Mere fart på Formel 1: Nu tager årets første grandprix konsekvensen

Formel 1-bilerne kører hurtigere end tidligere, og det har fået folkene bag det australske grandprix til at øge sikkerheden

Bilernes øgede fart får konsekvenser for banen ved årets første Formel 1-grandprix. Foto: All Over
Bilernes øgede fart får konsekvenser for banen ved årets første Formel 1-grandprix. Foto: All Over

Når Kevin Magnussen og resten af Formel 1-cirkusset genoptager sæsonen 26. marts med det australske grandprix, så er der ændret i sikkerheden på banen i Melbourne i forhold til tidligere. Det skyldes den nye generation af Formel 1-biler, der er hurtigere end tidligere.

- FIA har givet os instruktioner baseret på de simulationer, de har lavet, og de har fortalt os, hvilke sving der behøver flere dækbarrierer eller i tilfældet sving-12 behøver en højhastigheds-barriere, siger løbsmanager Craig Moca til motorsport.com.

- Vi har taget alle informationerne fra FIA til efterretning, og når vi er en midlertidig bane, så er vi nødt til at tilføje yderligere dækbarrierer, og vi har købt 80 meter TecPro-barrierer, siger Moca.

- Det er et stort skridt for os at gå fra at være en gammeldags bane med udelukkende dæk til at have disse højhastigheds-barrierer, siger Moca.

Se også: Det bedste F1 fra 2016: Fødslen af den ny Senna

Bilernes øgede fart får konsekvenser for banen ved årets første Formel 1-grandprix. Foto: All Over
Bilernes øgede fart får konsekvenser for banen ved årets første Formel 1-grandprix. Foto: All Over
 

De dyre TecPro-barrierer skal blandt andet bruges ved udgangen af de hurtige sving-11 og sving-12, hvor de nye reguleringer betyder, at bilerne kan nå op på 230 kilometer i timen, når de forlader svingene.

Andre steder på banen er der også opgraderet på sikkerhedsforanstaltningerne. Blandt andet i sving-6 og også i sving-1, hvor Ralf Schumacher kørte galt i 2002.

Sving-14 er også et af de vigtige steder, hvor der er ændret. Her er der øget fra tre til seks rækker med dæk med rør imellem.

- Når jeg laver noget research og ser Lewis Hamiltons kvalifikation fra 2015 via on-board-kameraet, så viser det farten i disse sving, og det er tydeligt, hvorfor FIA har identificeret disse sving, siger Moca.

- Fordi vores barrierer er så tæt på banen, så sikrer det, at vi har har beskyttet kørerne så godt, at hvis de kører af banen, så kan de stoppe uden at få seriøse skader på bilen eller køreren, siger Moca, der nævner, at banen har en god historik i forhold til, at der kun sjældent er alvorlige skader - et godt eksempel er, at Fernando Alonso i marts 2016 selv kunne gå væk fra et vildt crash.

Det australske Formel 1-grandprix blev første gang kørt i 1928, og i 1996 rykkede løbet fra Adelaide til Albert Park i Melbourne.

Se også: 'Godt for Formel 1, hvis navnet Schumacher kører igen'

Sådan så det ud, da Fernando Alonso crashede på Albert Park i 2016-udgaven af det australske grandprix. Foto: All Over
Sådan så det ud, da Fernando Alonso crashede på Albert Park i 2016-udgaven af det australske grandprix. Foto: All Over

Se også: Se dem her: Årets ti vildeste crash i Formel 1

Foto: Grand Prix Photo Sport og Spil Kæmpe Kevin-interview: Sådan bedømmer jeg min sæson

Ole Schack tjekker forholdene i Max Verstappens Formel 1-racer. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Verstappens danske stjernemekaniker: Fra fejedreng til Formel 1

Michael Schumachers ski-venner kommer ikke med alt for godt nyt om den tyske racerstjerne. Foto: AP Formel 1 - 29. dec. 2016 - kl. 09:53 'Bedst hvis Schumacher var død med det samme'

13 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere