McLaren-boss føler sig som Manchester United

- Jeg føler mig lidt som Manchester United, som har spillet en stribe ringe fodboldkampe og er faldet ned i tabellen, siger Ron Dennis

Et formdyk får ikke McLarens øverste chef Ron Dennis til at slække på priserne. (Foto: Jan Sommer)
Et formdyk får ikke McLarens øverste chef Ron Dennis til at slække på priserne. (Foto: Jan Sommer)

Efter præsentationen af den nye McLaren-Honda-racer diskuterede teamets fans på sociale medier, hvorvidt 2015-modellen skulle være rød-hvid som i storhedstiden i slutningen af 80'erne, klassisk McLaren-orange som i 60'erne eller noget tredje.

McLarens øverste chef og storaktionær Ron Dennis lovede, at MP4-30-raceren i løbet af sæsonen ville skifte udseende i forhold til modellen, som blev lanceret online lige før årets første Formel 1-test.

Faktum er dog, at farver plejer at følge hovedsponsorer. Således var Prost-Senna-æraens McLaren-racere rød-hvide for tække hovedsponsoren Marlboro, men sådan en har McLaren ikke haft, siden aftalen med telegiganten Vodaphone udløb i 2013. På trods af teamet oprindelig annoncerede, at en efterfølger ville blive offentliggjort 2. december samme år.

Se også: Efter barsk McLaren-start: Honda lover bedring

I stedet konstaterer Ron Dennis nu, at tiden med hovedsponsorer er ovre. På et moderne Formel 1-hold er man nødt til at samle en række større sponsorer.

- En titel-sponsor eksisterer ikke længere som koncept. Hvis du ser på, hvad sådan et storsponsorat normalt ville beløbe sig til, svarer det til 40-50 procent af budgettet. Ingen firmaer vil give dig den slags penge, det koster at drive et konkurrencedygtigt team, siger Ron Dennis ifølge Autosport.

Se også: Kevins år i drømmeland: Berømmelsen var svær

Udover motorpartneren Honda drømmer Kevin Magnussens øverste chef dog stadig om store sponsorater.

- Vi har ikke opgivet ideen om at tiltrække større summer til vores bil, men vi ønsker ikke at sætte store brand-navne på til en lav pris. Jeg føler mig lidt som Manchester United, som har spillet en stribe ringe fodboldkampe og er faldet ned i tabellen.

- Jeg synes stadig, at vi er Manchester United. Jeg skulle mene, at vi stadig kan komme og sige 'vil I sponsorere os'? Vi er stadig Manchester United, siger Ron Dennis.

Se også: Mediegigant bliver sponsor for McLaren

Det er ikke første gang, at Ron Dennis kalder McLaren for Formel 1-sportens svar på Manchester United.

Sammenligningen blev også bragt på banen for et års tid siden, da han lige var vendt tilbage som øverste chef for teamet. Før sæsonstarten i Melbourne var han overbevist om, at Jenson Button og Kevin Magnussen snart ville få en hovedsponsor på bilerne - den kom som bekendt aldrig.

Se også: F1-legende: McLaren skal vinde i år

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere