Modsiger bossen: Alonso i åben krig med Honda

Honda fandt ingen problemer med Fernando Alonsos motor - alligevel trak stjernen sig fra Belgiens Grand Prix før tid

SPA (Ekstra Bladet): Efter snart tre sæsoner med en årsløn på 40 millioner dollar er Fernando Alonso klar til at underskrive skilsmissepapirerne med Honda.

Både op til, under og efter Belgiens Grand Prix skærpede den spanske Formel 1-stjerne retorikken mod den japanske motorleverandør.

Først på McLaren-Hondas tradtionelle pressemøde lørdag aften, over radioen under løbet med ordene ‘pinligt, meget pinligt’, da den svage Honda-motor ikke stod mål med Romain Grosjeans Haas-racer.

Og efter 27 omgange valgte Alonso at parkere sin racer og holde tidlig fyraften.

- Der var et problem med motoren, der mistede kraft, sagde han umiddelbart efter.

Forklaringen stemmer ikke overens med Hondas.

I den officielle pressemeddelse udtaler Honda-bossen Yusuke Hasegawa:

- Efter en fantastisk start havde Fernando et svært løb. Han meddelte, hvad han troede, var et problem med bilen, og selv om intet viste det i data, besluttede vi at stoppe bilen for at være på den sikre side.

Fernando Alonso (t.v.) fik en fantastisk start, hvor han gik fra tiende- til syvendepladsen. Foto: Jan Sommer
Fernando Alonso (t.v.) fik en fantastisk start, hvor han gik fra tiende- til syvendepladsen. Foto: Jan Sommer
 

I sine tv-interview holdt divaen fra Oviedo ikke igen. Hvor længe kan du blive ved med at ligne en, der kører rundt i en F2-bil, blev han spurgt.

- Syv-otte løb, lød svaret.

- Jeg er glad for McLaren, som er et af de bedste teams i verden og vil gerne fortsætte med at arbejde med dem, men vi får at se, hvordan tingene udvikler sig de kommende uger, fortsatte han.

Og der blev ikke sagt glad for McLaren-Honda!

Tværtimod konstaterede han bramfrit, hvad der kan få ham til at forlænge.

- Der er kun behov for et skifte. Jeg tror, der er mange svar derude, og dem skal vi finde. De kommer ikke af at kigge på himlen.

McLaren får hverken Mercedes eller Ferrari-motor til næste sæson, men har været i forhandlinger med Renault. Et skifte vil dog formentlig kræve, at Toro Rosso begynder at køre med Honda, som der har været forhandlinger om.

- Jeg tror, McLaren er klar over, at hvis de skal beholde Fernando Alonso, skal de skifte motorer, siger Sky-ekspert og tidligere F1-kører Martin Brundle.

På Spa kom det også frem, at Williams ønsker spanierens arbejdskraft til næste år. Om end de kører med Mercedes-motor er formkurven faldende for det engang så hæderkronede team. Selv på en powerbane som Spa-Francorchamps formåede de ikke at komme ud af Q1. 

Ifølge BBC venter der på Monza næste weekend endnu et motorskift til Alonso, så spanieren til det efterfølgende løb i Singapore har muligheden for et godt resultat. På bybanen i den asiatiske storby spiller hestekræfter ikke så stor en rolle.

Stjernen indikerede det selv lørdag, efter Stoffel Vandoorne ofrede sig under tidtagningen og trak sin spanske teamkammerat i sin slipstrøm ned af en langside.

Belgien startede sidst på grund af motorstraffen, og Alonso sagde, at det var planen, at han gengælder gestussen på Monza.

Det italienske farttempel er endnu en bane, hvor den svage Honda-motor vil blive udstillet i det ellers aerodynamisk velfungerende chassis fra McLaren.

Gammel ven raser: 'Straf ham! Han lavede 'en Magnussen'

McLaren-Honda bekræfter: Han kører for os i 2018

Watt vurderer: Ikke for heldigt, Kevin