så var der også modstandere af det.
Jason Watt har selv været tæt på at blive ramt af et afrevet hjul. Det skete i Formel 3000-løbet på Spa i 1997, hvor han startede som nummer tre, mens Tom Kristensen havde pole position.
Kristensen kørte galt kort efter start, og hans baghjul blev revet af og slynget rundt - lige mod Watt, der ikke kunne nå at afværge.
- Hans baghjul kom dumpende ned på min bils næse. Havde jeg været 30 cm længere fremme, havde jeg været død.
- Det tænkte jeg ikke så meget over dengang, for når det er sket en gang, så sker det nok ikke igen. Sådan tænker racerkørere, siger Jason Watt.
Han vurderer dog, at hvis han havde været Formel 1-kører i dag, så ville fornuften alligevel havde slået racing-genet.
- Jeg havde sgu stemt ja til den.
- Vi vil helt sikkert få debatten næste gang, der sker en ulykke.
- Og forestil dig at være en af dem, der har stemt nej, og så selv komme selv galt af sted.
- Så det bliver et ja, siger Jason Watt.
Stor analyse: Sådan er Kevins chancer i 2017
Kevin halvblind med halo: Bøjle værre end forventet