Nedtur for Haas: Oliemillioner havner hos konkurrenten

Polsk storsponsor følger køreren Robert Kubica til Alfa Romeo efter ufrugtbare forhandlinger med Haas

Med eller uden oliemillioner. Hvordan klarede Haas forrige sæson, og hvad kan de forvente sig af næste? Video/Redigering: Jan Sommer/Henrik Houlberg

I september bekræftede Haas-teamet over for Ekstra Bladet, at polakken Robert Kubica var på ønskelisten for 2020 som test- og simulatorkører, men nu står det klart, at han fortsætter sin Formel 1-karriere hos Alfa Romeo.

Det betyder også, at den polske oliekoncern PKN Orlen leder sine mange millioner sponsorkroner uden om Haas, og som Kubicas velgører pumper dem i Alfa Romeo Racing.

Kubica bliver reservekører for teamet, som tager navnet Alfa Romeo Racing Orlen. Han fik sin Formel 1-debut på holdet i 2006, da det hed BMW Sauber.

- Jeg er meget glad for at indlede dette nye kapitel i min karriere. Dette team har en særlig plads i mit hjerte, og jeg genkender med tilfredshed ansigter fra dengang, siger Kubica i en pressemeddelelse.

- Tiden og omstændighederne er forandret, men jeg er overbevist om, at jeg vil finde den samme beslutsomhed og sult efter sejre som dengang.

Robert Kubica nyder enorm popularitet i sit hjemland. Han er den første og hidtil eneste polak i Formel 1. Foto: Maxim Shemetov / Ritzau Scanpix
Robert Kubica nyder enorm popularitet i sit hjemland. Han er den første og hidtil eneste polak i Formel 1. Foto: Maxim Shemetov / Ritzau Scanpix
 

Teamchef Frédéric Vasseur byder først den nye storsponsor velkommen, før han i pressemeddelelsen taler pænt om sin nye testkører.

- Vi er henrykte over at byde Robert velkommen hjem, og vi kan ikke vente med at komme i gang med at arbejde med ham. Han er en kører, som ikke behøver præsentation, siger Vasseur og præsenterer ham:

- Han er en af de mest fremragende kørere i sin generation, og han demonstrerede, hvad menneskelig beslutsomhed faktisk betyder, da han kæmpede sig tilbage efter sin rally-ulykke, lyder det fra Vasseur.

At Kubica ender hos Alfa Romeo, er ikke top-overraskende. Polakken deler manager med danske Christian Lundgaard. Og da manageren - Alessandro Alunni Bravi - samtidig også er advokat for Alfa-teamchef Frederic Vasseur og sidder i teamets bestyrelse, er koblingen oplagt.

Ud over Alfa Romeo og Haas var også Racing Point på jagt efter Kubica og ikke mindst hans mange sponsor-millioner.

Kubica vandt som den første polak i historien et Formel 1-grandprix, da han sejrede i Canada i 2008, og han er fortsat den eneste polak, der har optrådt i Formel 1.

I 2011 kørte han galt i et rallyløb i Andorra og læderede sin højre arm, hvilket bragte hans fortsatte karriere i fare. I 2019 gjorde han dog comeback som Formel 1-kører, idet han tørnede ud for Williams. 

Han har hele vejen igennem opnået støtte fra PKN Orlen, som har finansieret hans F1-drøm. PKN Orlen er en multinational koncern med hovedinteresser i Polen, Tjekkiet, Tyskland, Litauen, Slovakiet og Canada. Koncernen har 2.800 benzinstationer og leverer petrokemiske produkter til over 100 lande på seks kontinenter, lyder det i en pressemeddelelse.

Formel 1 - 4. dec. 2019 - kl. 07:24 Helt i særklasse: Var kollegaen knusende overlegen

Formel 1 - 29. nov. 2019 - kl. 12:25 Haas-generalprøve: Klar med vigtigt forsøg

Formel 1 - 24. okt. 2019 - kl. 23:37 Tæt på Haas-rolle

Se også: Intern konflikt: Antyder urent trav hos F1-team

49 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere