Krisen i Formel 1: Så galt kan det gå næste år

Tre teams kan være væk fra gridden til 2016-sæsonen

Red Bull - her teamchef Christian Horner - rasler med sablen i Japan. (Foto: AP)
Red Bull - her teamchef Christian Horner - rasler med sablen i Japan. (Foto: AP)

Truslerne sidder løst i disse dage i Formel 1-paddocken fra Red Bull, som er trætte af ikke at kunne udfordre Mercedes om sejrene. Samtidig kæmper økonomisk trængte Lotus en indædt kamp for overlevelse.

Skrækscenariet for Formel 1 er, at sporten bliver tre hold fattigere til den kommende sæson med kun amerikanske Haas F1 som erstatning.

Sandsynligvis bliver Red Bull, deres udviklingshold Toro Rosso og Lotus i sporten, men intet er givet.

I optakten til Japans Grand Prix har Red Bull-ledelsen gjort et stort nummer ud at understrege ... truslen er reel.

- Hvis vi ikke har en konkurrencedygtig motor, er der ingen fremtid for Red Bull Racing i Formel 1. Tæppet går ned efter Abu Dhabi. Det er Mr. Mateschitz' holdning, siger Helmut Marko, motorsports-rådgiver for Red Bull-milliardæren.

Se også: Red Bull flirter med Ferrari

De tidligere firedobbelte verdensmestre er efter to magre sæsoner så godt som ude af deres kontrakt med Renault et år før tid.

Mercedes har sagt nej til at levere motorer til østrigerne ganske enkelt, fordi de ikke vil risikere at tabe til deres egne hestekræfter sat i en racer skabt af design-geniet Adrian Newey.

Red Bull er langt i forhandlingerne med Ferrari, men truer med at kvitte sporten, fordi de ønsker præcist de samme motorer, som sidder i de røde Ferrari-racere.

På nuværende tidspunkt af sæsonen er Daniel Ricciardo ikke nervøs for sin Formel 1-sæde næste år. (Foto: AP)
På nuværende tidspunkt af sæsonen er Daniel Ricciardo ikke nervøs for sin Formel 1-sæde næste år. (Foto: AP)
 

Østrigernes topkører Daniel Ricciardo føler sig overbevist om, at han sidder i samme bil næste år. Teamchefen Christian Horner og Helmut Marko har leveret de fornødne forsikringer.

- De er overbevist om, at vi kan finde en løsning. Selvfølgelig er det i vores interesse at få det bedste. Vi vil også vinde. Jeg er ikke gået Dietrich (Red Bull-milliardæren) på klingen endnu. Det er stadig kun september, siger den storsmilende australier.

Samtidig er Red Bulls planlagte samarbejde med Volkswagen formentlig 'gået op i røg', som Christian Horner udtrykte det, efter koncernens amerikanske forureningsskandale og milliardbod er bragt til torvs. Det var VW's nu tidligere topchef Martin Winterkorn, som var vild med Formel 1.

Se også: Kig på Kevin: Rykker frem på ønskelisten

Mens Red Bull truer, er Lotus truet.

Teamet kæmper i disse dage for at undgå at blive sat under økonomisk administration på grund af ubetalte regninger. Mandag skal det i retten på grund af skattegæld på små 30 millioner.

En overtagelse fra Renault skulle dog være lige om hjørnet, om end den har ladet vente på sig.

- Tingene ser meget positive ud. Der kommer en pressemeddelelse fra Renault i næste uge, siger Lotus' topchef Matthew Carter til BBC. 

***

På vej ud af Formel 1?

(Foto: AP)
(Foto: AP)
 

Red Bull/Toro Rosso
Østrigerne er vant til at vinde og har mistet tålmodigheden med den svage Renault-motor. Formentlig er deres trussel kun forhandlingstaktik, men Red Bull nægter at bruge penge som et topteam i endnu en sæson uden, at resultaterne afspejler det.

Selv hvis de lander en aftale med Ferrari, er spørgsmålet, hvad der skal ske med Toro Rosso. Der skal dispensation til, hvis Ferrari skal levere til fire teams (de har allerede Sauber og Haas på kundelisten). Og griddens sidste leverandør Honda har de sjovt nok ikke vist interesse for.

(Foto: AP)
(Foto: AP)

Lotus
Teamet fra Enstone er så pressede, at de på grund af ubetalte regninger fra sidste års grandprix end ikke har fået adgang til deres hospitality på Suzuka, så teamet er blandt andet blevet bespist i Bernie Ecclestones VIP-klub. Samme Ecclestone har hjulpet til med økonomisk nødhjælp og skulle have imødekommet Renaults krav for at vende tilbage som fabrikshold for to uger siden.

Men køber franskmændene ikke Lotus er det i overvejende risiko for at gå konkurs.

Red Bulls Daniil Kvyat sluttede lørdagens kvalifikation med karrierens største crash:

Se også: Klar til nye crash: Endnu en F1-kører bekræftet

34 kommentarer
Vis kommentarer