Kvaste konkurrenterne: Haas-boss driller igen rivaler

Der skal ske noget magisk, før Haas henter Renault i konstruktør-VM, men som trøstepræmie glæder teamchefen sig over at have taget Carlos Sainz med en omgang  

- Det er for sent nu.

Et bundsolidt race i Brasilien glædede teamchef Günther Steiner. Også selv om begge Haas-racere i pointene betyder, at han for fjerde gang i denne sæson må udbetale bonus til hele teamet. Kørerne har deres individuelle ordninger, men når begge biler er i top ti, udløser det ekstra mønt til alle fra catering-piger til løbsingeniører.

Men trods ottende- og niendepladsen med dertilhørende seks point er de 24 point op til Renault for stor en mundfuld til at klare i sæsonafslutningen.

Oven på diskvalifikation i Italien og den efterfølgende appelsag har Haas-bossen ikke meget til overs for Renault. Så det var med en hvis fryd, han igen og igen bemærkede, hvordan den ene Renault sluttede en omgang efter begge Haas-kørerne. Den anden blev trukket ud tidligt med motorproblemer.

- Vi kan stadig være stolte over i teorien at være hurtigere end Renault, som bliver firer, og vi tog dem med en omgang i dag, sagde Steiner til den skrevne presse efter grandprixet.

Samme detalje blev også nævnt i dansk tv og i teamets pressemeddelelse. Han må mene det ...

Det amerikanske team har efterladt for mange point på banen af flere årsager. De mest åbenlyse er pitstop-brøleren i Australien (kostede 22 point), Grosjeans crash bag safetycar i Aserbajdsjan (kostede 10-15 point) samt diskvalifikationerne i Italien og USA (til otte og to point).

- I teorien skulle vi have slået Renault. Noget af det var vores egen skyld. Nogle kampe vinder man, andre tabes, men for hele teamet er det et godt at slutte femmer. Hvilket vi kommer til at gøre, medmindre der sker noget magisk i Abu Dhabi. Det kan vi være godt tilfredse med, selv om det altid er lidt frustrerende i situationen, siger han.

For fjerde gang i år var begge Haas-racere i pointene samtidigt. Foto: Andy Hone/Haas F1 Team
For fjerde gang i år var begge Haas-racere i pointene samtidigt. Foto: Andy Hone/Haas F1 Team
 

Se også: Ikonisk navn tilbage i F1: Bliver kollega med Kevin

To overvejende grunde betød, at Charles Leclerc i sin Sauber blev syver og bedst efter topholdene. Teamets timing kiksede allerede lørdag under kvalifikation, hvor de ramte de vådeste øjeblikke at sende kørerne ud på.

Og så var Marcus Ericsson i karambolage med Haas-duoen på første omgang.

- Romain ville have haft en chance for at angribe Leclerc, hvis han ikke havde haft så meget skade fra sammenstødet med Ericsson. Begge vores kørere blev faktisk ramt af ham, men de tog det meget afslappet bagefter. Det var bare racing, siger Steiner.

- Bilen var god, kørerne var gode, hele weekenden var ret god, selv om kvalifikationen ikke var perfekt, men der spillede vejret en lille rolle, konstaterer han.

Kevin Magnussen sluttede som nummer ni i Brasiliens Grand Prix. Foto: Ritzau Scanpix Sport og Spil Kevin tæt på perfekt i Brasilien: Se alle karaktererne

Grundlæggende var Kevin Magnussen også godt tilfreds. Han var hurtigere til sidst på sine blødere dæk. Dog ikke hurtig nok til at kunne udfordre Leclerc. Kun hvis det var en mulighed, havde teamet bedt Grosjean om at trække til side.

- Jeg havde farten, men der var ikke det store hverken at tabe eller vinde. Der var ingen grund til at lave noget dumt til sidst mod en teamkammerat, når vi ligger godt til for teamet, sagde Magnussen.

- Vi gjorde, alt hvad vi kunne. Det var rart at køre dobbelt-point hjem til teamet. Alle får bonus, når det sker. Nu skal vi bare videre til Abu Dhabi og forhåbentlig sætte en hel weekend sammen for en gangs skyld.

Se også: F1-komet straffet for voldelig adfærd mod rival

Se også: VM-håbet lever: Haas-optur i grotesk grandprix

Se også: Kan du heller ikke se forskel? Kevin har fået en dobbeltgænger

25 kommentarer
Vis kommentarer