2019 var et godt år for den amerikanske mediekoncern Liberty Medias øverste chef, Greg Maffei.
Bestyrelsen for selskabet vurderede, at indsatsen fra den 59-årige amerikaner med fortid i så prominente selskaber som Microsoft og Oracle skulle belønnes med 473 gange gennemsnitslønnen for selskabets øvrige ansatte.
Chase Carey og Ross Brawn udgør den daglige ledelse i Formel 1, men Greg Maffei er sportens allerøverste chef, ligesom han også er ansvarlig for det Liberty Media-ejede baseball-hold Atlanta Braves og Liberty Medias gruppe af amerikanske internet- og satellitradioer, Sirius XM.
44.045.070 dollar eller over 300 millioner kroner lyder den samlede hyre for 2019, skriver motorsport.com.
Det er markant mere end godtgørelsen for 2017 og 2018, hvor han måtte nøjes med 20 millioner dollar om året. Grundlønnen i denne periode er cirka en million dollar og resten er bonusser.
Gode resultater er grunden til den ekstraordinære høje betaling.
- Vores godtgørelseskomité gennemgik hr. Maffeis præstation i 2019 og bemærkede hans indsats med at støtte Formel 1’s strategiske initiativer og udvidelsen af SiriusXM’s franchise, hedder det i oplægget til den kommende generalforsamling.
Greg Maffei blev ansat i Liberty Media i 2005 og forlængede senest sin aftale i 2019, hvor hans grundløn steg til tre million dollar plus en årlig præstationsbonus svarende til 17 millioner.
Tallene for lønpakken er offentliggjort i forbindelse med majs samling af selskabets aktionærer.
Her bliver nok at tale om, for godt nok steg Libertys aktiekurser til rekordhøjder i 2019, men de gevinster forduftede hurtigt, da coronapandemien satte ind.
200 millioner skæres: F1-bosser enige om spareplan
Alene på F1-aktien er en håndfuld milliarder dollar høvlet af værdien, som aktiekursen i år er halveret siden nytår. Liberty Medias hovedaktie er faldet med over 40 procents i samme periode.
Selskabet går i det hele taget en hård tid i møde.
Formel 1 er i en historisk krise, og Liberty Media købte sporten for lånte penge. Amerikansk baseball og dermed Libertys Atlanta Braves er lagt ned. Annoncemarkedet bløder, hvilket gør ondt på radioforretningen. Og så ejer Liberty også en anseelig andel af koncertorganisationen Live Nation, som også er pænt presset.
Men noget tyder på, at den ansvarlige for selskabet nok skal klare sig - i hvert fald privatøkonomisk.
'Coronakrise giver unik mulighed'