MONTMELÓ (Ekstra Bladet): Måske Silverstone i begyndelsen af juli, men realistisk først på Paul Ricard i slutningen af samme måned får Kevin Magnussen og Haas en større opgradering, som stort set alle andre rivaler introducerede i eller op til Spaniens Grand Prix.
Teamet bør falde tilbage i hakkeordenen de kommende løb, men ved Haas tror man stadig på, at der er potentiale og point i VF-22’eren.
- Vi bør ikke føle smerte, for så burde vi have medbragt opgraderingen tidligere. Det var et bevidst valg at gøre sådan. Jeg tror på, at vi får nok ud af, hvad vi har, siger Günther Steiner.
Chefingeniør Ayao Komatsu insisterer også på bilens potentiale.
- Mange har opgraderinger med her, så vi får at se, hvad det giver dem. Men selv om vi ikke har, arbejder vi stadig på en masse ting uden at ændre bilens specifikation. Tro det eller ej; der er stadig masser af potentiale, der kan frigøres. Jeg er ikke nedtrykt, siger Komatsu til Ekstra Bladet.
- Se hvor konkurrencedygtig vi var i regnen på Imola. Du har set vores våde løb før med både Kevin og Romain (Grosjean). Den fredag viser, at når vi gør det rigtigt, er bilen fundamentalt ret god. Kevin kunne køre en hurtig tid uden videre for første gang på regndæk i en Formel 1 bil i et stykke tid. Det understreger potentialet.
Feltet under træning var stadig temmelig samlet, som holdene arbejdede med de opdaterede racere.
Haas lå 10’er og 12’er efter kvalifikationssimulationen med Schumacher, så duoen er tilsyneladende ikke sat af. Men bilen er også en anden siden test. Der er arbejdet med at nedbringe vægt, ligesom man er blevet bedre til at undgå ‘porpoising’, hvor bilen hopper op og ned på langsiderne.
- Der er mere at hente i setuppet, fordi bilerne er så nye, og de hoppede så meget i begyndelsen af året. Vi måtte bevæge os langt fra den optimale opsætning for at undgå hopperiet. Langsomt bevæger vi os mod et mere optimalt setup, forklarer Kevin Magnussen.
- Vægten har også været en stor faktor. Bilerne var ret overvægtige, og du ved, at du henter omgangstid, hvis du sparer vægt. Med garanti. Sådanne ting har været vores hovedfokus. Kunne jeg tænke mig Aston Martins opdatering? Vi får se. Hvis de bliver meget hurtige så ja, men med sådan en stor opgradering er det en stor opgave at få den til at fungere, siger danskeren.
- Det bliver interessant med alle dem, som har medbragt nye dele, om de kan finde et stort spring lørdag. Det så ikke ud til, at de havde taget store skridt, siger Magnussen.
Aston Martin og Mercedes er de teams, som har kæmpet mest med ‘porpoising’. Fredag var første gang, at Lewis Hamilton følte klar fremgang, så Mercedes er også ved at frigøre mere potentiale i deres bil.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Fik du læst?
Debriefing fra Miami: Undermineret af Kevin