Midt i Haas-succes: Nu mister Kevin sin vigtigste kollega

Efter to års godt samarbejde vender Kevin Magnussens løbsingeniør tilbage til Ferrari. - Jeg har virkelig lært meget af ham, siger den danske racerkører

Kiesa analyserer starten med Hülkenbergs vanvittige crash: Derfor gik det galt.

ABU DHABI (Ekstra Bladet): Følelserne sad mere uden på tøjet end normalt i Kevin Magnussens side af garagen til sæsonafslutningen i Abu Dhabi.

Danskerens ene point og Romain Grosjeans to betyder ikke noget i det store regnskab. Teamet bliver femmer i konstruktør-VM med Kevin Magnussen på en individuel niendeplads 19 point foran holdkammeraten på 14. pladsen.

Dobbeltpoint betyder bonus til hele holdet og en god afslutning på en fornem sæson. Men det var også sidste grandprix, hvor den 26-årige dansker kommer til at høre Giuliano Salvi kalde ham ‘junior’ på kælent engelsk med kraftig italiensk accent.

Giuliano Salvi har holdt et vågent og voksent øje med Kevin Magnussen, siden danskeren skiftede til Haas. Foto: Jan Sommer
Giuliano Salvi har holdt et vågent og voksent øje med Kevin Magnussen, siden danskeren skiftede til Haas. Foto: Jan Sommer
 

Løbsingeniøren har været på udlån fra Ferrari og vender tilbage til det italienske team - formentlig på fabrikken - og nok så vigtigt til sin familie.

- Jeg kommer til at savne Giuliano, og jeg ønsker ham alt det bedste fremover. Det var mod både min og Giulianos vilje, at vi ikke kunne fortætte, men sådan er det nogle gange. Han skal videre i teksten, og vi skal nok finde en rigtig god afløser, siger Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.

- Giuliano har rigtig meget erfaring og har været i sporten i 20-25 år. Han har arbejdet i Formel 1 i de fleste af de år hos Ferrari med nogle rigtig dygtige kørere og ingeniører. Jeg har virkelig lært meget af ham, siger danskeren.

Efter to års er det stop for samarbejdet med Giuliano Salvi. Foto: Jan Sommer
Efter to års er det stop for samarbejdet med Giuliano Salvi. Foto: Jan Sommer
 

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger ville Haas-teamet hellere end gerne beholde den italienske ingeniør. Men hensynet til familien og jobsikkerheden som tjenestemand hos Ferrari vejede tungere. 

Se også: Alt gik galt: Alligevel fester de hos Haas

Ingen hjælp til Günther Steiner og Haas-teamet fra dommerne i Abu Dhabi. Foto: Jan Sommer Formel 1 - 24. nov. 2018 - kl. 11:19 Haas afvist i million-protest

Se også: F1-team præsenterer ny kører: Ufatteligt comeback

I afskedsgave leverede Magnussen et overraskende point oven på den skuffende 13. plads i kvalifikationen. En række rivalers motorproblemer spillede ind, men den danske racerkører havde en god fornemmelse i maven fra morgenstunden og hævdede kækt, at han da havde forventet dobbeltpoint.

- Vi har en god racerbil, og jeg startede på et dæk, jeg havde en god fornemmelse med. Jeg havde ikke prøvet det, men alle, der havde kørt på det, var rigtig gode. Jeg var bare optimistisk. Der måtte ikke rigtig komme en safetycar, men på trods af, at den kom, var vi godt med. Vi har virkelig kørt stærkt i dag, det er jeg rigtig tilfreds med, siger danskeren.

Bliv klogere på Giuliano Salvi og hans Ferrari-fortid i denne feature.

En glad Kevin Magnussen bliver modtaget af sin fysiske træner, Jakob Hovgaard - han fortsætter til gengæld til næste år. Foto: Jan Sommer
En glad Kevin Magnussen bliver modtaget af sin fysiske træner, Jakob Hovgaard - han fortsætter til gengæld til næste år. Foto: Jan Sommer

Kevin Magnussen lagde an til overhaling af Pierre Gasly, da problemer med Honda-motoren løste den udfordring. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen lagde an til overhaling af Pierre Gasly, da problemer med Honda-motoren løste den udfordring. Foto: Jan Sommer
 

Hvis nogen skulle være i tvivl. Kevin Magnussen har et strålende forhold til sin løbsingeniør Giuliano Salvi. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Debriefing fra Brasilien: Haas-teamet bør frikendes

Sport og Spil Adios Alonso: Farvel til divaen, guden og Kevins nemesis

Haas teamets chefløbsingeniør Ayao Komatsu har arbejdet sammen med Romain Grosjean i en eller anden funktion siden 2009. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Haas-chefens hovedpine: Det svære forhold til Grosjean

McLaren har været på afveje siden 2013-sæsonen. Foto: AP Sport og Spil Hvor dybt falder de? F1-giganter på afveje

Kevin Magnussen kalder Giuliano Salvi for den bedste løbs-ingeniør, han har arbejdet med. Og italieneren er positivt overrasket over samarbejdet. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Løbs-ingeniøren totalt overrasket: 'Troede Kevin var besværlig'

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jesper Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen