McLaren-kvaler: Vi aner ikke, hvor vi er

Teamet håber at have løst de indledende problemer, så den nye McLaren-Honda endelig kan slippes løs til testen i Jerez

Fotograferne har skullet være vågne for at fange McLaren-Hondas MP4-30-racer i aktion på Circuito de Jerez. 12 omgange i løbet af to testdage er alt, hvad det er blevet til. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
Fotograferne har skullet være vågne for at fange McLaren-Hondas MP4-30-racer i aktion på Circuito de Jerez. 12 omgange i løbet af to testdage er alt, hvad det er blevet til. (Foto: Miguel Morenatti/AP)

Uanset hvordan McLaren-Honda vender og drejer den, har de første erfaringer med Hondas nye motorenhed været alt andet end optimale.

Efter fire testdage med Honda-motor - to i Abu Dhabi efter sæsonafslutningen og de to seneste to dage i spanske Jerez - har McLarens 2015-racer endnu ikke for alvor været ude at rulle.

På testens andendag matchede Jenson Button sin nye holdkammerat Fernando Alonsos seks omgange fra første dag. Teamets mekanikere og ingeniører brugte det meste af dagen på at finde og reparere et enkelt problem. Jenson Buttons ene omgang sidst på eftermiddag gav indikationer på, at det var løst.

- Når det gælder forståelsen af vores ydelse, er vi stadig på bar bund og aner ikke, hvor vi er, indrømmede Jenson Button efter sin første testdag i 2015.

- Hvis du kigger på, hvor Red Bull var i de første test sidste år og selv den sidste i Bahrain, så sluttede de alligevel som toer (før Daniel Ricciardos diskvalifikation, red.) til det første grandprix, sagde den 35-årige brite på sin briefing.

Se også: Skrækkelig start for McLarens nye Honda-motor

Både hvad tider og antal omgange angår, har McLaren-Honda i år været i endnu større problemer, end Red Bull var med deres nye V6-hybrid fra Renault i fjor.

Spørgsmålet er så, hvornår startvanskeligheder udvikler sig til seriøse problemer. Honda er vendt tilbage til Formel 1 i denne sæson og har derfor i modsætning til alle konkurrenterne endnu ikke kørt ræs med de nye V6-turbomotorer med hybrid.

Lysner forude
Teamet gav mandag aften udtryk for, at de kunne begynde at se lys for enden af tunnellen. Det samme gjorde Jenson Button.

- Jeg forventede bestemt ikke, at vi bare ville gå ud og hamre rundt. Selv bilen, der vandt verdensmesterskabet, havde et problem på andendagen (i fjor). Vi forstår nu problemet til fulde, så vi håber på en meget mere produktiv dag tre og fire, konstaterede Jenson Button, som tirsdag overlader sædet i MP4-30-raceren til Fernando Alonso.

Formel 1 - 31. jan. 2015 - kl. 00:01 TV: Bænket Kevin: Er stærkere, når jeg vender tilbage

Ferraris nye stjernekører Sebastian Vettel var for anden dag i træk hurtigst. Samtidig nåede den firedobbelte verdensmester 89 omgange, hvilket var to færre end testens flittigste kører den forsvarende verdensmester fra Mercedes, Lewis Hamilton.

Sebastian Vettel i gang med test af Ferraris 2015-racer. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
Sebastian Vettel i gang med test af Ferraris 2015-racer. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
 

Udover Sebastian Vettel var briten langsommere end både Williams' Valtteri Bottas og Saubers nye brasilianer Felipe Nasr (på softdæk), hvilket han ikke tillægger meget betydning.

- Vi kørte bare rundt og forsøgte ikke at køre hurtige omgange eller den slags. Jeg tror, det vil være tydeligt, når vi tager den nye bil til grænsen. Under test kører alle med forskellige mængder brændstof, så din position er irrelevant. Driftsikkerheden er det vigtige og at afprøve bilen, sagde Lewis Hamilton til Sky.

Se også: Tæppet løftet: Her er den nye McLaren-racer

1 af 2 Jenson Button fik kun kørt installations-omgang på sin første testdag. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
2 af 2 Fotograferne har skullet være vågne for at fange McLaren-Hondas MP4-30-racer i aktion på Circuito de Jerez. 12 omgange i løbet af to testdage er alt, hvad det er blevet til. (Foto: Miguel Morenatti/AP)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere