Mercedes måber: Kæmpe Ferrari-fordel

Ferrari-motorens fart i lige linje er 'ufattelig', mener Mercedes-teamboss Toto Wolff. Men det gælder ikke kundeholdene Alfa Romeo og Haas

Hvad venter på Shanghai International Circuit? Jason Watt og Jonas Hüttel analyserer.

Ferrari-motoren har en kæmpe fordel i den nye F1-sæson.

Hvis man tror på vurderingen fra rivalen Mercedes.

- Farten i lige linje var ufattelig. Den motorkraft, de har vist, bliver ikke matchet af nogen. Jeg skulle mene, at der under kvalifikationen var en fordel på et halvt sekund alene på langsiderne. Det er virkelig svært at konkurrere mod. Efter min mening skal vi til at vænne os til dette niveau og regne Melbourne (hvor Ferrari var helt væk fra brættet, red.) som en undtagelse, siger Mercedes-teamchef Toto Wolff ifølge formula1.com.

Ingen af kundeholdene var dog suveræne på langsiderne under grandprixet i Bahrain - faktisk var Haas decideret langsomme - hvilket taler imod, at virkeligheden er så sort-hvid, som Mercedes-analysen hævder.

- Der er en forskel. Ferrarien er meget hurtig, og mange siger, at det er motoren. Jeg tror, det er en kombination, for det handler også om bilens vindmodstand (drag). Der er forskellige måder at undgå drag, og Ferrari gør det godt, hvad det angår, siger Haas-teamchef Günther Steiner i Kina.

Mercedes frygter, hvor hurtige Ferrari vil være på 1200 meter lange langside på Shanghai International Circuit. Foto: Aly Song/Ritzau Scanpix
Mercedes frygter, hvor hurtige Ferrari vil være på 1200 meter lange langside på Shanghai International Circuit. Foto: Aly Song/Ritzau Scanpix
 

Ifølge Toto Wolff betyder vindmodstanden maksimalt en tiendedel af forskellen mellem de to teams.

Vrøvl, mener Ferrari-boss Mattia Binotto.

- Jeg kiggede på Mercedes' bagvinge. De kørte i Bahrain med meget mere downforce end os, forklarer Binotto ifølge Auto-Motor-und-Sport.

Også Haas kørte med (for) meget downforce sidste løb og en forkert bagvinge, hvilket kostede på omgangstiderne i løbet. Ferrari-chefens argument stemmer godt overens med en analyse foretaget af Sky F1's ekspert Karun Chandhok.

Han sammenligner onboard-billeder fra Lewis Hamilton og Charles Leclercs kvalifikationsomgange. Her ser man, hvordan Ferrarien trækker fra på langsiderne, men til gengæld straks taber tid i svingene. Hvilket indikerer, at man har ofret greb i svingene til fordel farten i lige linje.

Både Mercedes og Red Bull spekulerer i, at Ferrari benytter en anden type brændstof end kundeholdene. Som ifølge Red Bull-teamchef Christian Horner lugter af grapefrugt ...

Sebastian Vettel har en fordel med sin Ferrari-motor, mener Lewis Hamilton og Mercedes. Foto: Wang Zhao/Ritzau Scanpix
Sebastian Vettel har en fordel med sin Ferrari-motor, mener Lewis Hamilton og Mercedes. Foto: Wang Zhao/Ritzau Scanpix
 

Se også: Ferrari-fiasko opklaret: Aldrig set før

Se også: Udskældt i årevis: Nu er de marginaler fra toppen

Se også: Ny F1-kval bekymrer teambosser

Hos Haas benytter man en anden variant Shell-benzin end Ferrari, bekræfter teamchef Günther Steiner. Reglerne dikterer dog, at de har ret til at benytte præcist den samme som motorleverandøren.

Selv om Mercedes har vundet årets to første løb var Charles Leclerc klart hurtigst i Bahrain, lige indtil monegaskeren mistede motorkraft grundet en mindre kortslutning i det elektriske system. Hvilket har afstedkommet grundige tjek af Ferrari-motorerne for at undgå gentagelser - også hos Haas.

Kinas Grand Prix er det 1000. løb, som tæller med i VM. Hvilke løb definerer Formel 1 for Ekstra Bladets eksperter? Bliv klogere her.

Sport og Spil Fem år efter Kevins drømmedebut: 12 er forsvundet - en er gået bort

Foto: Andy Hone/Haas F1 Team Sport og Spil - Jeg vinder sgu nok det her

Sport og Spil Så vild er Kevins nye racer

Nu er det alvor. Igen. Den tidligere racerkører Jason Watt risikerer at blive afhængig af andres hjælp resten af livet. Hans tilstand er så alvorlig, at han er mindre optimistisk i dag end efter den ulykke, der berøvede ham førligheden for 20 år siden. Foto: Tariq Mikkel Khan Sport og Spil Jasons nye mareridt: - Det vil være en katastrofal ændring i mit liv

11 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere