Masser af potentiale

Trods manglende opdateringer er der ingen frygt for at sakke bagud hos Haas

Følg Formel 1

MONTMELÓ (Ekstra Bladet): Måske Silverstone i begyndelsen af juli, men realistisk først på Paul Ricard i slutningen af samme måned får Kevin Magnussen og Haas en større opgradering, som stort set alle andre rivaler introducerede i eller op til Spaniens Grand Prix.

Teamet bør falde tilbage i hakkeordenen de kommende løb, men ved Haas tror man stadig på, at der er potentiale og point i VF-22’eren.

- Vi bør ikke føle smerte, for så burde vi have medbragt opgraderingen tidligere. Det var et bevidst valg at gøre sådan. Jeg tror på, at vi får nok ud af, hvad vi har, siger Günther Steiner.

Chefingeniør Ayao Komatsu insisterer også på bilens potentiale.

- Mange har opgraderinger med her, så vi får at se, hvad det giver dem. Men selv om vi ikke har, arbejder vi stadig på en masse ting uden at ændre bilens specifikation. Tro det eller ej; der er stadig masser af potentiale, der kan frigøres. Jeg er ikke nedtrykt, siger Komatsu til Ekstra Bladet.

Haas ligger i Spanien på vippen eller realistisk lige uden for Q3. De kæmper med dækslid som alle andre teams, men ellers var humøret. Foto: Tariq Mikkel Khan
Haas ligger i Spanien på vippen eller realistisk lige uden for Q3. De kæmper med dækslid som alle andre teams, men ellers var humøret. Foto: Tariq Mikkel Khan
 

- Se hvor konkurrencedygtig vi var i regnen på Imola. Du har set vores våde løb før med både Kevin og Romain (Grosjean). Den fredag viser, at når vi gør det rigtigt, er bilen fundamentalt ret god. Kevin kunne køre en hurtig tid uden videre for første gang på regndæk i en Formel 1 bil i et stykke tid. Det understreger potentialet.

Feltet under træning var stadig temmelig samlet, som holdene arbejdede med de opdaterede racere. 

Haas lå 10’er og 12’er efter kvalifikationssimulationen med Schumacher, så duoen er tilsyneladende ikke sat af. Men bilen er også en anden siden test. Der er arbejdet med at nedbringe vægt, ligesom man er blevet bedre til at undgå ‘porpoising’, hvor bilen hopper op og ned på langsiderne.

- Der er mere at hente i setuppet, fordi bilerne er så nye, og de hoppede så meget i begyndelsen af året. Vi måtte bevæge os langt fra den optimale opsætning for at undgå hopperiet. Langsomt bevæger vi os mod et mere optimalt setup, forklarer Kevin Magnussen.

Haas-raceren bliver gjort klar til endnu et stint. Foto: Tariq Mikkel Khan
Haas-raceren bliver gjort klar til endnu et stint. Foto: Tariq Mikkel Khan
 

- Vægten har også været en stor faktor. Bilerne var ret overvægtige, og du ved, at du henter omgangstid, hvis du sparer vægt. Med garanti. Sådanne ting har været vores hovedfokus. Kunne jeg tænke mig Aston Martins opdatering? Vi får se. Hvis de bliver meget hurtige så ja, men med sådan en stor opgradering er det en stor opgave at få den til at fungere, siger danskeren.

- Det bliver interessant med alle dem, som har medbragt nye dele, om de kan finde et stort spring lørdag. Det så ikke ud til, at de havde taget store skridt, siger Magnussen.

Aston Martin og Mercedes er de teams, som har kæmpet mest med ‘porpoising’. Fredag var første gang, at Lewis Hamilton følte klar fremgang, så Mercedes er også ved at frigøre mere potentiale i deres bil.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Fik du læst?

Mysteriet Schumacher

F1-teknik, du bør kende

Debriefing fra Miami: Undermineret af Kevin

Mere fra Ekstra Bladet+

Qatar er et diktatur, styret af emiren og et præsteskab med rod i shariaen

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind