Motorsportschef klar til at revolutionere Formel 1

De dårligste teams må vælge kørere først, og de bedste teams må vælge til sidst, når der skal indføres oprykning

Der kan blive rykket rundt på hierarkiet i fremtidens Formel 1. De dårligste teams skal vælge nye kørere først. Foto: AP
Der kan blive rykket rundt på hierarkiet i fremtidens Formel 1. De dårligste teams skal vælge nye kørere først. Foto: AP

Formel 1 er motorsportens kongeserie, men det er bestemt ikke altid, at det er verdens 20 eller 22 bedste kørere, der kører med.

Det skyldes, at de mindre teams behøver de sponsormillioner, som kørerne tager med sig, og derfor prioriteres pengene over talentet.

- Det ville være perfekt, hvis de mindre teams kunne skole de unge kørere, siger Formel 1-seriens nye sportschef Ross Brawn til ESPNF1.

Står det til amerikaneren, så skal hele Formel 1-sporten revolutioneres og optimeres.

- Man kunne tænke sig et draft-system, hvor de unge kørere bliver uddannet og kører for et mindre team i deres første sæson for siden at flytte videre til et topteam, foreslår Brawn.

Han foreslår, at det team, der slutter sidst i mesterskabet, de må vælge først blandt de unge kørere, der kommer fra serierne derunder. Teamet, der slutter næstsidst, må vælge som nummer to og så videre, så det bedste team må vælge sidst. Altså en slags draft-ordning inspireret af NBA, NHL og NFL.

Der kan blive rykket rundt på hierarkiet i fremtidens Formel 1. De dårligste teams skal vælge nye kørere først. Foto: AP
Der kan blive rykket rundt på hierarkiet i fremtidens Formel 1. De dårligste teams skal vælge nye kørere først. Foto: AP
 

Brawn vil også strukturere serierne under Formel 1, så der blot er to serier - Formel 3 og Formel 2 - hvor kørerne skal præstere for at rykke op i Formel 1. I dag er der både Formel 3,5, GP2, GP3 og europæisk Formel 3.

- Hvis man er nødt til at være blandt de bedste i hver serie for at komme til Formel 1, så ville Formel 1 også have haft de bedste kørere, siger Brawn.

Meningen er, at Formel 2 og Formel 3 skal køres i forbindelse med Formel 1-løbene og sendes på tv, ligesom det er tilfældet i roadracing-klasserne, hvor man rykker fra Moto3 til Moto2 og ender i MotoGP.

- På den måde kan folk følge juniorkørerne, og fansene ved, at det bare er de kørere, der virkelig har fortjent det, som kommer i Formel 1, siger Brawn, der ikke fortæller, hvordan man løser de økonomiske udfordringer.

Den nuværende aftale mellem teamsene og ejerne løber frem til 2020, og inden da forventes ingen ændringer. De seneste 30 år er det bare blevet sværere og sværere at blive Formel 1-kører. Tilbage i 1989 var der således 20 teams, mens der i dag blot er 10.

Slutter Mercedes øverst i team-konkurrencen, så må de vælge sidst blandt de nye kørere fra Formel 2. Foto: AP
Slutter Mercedes øverst i team-konkurrencen, så må de vælge sidst blandt de nye kørere fra Formel 2. Foto: AP

Her er den bedste overhaling i 2016: 

Se også: Ny ejer med store planer: Sådan bliver fremtidens Formel 1

Foto: Polfoto. Sport og Spil Stor analyse: Sådan er Kevins chancer i 2017

48 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere