Ny undersøgelse afslører: Bianchi udsat for ekstrem g-påvirkning

Ny undersøgelse viser, at Jules Bianchi blev udsat for langt kraftigere g-påvirkning end første antaget, da han blev livsfarligt kvæstet i 2014

TV: Se den gribende afsked med Jules Bianchi her (Video: AP)

Den ulykke, der endte med at koste Jules Bianchi livet, svarede til, at hans racer var faldet fra en højde på 48 meter og havde ramt et hårdt underlag.

Det oplyser det internationale motorsportsforbund FIA, efter at man har gennemført en ny undersøgelse af, hvad der skete 5. oktober 2014 på Suzuka-banen i Tokyo.

Philippe Bianchi, Jules Bianchis far, trøstes af et familiemedlem før tirsdagens begravelse. (Foto: AP) Formel 1 Sorgen malet i ansigtet: Formel 1-stjerne begravet

Den første undersøgelse viste, at Bianchi blev udsat for 92g, men sensorerne i den unge franskmands hovedtelefoner, der måler g-påvirkningen, svigtede ifølge FIA i det afgørende øjeblik, hvorfor de 92g blev målt ud fra hans hastighed.

I vådt føre og svindende lys mistede Bianchi kontrollen med sin Marussia-racer med 212 kilometer i timen - 2,61 sekunder senere ramte han med 126 kilometer i timen den 6,8 ton tunge kranvogn, som var ved at fjerne en anden forulykket racer.

Tyske Ralf Schumachers bil lettede fra jorden ved ulykken i Albert Park, Australien i 2002. (All Over Press) Sport Formel 1: Døden ligger altid på lur

Den gule kranvogn var ved at fjerne Adrian Sutils Sauber-racer, da Jules Bianchi forulykkede samme sted og ramte kranvognens bagende. (Foto: AP)
Den gule kranvogn var ved at fjerne Adrian Sutils Sauber-racer, da Jules Bianchi forulykkede samme sted og ramte kranvognens bagende. (Foto: AP)

FIA's nye tiltag, den såkaldte World Accident Database (WADB), som skal undersøge ulykker for at forbedre sikkerheden i Formel 1, har nu beregnet g-påvirkningen til utrolige 254.

Til sammenligning er kørerens g-påvirkning, når en dragster accellerer fra 0 til 100 km/t på under et sekund, på cirka 5,3.

Den formentlig højeste g-påvirkning, en Formel-kører har overlevet, er 179,8. Det blev engelske David Purley kortvarigt udsat for i træningen til Det Britiske Grand Prix i 1977, da hans bil med 174 km/t blev bragt til standsning af en barriere, der gav sig godt 60 centimeter ved sammenstødet.

Kranvognen, Bianchi stødte ind i, gav sig ikke så meget.

- Problemet var, at Marussia-raceren delvist ramte undersiden af kranvognen og derfor blev presset oppefra, siger vicepræsidenten for FIA's sikkerhedskomité, Andy Mellor, til det tyske site Auto Motor und Sport.

- Det virkede som en bremse, med øjeblikkeligt deceleration til følge. I samme ombæring rammer hjelmen kranvognen. Vi havde aldrig set noget lignende før, siger Mellor.

Det blev efter ulykken i Japan diskuteret, om et lukket cockpit kunne være vejen frem for at øge sikkerheden.

Mange af kørerne var ikke umiddelbart med på ideen, som ville ændre Formel 1 drastisk - og formanden for sikkerhedskomitéen, Peter Wright, forkaster da også nu ideen, da det ifølge de nye undersøgelser ikke ville have gjort nogen forskel i Bianchis tilfælde.

Jules Bianchis død har fået debatten om sikkerheden i Formel 1 til at blusse op igen. (Foto: AP) Formel 1 Formel 1-legende efter dødsfald: Farlige baner er bedst

- Bilen ville være blevet stoppet af taget, og selvom hovedet ikke ville have ramt kranvognen, ville det have ramt taget med det samme slutresultat, siger Wright.

Et af de tiltag, FIA har indført efter Bianchis ulykke, er den såkaldte 'virtual safety car', et elektronisk meldesystem, der sørger for, at kørerne reducerer deres fart, når der sker ting på banen, som kan resultere i farlige situationer.

Jules Bianchi (tv.) og Fernando Alonso (th.) sammen i Ferrari-tøjet (Foto: Abacapress) Formel 1 Derfor blev Alonso væk fra F1-vennens begravelse

BLÅ BOG: Jules Bianchi blev 25 år

Navn: Jules Bianchi

Født: 3. august 1989

Død: 17. juli 2015 (25 år)

Fødested: Nice, Frankrig

Nationalitet: Fransk

Formel 1-karriere:

* Aktive år: 2013-2014

* Hold: Marussia

* Løbsdeltagelser: 34

* Point i karrieren: 2

* Debut: 2013 i det australske grandprix

* Sidste løb: 2014 i det japanske grandprix

* Var inden tiden hos Marussia reservekører hos Force India og testkører for Ferrari

* Bianchis grandonkel Lucien var Formel 1-kører i perioden 1960-1968. Lucien vandt Le Mans i 1968 og døde i en ulykke i optakten til løbet det efterfølgende år. Jules Bianchis bedstefar Mauro var også racerkører.

Kilder: ABC News, Reuters

De seneste dødsulykker i Formel 1

Den brasilianske Formel 1-legende Ayrton Senna er ikke længere den seneste kører, der har mistet livet i forbindelse med et grandprix i motorsportens ypperste klasse.

Fredag døde franskmanden Jules Bianchi, der har ligget i koma siden en voldsom ulykke i oktober sidste år.

Her er en liste over de ti seneste dødsfald blandt Formel 1-kørere. I parentes er det land, hvor ulykken skete:

* Jules Bianchi: 2014 (Japan)

* Ayrton Senna: 1994 (Italien til San Marinos Grand Prix)

* Roland Ratzenberger: 1994 (Italien til San Marinos Grand Prix)

* Riccardo Paletti: 1982 (Canada)

* Gilles Villeneuve: 1982 (Belgien)

* Ronnie Peterson: 1978 (Italien)

* Tom Pryce: 1977 (Sydafrika)

* Mark Donohue: 1975 (Østrig)

* Helmuth Koinigg: 1974 (USA)

* Peter Revson: 1974 (Sydafrika)

Kilder: ESPN, Reuters

0 kommentarer
Vis kommentarer