Laver Ferrari tricks? Spøjst motorskift hos Haas

Ferrari udskifter motorer hos både Haas og Sauber, men ikke hos teamets egen superstjerne Sebastian Vettel - helt efter planen, forsikrer teamchef

MONACO (Ekstra Bladet): Til denne weekend sidder der en ny og opgraderet motorenhed hos alle Ferraris kundeteams inklusiv Kevin Magnussens Haas-racer; sæsonens anden af de tre tilladte.

På overfladen en spøjs timing, når fabriksholdet ikke skifter samtidigt, og gadeløbet i Monaco ikke kræver særlig meget motorkraft, men der er der ikke noget odiøst i, siger Haas-bossen Günther Steiner. 

- Sådan er cyklussen, og det har hele tiden været planen. Vi bruger den nye motorenhed hele weekenden her. Fra Canada og fremefter bruger vi ‘enhed et’ om fredagene, hvorefter den nye først bliver sat i bilerne fra om lørdagen.

- Det var på tide at skifte, så vi kan klare os med tre enheder hen over året. Der er ikke andet i det. Og det er et godt løb for at sikre os, at enheden fungerer til Canada, hvor motoren betyder meget, siger han.

doc70a71z4fwq8gfku2lj2.jpg 

Ifølge Steiner er det tale om en opgradering fra Ferrari.

- Hvor stor ved jeg ikke. Lidt flere hestekræfter kan man alligevel ikke mærke. Jeg spørger dem aldrig, for jeg kan ikke ændre noget. Vi stoler på dem, og grundet reglementet skal vi have samme motor som dem (Ferrari). Så der er ingen grund til at spekulationer, siger Haas-teamchefen.

Hvilket han nu ikke helt slipper for.

Kimi Räikkönen var nødsaget til at tage hul på sin anden motorenhed allerede i Spanien, efter der stod røg ud af den gamle under træning.

Planen var ellers var først at skifte til den opgraderede motor i Canada om 14 dage. Så hvorfor skifte hos Haas og Sauber nu, men ikke hos Sebastian Vettel?

Reglerne dikterer ganske rigtigt, at kundeteams skal køre med præcist samme motor som fabriksholdet. Men er den endelige version helt klar allerede nu, eller kan den Ferrari-motor, som sidder i Sebastian Vettels racer fra næste løb i Canada, en smule mere?

Eller ønsker italienerne bare, at kunderne tester den nye motor for dem?

Saubers teamchef Fred Vasseur affejer også konspirationsteorier:

- Det var planlagt fra begyndelsen, at vi skulle skifte motor i Monaco. Det er opgradering i ydelse som planlagt, siger han.

doc70a71s3tyra1e1izq45e.jpg 

Fyreseddel på vej? Haas svarer på Grosjean-rygte

Hamilton og Vettel åbne for at skabe drømmeduo

Mindede Kevin om gamle dage: - Jeg har aldrig kørt sådan et løb

Man behøver ikke en sølvpapirshat for at undre sig over timingen, når man har med Ferrari at gøre. Om nogen er de eksperter i at omgå F1-regler til egen fordel.

Når Renault eksempelvis introducerer motoropgraderinger sker det samtidigt med franskmændenes kundeteams.

Grosjeans onde spiral: Han har Kevin på hjernen

En halv times F1-baggrund: Grosjeans kvaler, Kevins fremtid og gamle unoder

Spillet om Kevins kontrakt: Ferrari-flirt presser Haas

Jan Magnussen om Kevins opvækst: 'Seriøst, jeg var der jo ikke'

F1 Live resultater 2018

15 kommentarer
Vis kommentarer