Oprøret ulmer: McLaren og Honda tæt på krig

McLaren kræver Hondas Formel 1-chef fyret, hævder engelsk avis

Hondas Formel 1 chef Arai San ser frustretet under dagens pressemøde, hvor motorlevereandøren var under hårdt pres fra den engelske presse. (Foto: Jan Sommer)
Hondas Formel 1 chef Arai San ser frustretet under dagens pressemøde, hvor motorlevereandøren var under hårdt pres fra den engelske presse. (Foto: Jan Sommer)

MONZA (Ekstra Bladet): Briterne har fået nok af Hondas forfærdelige Formel 1-motor.

Hvis man skal tro avisen Daily Mail, gælder det ikke kun fans og medier, men også McLaren som efter en yderst tålmodig start på samarbejdet med japanerne angiveligt kræver Hondas motorsportschef Yasuhisa Arai fyret.

Sent lørdag til hver grandprix-weekend byder McLaren-Hondas kørere, løbschef Eric Boullier samt Hondas Arai-san journalister velkomne til ’Meet the team’ (mød holdet).

Under seancen på Monza havde et samlet engelsk pressekorps rottet sig sammen mod Arai-san. Grille er et for svagt ord – de forsøgte at slagte ham for at levere for at levere en motor, som er langsom, upålidelig og ikke tegner til at være i bedring.

Havde han sagt undskyld til sine to tidligere verdensmestre, som med deres 33 og 35 år p.t. spilder karrierens efterår i en bil uden chance for at vinde noget som helt.

Den ville japaneren ikke svare på.

Ville han overveje at sige op som chef for Hondas Formel 1-program?

Det spørgsmål smilede han kun forlegent til. Og sådan fortsatte angrebene.

Kevin Magnussen og hans Formel 1-drømme går ind til noget meget spændende uger. (Foto: Jan Sommer) Sport og Spil Skæbnemåned: Sådan er Kevins tilspidsede situation

Bagerst i lokalet - og midt i en solstråle - stod Kevin Magnussen, og lyttede til de mange kritiske spørgsmål. (Foto: Jan Sommer)
Bagerst i lokalet - og midt i en solstråle - stod Kevin Magnussen, og lyttede til de mange kritiske spørgsmål. (Foto: Jan Sommer)

For at gøre ondt værre taler Yasuhisa Arai blot et simpelt og ofte næsten uforståeligt engelsk. Han er kommet med meget modige udsagn om motorens potentiale – senest at Honda-motoren havde 25 hestekræfter flere end Renaults.

Under nedslagtningen påstod han pludselig, at det havde han aldrig sagt, hvilket den garvede Formel 1-journalist, som havde skrevet historien, mildest talt tog ilde op.

Selv BBC’s rolige og meget kompetente Formel 1-redaktør pointerede, at han ingen ingeniører i paddocken kunne nikke genkendende til japanerens tal.

- Vi har målt det på sensoren, ICE-hestekræfterne (forbrændingsmotoren) og samtidig udnyttelsen af MGU-K (del af batteri-systemet), som desværre leverer mindre på langsiderne, og det er grunden til, at farten ikke er så god, forklarede Arai-san.

I praksis på en højhastighedsbane som Monza betyder det, at fra sin topfart leverer McLaren-raceren pludselig 150 hestekræfter mindre.

Se også: Kevin ligger lunt til amerikansk F1-sæde

Kevin Magnussen lyttede med, da angrebene mod Honda-bossen tog fart. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen lyttede med, da angrebene mod Honda-bossen tog fart. (Foto: Jan Sommer)

Hondas motorsportschef påstod, at problemerne var identificeret, og at de var i fuld gang med at udarbejde en løsning til 2016.

Fernando Alonso, Jenson Button og Eric Boullier forsøgte at sige så lidt som muligt. Franskmanden blev spurgt, om han følte, Honda havde de rigtige mænd ansat til jobbet.

- Det går jeg ud fra, lød det undvigende svar fra Boullier.

Samtidig gør de dårlige resultater ondt på økonomien i McLaren, som kan se frem til drastisk færre præmiepenge for den skrækkelige sæson.

Sidste år mistede teamet Boss som sponsor efter 33 års samarbejde, og ifølge flere engelske aviser er både Johnnie Walker og Santander på vej ud. De poster til sammen 200 millioner kroner i teamet, som ikke har haft en hovedsponsor siden Vodaphone forlod teamet i 2013.

55 kommentarer
Vis kommentarer