Misser sit første grandprix: Sådan er Kevins weekend

Selv om Kevin Magnussen har fået besked på at blive i Woking under Østrigs Grand Prix er det ikke lig med fri - så langt fra

Kevin Magnussen bliver omgivet af ingeniører denne weekend - men hjemme i Woking. (Foto: LAT/McLaren)
Kevin Magnussen bliver omgivet af ingeniører denne weekend - men hjemme i Woking. (Foto: LAT/McLaren)

For første gang i denne Formel 1-sæson er Kevin Magnussen ikke rejst med McLaren-Honda ud til grandprix-weekend.

Men det betyder så langt fra, at den danske racerkører kan fede den med Playstation hjemme på sofaen.

Til gengæld skal den bruges i McLarens hovedkvarter med noget mere avancerede computerspil ...

Hvor Kevin Magnussens opgaver som tredjekører er lidt flyvske; mest af alt skal han stå standby, suge læring til sig og komme med sine input, når hans erfarne holdkammerater har tid til at lytte. Så er de mere definerede som simulator-kører.

- Kevin sidder i den anden ende i den her weekend. Det er et samarbejde mellem, hvad der foregår på banen, og hvad teamet lynhurtigt kan teste i simulatoren. Hvis der er problemer, kan de straks få en retning, så de hurtigere kommer videre på banen, forklarer Jan Magnussen, som holder friweekend efter sin Le Mans-ulykke.

- Jeg kunne forestille mig, at fordi der skal køres test i næste uge, så er der mere brug for Kevin. For de skal både køre løbsweekenden plus komme på forkant med nogle af de ting, der skal testes i næste uge, siger Jan Magnussen.

Se også: Kevin droppet som Østrig-reserve

Normalt sidder Oliver Turvey i simulatoren under løb. Men briten kører Super GT i Thailand denne weekend, og det andet alternativ Stoffel Vandoorne skal køre GP2-løb i Østrig - inden belgieren sætter sig i McLaren-Honda-raceren onsdag til testen dedikeret kørere uden Formel 1-erfaring.

Derfor trækker teamet på sin erfarne tredjekører.

Her tilbringer Kevin Magnussen sin weekend som støtte for kørerne i Østrig. Til venstre ses McLaren Production Centre - til høje McLaren Technology Centre. (Foto: McLaren/LAT)
Her tilbringer Kevin Magnussen sin weekend som støtte for kørerne i Østrig. Til venstre ses McLaren Production Centre - til høje McLaren Technology Centre. (Foto: McLaren/LAT)
 

Når raceteamet er ude til løb, er der fuld aktivitet i McLaren Technology Center. Teamet har direkte tv- og data-link til McLarens såkaldte ’War Room ’i Woking, som er proppet med ingeniører klar til at løse enhver udfordring. Dem er der mange af hos McLaren-Honda i disse dage ...

Samtidig har man et simulator-team klar bestående af en kører plus data-, ydelses- og løbsingeniører, ligesom Fernando Alonso og Jenson Button har det ude til grandprixet.

Da Kevin Magnussen viste tv-seerne rundt i McLarens gemakker under Canadas Grand Prix for to uger siden, forklarede han:

- Hver gang der bliver kørt på banen, så debriefer kørerne og fortæller, hvordan den kører, og hvad de har brug for i bilen. For eksempel, hvis de oplever overstyring og har brug for mere greb ud af svingene, så siger man det til simulator-teamet, som går i gang med at teste og prøver at finde mere greb, hvis det nu er problemet.

- Så kommer de med en løsning. Hvis I gør det og det med setuppet, så hjælper det, forklarer Kevin Magnussen.

Se også: Nyt sammenbrud: Alonso tæt på kogepunktet

Når der overhovedet er brug for computersimulation, skyldes det, at der for at spare penge er sat begrænsninger på test ude i virkeligheden. Tidligere måtte holdene teste lige så tosset de vil.

- Dengang testede man bare efter løbet. Man kørte et løb, og så var testholdet i gang med at sætte op på en anden bane. Når man så var færdig med løbet, tog man derover og testede - på de store teams altså som McLaren, forklarer Jan Magnussen om de 'gamle' dage.

- Man nu mener man, at man har sparet nogle penge ved ikke at teste på den måde. Så er det bedre at bruge 30-40 millioner dollar på en simulator, siger Jan Magnussen og slår sin karakteristiske kluk-latter op.

Marco Sørensen skal bruge ca. 30 dage i år i Lotus' simulator. (Foto: Luca Mazzocco/AP) Sport og Spil Kom indenfor i et Formel 1-teams allerhelligste værksted

Oprindeligt var det planen, at Kevin Magnussen skulle have testet for McLaren-Honda i sæsonens anden og sidste test. Som tingene har udviklet sig, er planerne ændret.

Danskeren har allerede fået tid bag rattet på grund af Fernando Alonsos ulykke i februar, og med teamets store problemer vil førstekørerne selv til fadet. Halvdelen af testtiden er i forvejen øremærket unge kørere uden Formel 1-erfaring.

Kom med i kulissen hos McLaren med Kevin Magnussen som guide:

14 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere