Nedtur i Monaco: Kevin nummer sjok

Haas-duoen kunne slet ikke få raceren til at fungere og starter helt nede bagved; Daniel Ricciardo og Red Bull snupper suveræn pole

MONACO (Ekstra Bladet): Haas-raceren og i særdeleshed Kevin Magnussen har været en af sæsonens helt store overraskelser. Det var danskeren også i Monaco, men på en for både ham og teamet trist baggrund.

I den hektiske tidtagning på den 3337 meter korte bane lykkedes det ham ikke at sætte en ordentlig omgang sammen.

For første gang i år var Kevin Magnussen ude af Q1 og endda som nummer sjok.

Kvalifikationen til Monacos Grand Prix gik kun værre for én kører. Max Verstappen havde weekendens hurtigste racer på fyrstedømmets gader til sin rådighed, men hollænderen sendte den i væggen under tredje træning.

Kevin Magnussen tabte den interne teamduel hos Haas. Værre var, at de slet ikke kunne få Haas-raceren til at fungere. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen tabte den interne teamduel hos Haas. Værre var, at de slet ikke kunne få Haas-raceren til at fungere. Foto: Jan Sommer
 

Det lykkedes ikke danske Ole Schack og de andre Red Bull-mekanikere at få den klar i tide, så hollænderen starter sidst, mens teamkammeraten Daniel Ricciardo sikrede en suveræn pole i den hurtigste tid nogensinde sat under det legendariske grandprix.

1.10,810 minutter er næsten halvandet sekund hurtigere end Kimi Räikkönens pole fra i fjor og så rigeligt nok til at sætte Sebastian Vettel og Lewis Hamilton på plads som de nærmeste konkurrenter.

Max Verstappen har nu været involveret i uheld i samtlige løb i denne sæson og crashede for femte gang siden 2015 i Monaco.

Selv om Romain Grosjean gik videre til Q2, så er VF18’eren ikke hurtig på denne bane. Franskmanden sluttede sidst i den anden kval-runde, hvilket betyder en startplacering som nummer 18 lige foran sin danske teamkammerat, fordi han har en straf med sig fra løbet for to uger siden i Spanien.

På forhånd vidste Haas, at deres racer passer bedre baner med hurtigere sving, men de troede ikke det stod SÅ slemt til.  

På kalenderens langsomste bane har motor eller aerodynamik ikke samme betydning som det mekaniske greb, der skabes i samspillet mellem dæk og hjulophænget.

Daniel Ricciardo sikrede for anden gang i karrieren pole-position. Første gang var for to år siden i Monaco. Det var her, at han havde vundet, hvis ikke lige hans mekanikere havde glemt at medbringe dækkene til pitstoppet ... Foto: Jan Sommer
Daniel Ricciardo sikrede for anden gang i karrieren pole-position. Første gang var for to år siden i Monaco. Det var her, at han havde vundet, hvis ikke lige hans mekanikere havde glemt at medbringe dækkene til pitstoppet ... Foto: Jan Sommer
 

Formel 1 - 25. maj. 2018 - kl. 13:21 Laver Ferrari tricks? Spøjst motorskift hos Haas

Se også: Hamilton og Vettel åbne for at skabe drømmeduo

Se også: Fyreseddel på vej? Haas svarer på Grosjean-rygte

Løbet skal være helt ekstraordinært, hvis Haas-duoen bare kommer til at snuse til point. I Monacos snævre gader er overhalinger så godt som umulige, og tidtagningen ‘altafgørende’.

For at bruge Kevin Magnussens egne ord …

Force Indias Esteban Ocon var ‘best of the rest’ efter de tre tophold med McLarens Fernando Alonso lige bag sig.

Ole Schack tjekker forholdene i Max Verstappens Formel 1-racer. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Verstappens danske stjernemekaniker: Fra fejedreng til Formel 1

Rivaler og dommerne var efter Romain Grosjean oven på crashet i Barcelona. Foto: All Over Press Sport og Spil Grosjeans onde spiral: Han har Kevin på hjernen

Jan Magnussen fik en såkaldt fireårig kontrakt med Stewart Racing, men fik sparket efter halvanden sæson. Her ses han sammen med Jackie Stewart, teamejerens søn Paul samt Rubens Barrichello før 1998-sæsonen. Foto: AP Sport og Spil Da F1-teams kæmpede om Magnussen

136 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere