Nisse på spil i Haas-garagen

For tredje testdag i træk kom småproblemer i vejen for Haas-teamet

Analyse med Hüttel og Sommer fra Barcelona. Haas har testet mindre, end de drømmer om, men der er ingen grund til panik. Video: Jan Sommer

MONTMELO (Ekstra Bladet): Selv om Haas-teamet for første gang til årets vintertest rundede 100 omgange på en dag, forløber forberedelserne til 2019-sæsonen stadig ikke som planlagt.

Test- og simulatorkører Pietro Fittipaldi delte onsdagens køretid med Romain Grosjean, og tre gange skulle den komplicerede racerbil have hjælp af en ladvogn for at returnere til garagen.

Teamchef Günther Steiner finder trøst i, at alle problemerne isoleret set er små. De er heldigvis ikke mekaniske, men har med elektronikken at gøre, som betyder, at de af sikkerhedsmæssige årsager må slå motoren fra.

Men summen af dem er en irritation. 

- Det er, hvad det er. I det mindste ødelægger vi ikke motorer. Vi skal bare finde, hvad der forårsager det. Men vi har stadig masser af tid. Jeg bryder mig ikke om det og vil gerne undvære det, men der er ingen grund til at være desperat, siger Günther Steiner til blandt andre Ekstra Bladet, da han gør status over tredje testdag.

Fejebladet kommer lidt for ofte i spil hos Haas i denne første uge af vintertesten. Foto: Jan Sommer
Fejebladet kommer lidt for ofte i spil hos Haas i denne første uge af vintertesten. Foto: Jan Sommer
 

- Dagen var ikke så dårlig, for vi endte med over 100 omgange. Men det er aldrig godt at stoppe tre gange. Vi ville elske at køre 160 omgange - eller 200 - og det er aldrig godt at miste tid. Jeg vil ikke kalde det frustrerende, men det er irriterende, for vi ved, at bilen har potentiale. Kørerne kan lide den; vi skal bare finde de her små drillenisser. 

De fleste teams kørte uden større tekniske problemer. Toro Rosso og Alfa Romeo nåede sågar ud at lufte sponsornavne på bløde dæk og sætte testens hidtil hurtigere tider.

Hvilket Haas endnu ikke har haft mulighed for.

Trods problemerne gentog Romain Grosjean efter sin anden dag i bilen dog glæden ved 2019-modellen.

- For at være fair var det ikke en dårlig dag. Ja, vi kom tilbage på ladvognen et par gange, men det er en del af test, når vi finder bilens begrænsninger, og hvad vi kan gøre bedre, siger han.

- Det vigtigste er, at fornemmelsen i bilen er god, og at der er blevet fremskridt siden i mandags. Jeg var allerede glad der, og jeg er endnu gladere for bilen nu. Vi forbedrer den og arbejder i den rigtige retning, siger han.

Trods for mange småproblemer bevæger udviklingen af 2019-raceren sig i den rigtige retning. Foto: Jan Sommer
Trods for mange småproblemer bevæger udviklingen af 2019-raceren sig i den rigtige retning. Foto: Jan Sommer
 

Udskældte Daniil Kvyat løb med opmærksomheden onsdag. Foto: Ritzau Scanpix Formel 1 - 20. feb. 2019 - kl. 19:54 Udskældt og hånet: Lyner pludselig til F1-test

Formel 1 - 20. feb. 2019 - kl. 06:33 Baby-problemer hos Haas: - Intet sprænger i luften

Det forsinkede testprogram betyder imidlertid, at Pietro Fittipaldi bliver hevet ud af cockpittet torsdag formiddag til fordel for Romain Grosjean. Hvorefter Kevin Magnussen overtager til eftermiddag. 

Hvis de tekniske problemer udebliver, og der er tid, får Haas-teamets simulatorkører chancen igen i næste uge, men lige nu er fokus på førstekørerne og testprogrammet før sæsonpremieren i Melbourne.

Ekstra Bladets liveblog fra vintertest holder pause, indtil Kevin Magnussen torsdag over middag er tilbage i raceren. Livetider kan ses på Youtube. Og uddybende svar på de spørgsmål, som læserne stiller hyppigst, finder du her.

Efter en stille start på sin eftermiddag nåede Romain Grosjean teamets første lange stint med fuld tank - næsten en løbsdistance. Foto: Jan Sommer
Efter en stille start på sin eftermiddag nåede Romain Grosjean teamets første lange stint med fuld tank - næsten en løbsdistance. Foto: Jan Sommer
 

F1-vintertest dag tre

Daniil Kvyat (Toro Rosso) 1.17,704 minutter - 137 omgange

Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1.17,762 minutter - 138 omgange

Daniel Ricciardo (Renault) 1.18,164 minutter - 80 omgange

Sebastian Vettel (Ferrari) 1.18,350 minutter - 134 omgange

Max Verstappen (Red Bull) 1.18,787 minutter - 109 omgange

Nico Hülkenberg (Renault) 1.18,800 minutter - 63 omgange

Romain Grosjean (Haas) 1.19,060 minutter - 69 omgange

Pietro Fittipaldi (Haas) 1.19,249 minutter - 48 omgange

Carlos Sainz (McLaren) 1.19,354 minutter - 90 omgange

Sergio Perez (Racing Point) 1.20,102 minutter - 67 omgange

Valtteri Bottas (Mercedes) 1.20,693 minutter - 88 omgange

Lewis Hamilton (Mercedes) 1.20,818 minutter - 94 omgange

George Russell (Williams) 1.25,625 minutter - 23 omgange

Foto Eksklusive billeder: Kom helt tæt på de nye F1-racere

Sport og Spil Sidste chance: Kevin har kniven for struben

Hjulene var ved at ryge af Haas-racerne i fjor i Australien. Samme udfordring har selve sporten. Foto: Rick Rycroft/Ritzau Scanpix Sport og Spil Alarmklokkerne ringer: Formel 1 i fare

8 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere