Løfter sløret for sommerplan

Mens flertallet af teams har opgraderinger med til Barcelona, venter Haas til juli, siger teamchef Günther Steiner

Lige nu er det planen, at den første større opdatering af Haas-raceren kommer på Silverstone. Foto: Brendan SMIALOWSKI/Ritzau Scanpix
Lige nu er det planen, at den første større opdatering af Haas-raceren kommer på Silverstone. Foto: Brendan SMIALOWSKI/Ritzau Scanpix
Følg Formel 1

Siden sæsonpremieren i Bahrain har de fleste Formel 1-teams foretaget løbende opdatering af deres biler, men de helt store forbedringer ventes den kommende weekend på Circuit de Barcelona-Catalunya.

Eksempelvis har Alpine, Alfa Romeo og Aston Martin annonceret større ændringer, mens førerholdet Ferrari også medbringer italienernes første rigtige 'opgraderings-pakke'.

Hvad kan Kevin Magnussen vente sig af nyheder fra sit team?

Foreløbigt ingenting.

Haas foretog en marginal justering af bilens bund i Imola - for at modvirke 'porpoising', hvor bilen hopper på langsiderne - og har benyttet andre specifikationer af bagvingen afhængigt af banen, men reelle opgraderinger må vente.

Teamchef Günther Steiner løftede dog mandag for første gang sløret for teamets plan: Nye dele til VF-22'eren er foreløbigt sat til juli omkring grandprixet på Silverstone.

- Normalt er Spanien det oplagte sted at medbringe opgraderinger, og jeg ved, at en del teams planlægger dem. Jeg ved dog ikke, hvor stor forskel de vil gøre på hver bil, siger Haas-teamchefen.

Halvanden måned går der, før Kevin Magnussen og Mick Schumacher kan se frem til performance-opdateringer af VF-22'eren. Foto: Chandan Khanna/Ritzau Scanpix
Halvanden måned går der, før Kevin Magnussen og Mick Schumacher kan se frem til performance-opdateringer af VF-22'eren. Foto: Chandan Khanna/Ritzau Scanpix
 

- Vi har besluttet at vente lidt længere med opgraderinger, for jeg tror stadig på, at vi har mere performance i bilen på banen uden dem.

- Vi har en god pakke klar om fire-fem løb, som jeg har tro på. Hvad de andre har med, lige nu ved jeg det ikke, men jeg er meget klogere næste mandag, siger Steiner.

Han har hele tiden fastholdt, at man på teamet først ville producere ændrede dele, når tal fra CFD og vindtunnel underbyggede, at der markante forbedringer at hente. Haas ville ikke kaste et absurd antal millioner efter en enkelt tiendedel af sekund.

Kevin Magnussen er bare glad for, at Haas er konkurrencedygtige, men også at hakkeordenen er blevet uforudsigelig.

- Jeg tror, at det er en god chance for, at styrkeforholdet ændrer sig en smule i løbet af året. Vi har set Mercedes være ved siden af sig selv, nogle gange har Alfa Romeo været helt deroppe næsten med fart til podier, og andre gange har vi været der, så konkurrencen er yderst tæt, hvilket gør hele sæsonen interessant, siger danskeren.

Bliv klogere på Mick Schumacher - Kevin Magnussens mysteriske teamkollega.

SE OGSÅ:

Debriefing fra Imola: Hemmeligheden bag Haas’ succes

Debriefing fra Miami: Undermineret af Kevin

Hamilton og Rosberg crashede på første omgang i Spanien i 2016 - varm op til weekenden med klippet her

Mere fra Ekstra Bladet+

Lad os hermed rose de radikale

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind