Ligner sig selv - men bilen er 'ekstrem'

Ferrari hævder, at den nye bil er et ekstremt design

Den nye SF1000 skal bringe Ferrari-succes. Video: Ferrari

2019 blev en skuffelse for den hæderkronede Ferrari-team, der kun formåede at hente tre grandprix-sejre og aldrig rigtig truede Mercedes-dominansen.

I år skal blive anderledes, og med vanlig sans for det storslåede har det italienske hold tirsdag præsenteret sit bud på en mesterskabsbil.

Teamchef Mattia Binottos udtalelser ved lanceringen af den nye bil peger i retning af, at der kommer et skifte i konceptet - selvom den ved første øjekast ligner sig selv, fortæller motorsportsmediet Autosport.

Hvor bilen før har været kendt for at være god på højhastighedsbaner, kunne det ligne at der var mere fokus på at præstere på baner, der kræver meget downforce.

- Når reglerne ikke ændrer sig, så er det svært at ændre bilen totalt, siger Binotto.

- Vi startede med bilen fra sidste år, SF90, men vi er helt sikkert ekstreme på alle de koncepter, vi har kunnet.

Teatro Municipale Reggio Emilia i det nordlige Italien lagde hus til den flotte præstation. Foto: Ferrari Press Office/Ritzau Scanpix
Teatro Municipale Reggio Emilia i det nordlige Italien lagde hus til den flotte præstation. Foto: Ferrari Press Office/Ritzau Scanpix

- Vi forsøger at få det maksimale ud af aerodynamikken og at få maksimale downforce-niveau, så hele bilen - monocoque, motor og gearbox - er blevet lavet til denne smalle krop, siger teamchefen.

- Den ser muligvis ud som sidste år, men tro mig: Den er komplet anderledes end sidste år.

Det får man også brug for, siden det er 13 år siden de sidst vandt et mesterskab.

Se også: Mercedes sprænger banken: Vil forgylde Hamilton

Ferrari-teamchef Mattio Binotto mener, at Ferrari kan finde endnu mere performance på motoren. Foto: Jan Sommer Formel 1 - 14. dec. 2019 - kl. 11:41 Trumf til Haas: Stor ændring hos Ferrari

Binotto mellem sine stjernekørere. Foto: Ferrari Press Office/Ritzau Scanpix
Binotto mellem sine stjernekørere. Foto: Ferrari Press Office/Ritzau Scanpix

Eriksen og co. kan ses gratis via bettingsites. Foto: Daniele Mascolo/Ritzau Scanpix Sport og Spil Hemmeligt trick: Se Eriksen - gratis

Kørernes feedback er guld værd - for det er i sidste ende dem, der skal få maskineriet til at se godt ud. Foto: Andy Hone/Haas F1 Team Formel 1 - 10. feb. 2020 - kl. 09:29 Grosjean tager æren: - Havde jeg ikke sagt noget...

På kørersiden skal det blive interessant at se, hvordan dynamikken bliver mellem veteranen Sebastian Vettel og kometen Charles Leclerc. Sidste år nåede den 22-årige monegasker at hente flere point end Vettel, til trods for tyskeren stadig lignede en førstekører, men i 2020 kunne det pendul svinge den anden vej.

Binotto fortæller, at de to står lige i denne sæson.

- Charles har fået meget erfaring hos os. De er på samme niveau, så de kan kæmpe for at være først. Lad dem race.

- Det er en god sæson, en stor udfordring, og jeg kan ikke vente, til jeg skal køre den nye bil, lød det fra Leclerc.

Det får Ferrari-kørerne mulighed for, når testdagene begynder 19. februar.

Se Kevin Magnussens nye racer lige her

Også Red Bull har vist deres nye racer frem:

 

Renault røg lige udenfor pointene i sæsonens sidste grandprix. Foto: Jan Sommer Formel 1 - 11. dec. 2019 - kl. 07:56 Formel 1-hold rasende: Føler sig røvrendt

Et hybrid mellem Kevin Magnussen og Romain Grosjean ville være tæt på en perfekt racerkører, mener Ayao Komatsu (t.h.). Men begge har områder, hvor de kan forbedre sig. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Han har alle data: Her skal Kevin forbedre sig

- Formel 1 har aldrig været sjovere, siger Kevin Magnussen. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Kevin helt privat: - Jeg har fundet et hjem

5 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere