McLarens topboss: Kevin er en del af familien

- I Kevin har vi den bedste reservekører i Formel 1, siger Ron Dennis

Kevin Magnussen arbejder med sine ingeniører under Australiens Grand Prix. (Foto: LAT/McLaren)
Kevin Magnussen arbejder med sine ingeniører under Australiens Grand Prix. (Foto: LAT/McLaren)
Følg Sport
Følg Formel 1

Kønt har det ikke været at kigge på McLaren-Hondas resultater i denne sæson. I fire løb er det ikke blevet til et eneste point, og kun i Shanghai nåede begge racere i mål uden sammenbrud og tekniske kvaler.

Omgangstiderne er på vej i den rigtige retning, men stadig milevidt fra, hvor det sejrsvante Formel 1-team gerne vil være. Deres nye stjernekører Fernando Alonso ligeså.

Store forbedringer er lovet, før der næste weekend i Barcelona bliver taget hul på den europæiske del af sæsonen. Ligesom de fleste andre team gør det til netop dette grandprix, og som McLaren gjorde i fjor uden, at det var til at se på resultaterne.

På mål for de pauvre resultater i den anden McLaren-Honda-æra står McLarens øverste chef og storaktionær Ron Dennis. Han overtog før sidste sæson igen styringen af teamet og forklarer i et længere interview med formula1.com, hvorfor samarbejdet med Honda er den eneste måde, McLaren kan vinde verdensmesteren igen inden for overskuelig fremtid.

Laudas karaktermord på Alonso: Han er egocentrisk, dyster og gnaven

- Vi har gjort det før, og vi gør det igen. For at et hold kan vinde i Formel 1, er du nødt til at have en multinational motorfabrikant som din motorpartner, og det har McLaren i Honda.

- Hør her, vi nød stor succes, da Mercedes-Benz var vores motorpartner i mange år og vandt verdensmesterskaber både med Mika (Häkkinen) og Lewis (Hamilton), men faktum er, at et team sjældent nyder den samme succes, når det bliver degraderet fra at være motorpartner til at være et kundeteam. Med Honda har vi ikke det problem, siger Ron Dennis.

Ejerne af McLaren Group kunne godt have ønsket sig en bedre start på sæsonen. Fra venstre Mansour Ojjeh (hvis TAG Group ejer 25 procent), Ron Dennis (ejer 25 procent) samt Mohammed bin Essa Al-Khalifa, der er rådgiver for Bahrains kronprins (kongefamilien i Bahrain ejer 50 procent af McLaren). (Foto: LAT/McLaren)
Ejerne af McLaren Group kunne godt have ønsket sig en bedre start på sæsonen. Fra venstre Mansour Ojjeh (hvis TAG Group ejer 25 procent), Ron Dennis (ejer 25 procent) samt Mohammed bin Essa Al-Khalifa, der er rådgiver for Bahrains kronprins (kongefamilien i Bahrain ejer 50 procent af McLaren). (Foto: LAT/McLaren)
 

McLaren-bossen giver en længere gennemgang af teamets kvaler og hårde arbejde for snart at blive konkurrencedygtige igen. Ikke siden 2012-sæsonen har en McLaren-kører stået på podiets øverste trin.

- McLaren-Honda vil høste frugterne af alt det arbejde. Mærk mine ord. Vi kommer til at vinde sammen, og når vi gør det, bliver det på dominerende facon. Jeg ønsker ikke at sætte tidshorisont på den forudsigelse, for det vil være skødesløst.

- Sidst, men langt fra mindst, vil jeg sige noget om vores kørere. Helt simpelt: I Fernando og Jenson har vi den bedste kører-sammensætning i Formel 1. De er begge verdensmestre. Mellem dem har de startet 507 grandprixer, og de har vundet 47 af dem.

Alle fem kørere nøje udvalgt
- I Kevin har vi den bedste reservekører i Formel 1 - en mand, som sluttede nummer to i sit allerførste løb. Lad os ikke glemme det. Sådan en præstation sker uhyre sjældent.

- Og i de næste geledder har vi Stoffel (Vandoorne), som kører fremragende i GP2 samt Nyck (de Vries), som gør store fremskridt i World Series by Renault 3.5. Disse fem kørere repræsenterer en nøje udvalgt stige af talent, som et hvert Formel 1-team misunder os. Tro mig!

- Hvad mere er, så er de familie. De hører til, og de ved, at de hører til. Honda er også med os på lang sigt. Vi kommer til at vinde sammen.

McLarens luksusproblem: Drømmestart til Kevins ærkerival

Øverst i kører-hierarkiet står Fernando Alonso, som vendte tilbage til McLaren før denne sæson. I paddocken er der bred enighed om, at spanieren hellere ville have kørt for Mercedes, men han kommer til at slutte sin karriere hos McLaren (siger han selv). Og ifølge Ron Dennis bliver det tidligst om tre år.

- Han har en ren treårs kontrakt med os uden optioner. Så simpelt er det. Det var, hvad vi ønskede at tilbyde ham, og det var, hvad han ønskede at skrive under på. Jeg kan ikke sige det mere enkelt end det, kan jeg?

Stemningen på teamet er god
Den officielle hjemmesides udsendte - som aldrig går efter de kontroversielle vinkler - prøver nu alligevel at gå lidt til McLaren-chefen.

- Så den officielle linje er: Alt er fint, og humøret er højt. Men er det ikke snarere noget for en flok håndspålæggere end et konkurrencepræget racehold?

- Ok, jeg fatter beskeden. Dit oplæg er: Grill Ron, så hårdt som muligt. Men er det ikke mere noget for en tabloid-avis end for Formel 1's officielle hjemmeside? Jeg driller, griner Ron Dennis.

Alonsos ven: Forstår hvis han stopper

- Grunden til, jeg siger, at humøret er højt, er, at humøret rent faktisk er højt. Når du opvejer alle de positive elementer, tror jeg, at den fornuftige og fair læser må komme til den konklusion, at det ikke er så overraskende, at humøret er godt. Meget godt, rent faktisk.

Ron Dennis begrunder det gode humør med, at selv om Hondas innovative motorenhed ganske vist endnu ikke virker helt efter hensigten, bør det på sigt vække bekymringer hos konkurrenterne.

Læs det fulde interview med Ron Dennis her (på engelsk)

Se Nicolas Kiesa forklare, hvad Honda gør så markant anderledes end konkurrenterne:

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Fronten forstærkes - velkommen til Finland og Sverige

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Udforsk Ekstra Bladet+