Lumsk Haas-følelse: Bedre end sidste år

Trods mindre tekniske vanskeligheder var Romain Grosjean og Haas-teamet yderst tilfredse med førstehåndsindtrykket af VF19’eren

Formel 1: På vej til Barcelona

MONTMELO (Ekstra Bladet): Glem tiderne især i den første testuge. Faktisk skal man ikke lægge for meget i dem, før det bliver alvor til kvalifikation i Australien.

Men en Formel 1-racerkører VED inden for de første par omgange, om der er noget at bygge på. Om den nye model kommer til at fungere, når der om en måned bliver skruet helt op for alle systemer.

Første indtryk af Haas-teamets VF19’er var ganske positivt.

Sidste år kaldte Romain Grosjean forgængeren for velskabt. En godt født racerbil. Og han fik i den grad ret.

Eftermiddagen var noget mere produktiv for Haas end formiddag. Foto: Jan Sommer
Eftermiddagen var noget mere produktiv for Haas end formiddag. Foto: Jan Sommer
 

Mødet med den nye model - trods ændringer i det aerodynamiske reglement til denne sæson - er det samme.

- Måske lidt bedre. Den har en smule anden karakteristik med frontvingen og den måde, som vi kontrollerer flowet af luften op, men det er samme karakteristik, og det er en god platform at arbejde videre på, siger Romain Grosjean til Ekstra Bladet efter teamets første testdag.

Holdets aerodynamiske designere har gjort et godt stykke arbejde med at finde vejgreb trods de forhindringer, som de nye regler byder på.

- Bilen opfører sig rigtig godt. Vi har kørt en del i simulatoren, før vi kom her, og jeg tror, at vi er samme sted, som vi var i den. Det er tidligt og jeg tror, at der kommer mere, men generelt føles det godt, siger han.

- Udviklingen bliver nøglen specielt her i begyndelsen af året. Vindtunnelen har været god, simulationerne har været gode, men det er på banen, at man finder ud af, hvor man kan få bedre omgangstider, så det bliver vores hovedmål.

Romain Grosjean havde en god fornemmelse i bilen. Foto: Jan Sommer
Romain Grosjean havde en god fornemmelse i bilen. Foto: Jan Sommer
 

Hvordan rivalerne er kommet gennem vinteren, vil franskmanden endnu ikke forholde sig til.

- Det er tidligt at sige noget om, hvad der sker i midterfeltet. Nogle ser efter sponsorer, nogle efter holdbarhed og nogle efter ydeevne, så det er svært at drage en konklusion på den første dag.

- Idéen hos Haas har altid været, at teamet skal blive et trin bedre end sidste år, og det mener jeg, at vi har gjort hidtil. Det betyder ikke, at slutplaceringen bliver bedre, men at sæsonen skal blive bedre.

- Vi kan jo begynde med ikke at miste hjulene i Australien og ikke spinne efter en safetycar. Det var ikke ideelt sidste år, og det kan vi gøre bedre, men betyder det, at vi ender på samme slutplacering som sidste år, eller betyder det, at vi ender en tand bedre eller dårligere? Det ved jeg ikke. Men idéen er at forbedre os år efter år. Det har vi gjort siden 2016, og det håber jeg på igen, siger han.

Haas tilbragte mere tid i garagen, end de ønskede sig i løbet af mandagen. Målet var at runde 100 omgange, men det blev kun til 65 og for meget arbejde til mekanikerne.

Testugen begyndte med præsentation af raceren klokken 8.00. Foto: Jan Sommer
Testugen begyndte med præsentation af raceren klokken 8.00. Foto: Jan Sommer
 

Formel 1 - 9. feb. 2019 - kl. 12:32 Haas-stjernen nyder nye vægtregler: Propper sig

Haas-raceren opførte sig noget mere artigt først på dagen end til at begynde med. Foto: Jan Sommer Formel 1 - 18. feb. 2019 - kl. 18:21 Grosjean tredjehurtigst på første dag

Se også: Skidt Haas-nyt, hvis den holder: Renault tager kæmpe skridt

- Det største problem i dag var, at vi ikke fik kørt nok omgange, fordi vi havde et problem med brændstofstilførslen. Om eftermiddagen blev det bedre, og forhåbentlig kan vi fortsætte trenden. Alt i alt var det ikke en dårlig dag. Hellere i dag end i anden testuge, siger teamchef Günther Steiner.

- Tirsdag er Kevin i bilen, og forventningen er at få kørt flere omgange end i dag. Og få lært mere om bilen. Arbejde med driftsikkerheden. Alene de normale ting til test.

Ekstra Bladet livedækker Kevin Magnussens første møde med VF19’eren på ekstrabladet.dk fra 9-18.

Ferrari og Sebastian Vettel toppede tiderne på første dag. Foto: Jan Sommer
Ferrari og Sebastian Vettel toppede tiderne på første dag. Foto: Jan Sommer
 

Sport og Spil Sidste chance: Kevin har kniven for struben

Hjulene var ved at ryge af Haas-racerne i fjor i Australien. Samme udfordring har selve sporten. Foto: Rick Rycroft/Ritzau Scanpix Sport og Spil Alarmklokkerne ringer: Formel 1 i fare

Alle biler skal være med, når lamperne slukkes, fordi folkene bag Formel 1 gerne vil have så mange biler med på billedet (Foto: jan Sommer) Sport og Spil Ny sæson står for døren: F1-reglerne du måske har misset

Rich Energys direktør William Storey er nem at få øje på med sit store skæg. Haas var repræsenteret af sine teamchef og kørere, mens ejeren Gene Haas var blevet i USA. Foto: John Sibley/Ritzau Scanpix Sport og Spil Haas' excentriske storsponsor: Omgivet af tvivl og pornopenge

16 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere