En 'eklatant forkert beslutning' begået egenhændigt af det internationale motorsportsforbund FIA's præsident Jean Todt.
Formel 1-legende og æresformand hos Mercedes Niki Lauda tager ingen høflige hensyn, når han på sit modersmål til Auto-Motor-und-Sport giver sit syn på beslutningen om at tvinge sikkerhedsbøjlen 'halo' - engelsk for glorie - igennem til den kommende sæson.
Den 68-årige tredobbelte verdensmester har ingen problemer med sikkerhed. Selv var han døden nær i 1976, vendte tilbage til racing på rekordtid og endte med at trække sig i finalen samme sæson, så han gik glip af endnu en titel, fordi han syntes, forholdene var for farlige.
- Der er ingen tvivl om, at sikkerheden skal forbedres, hvor den kan. Som cockpit-beskyttelse har vi prøvet glorien, Red Bulls aero-skærm, og Ferrari har prøvet forruden. Ingen løsning har overbevist 100 procent. I sådan et spørgsmål skal man træffe den rigtige beslutning. Den glorie er den forkerte, tordner Lauda.
Modstanden mod sikkerhedsbøjlen er ret omfattende. 30 procents af Ekstra Bladets læsere synes om den i en afstemning torsdag. Hvilket er højt i forhold til andre og mere internationale brugerundersøgelser. Kørerne er delt, om end et flertal var imod i en intern afstemning tidligere på året.
Så er der holdene. Ni ud af ti er imod - kun Ferrari stemte for. Når FIA taler om enstemmig godkendelse, henfører den til beslutning om at indføre ekstra cockpitbeskyttelse. Ikke glorien!
Flere kørere - heriblandt Kevin Magnussen - frygter, at udsynet bliver spoleret, og det kan blive svært at komme hurtigt nok ud i tilfælde af crash eller brand.
Alene udseendet er dødbringende, mener Lauda. Så grim er bøjlen.
- Glorien ødelægger DNA'et i en Formel 1-bil. FIA har gjort sporten så sikker, som det er muligt. Faren for flyvende hjul er stort set elimineret, fordi wirer holder dem på plads. Risikoen for kørerne er heldigvis minimeret, siger Lauda.
Østrigeren er ikke imod ekstra beskyttelse af cockpittet. Han mener blot, at man skal bruge tiden på at finde den rigtige løsning.
Samtidig er timingen helt gal, fordi Formel 1 kæmper for sit image, og nu endelig med de nye og mere sexede racere fra denne sæson brager derudaf med åben DRS-vinge.
- Med hurtigere biler forsøger vi med besvær at komme tættere på publikum, vinde nye fans, og nu bliver det ødelagt af en overreaktion, mener Niki Lauda.
Kevin er imod: Formel 1 indfører udskældt glorie
F1-kørerne dybt splittede over ny ændring
Kontroversiel F1-ændring afvist af uenige kørere: Sådan stemte Kevin
Mercedes-chefens bombe: Rosberg kan ende hos Ferrari