Opsigtsvækkende tal: Så lidt skiller Kevin og Romain

Kevin Magnussen ender sæsonen som bedste Haas-kører, men den overbevisende sejr udeblev efter en skuffende afslutning

ABU DHABI (Ekstra Bladet): Statistikken lyver ikke, og det gjorde Kevin Magnussen ansigtsudtryk heller ikke, da han tog bagvejen langs marinaen i stedet for at gå gennem paddocken ovenpå årets sidste kvalifikation.

Sæsonafslutningen bød på en 13. plads til den 26-årige dansker, mens teamkammeraten var syver og ‘best of the rest’.

En kæmpe skuffelse, og det har de fleste lørdage været siden sommerpausen. Ud af de otte løb kvalificerede Kevin Magnussen sig kun foran Romain Grosjean i Sochi.

Dermed vinder franskmanden kvalifikationsduellen hos Haas med 11-10.

Hvilket Kevin Magnussen fint kunne leve med; en enkelt hurtig omgang er Grosjeans spidskompetence, hvis da ikke lige danskeren havde været foran 9-3 …  

Det minder om formnedgangen, man så hos ham i slutningen af både 2014 og 2016.

Hvilket han selv afviser.

- Jeg ser det ikke som en nedgang. Romain kom tilbage fra et hul. Og så ser det pludselig ud, som om jeg er gået baglæns. Sådan er det ikke. Han er bare tilbage på sit bedste niveau, hvilket ikke er ensbetydende med, at jeg er gået bagud, siger Kevin Magnussen.

Kevin Magnussen hang med næbbet efter årets sidste kvalifikation. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen hang med næbbet efter årets sidste kvalifikation. Foto: Jan Sommer
 

Selv om han igen og igen fastholder, at det kun er journalister, som går op i de interne teamdueller, holder det synspunkt ikke vand. Hvilket han til dels indrømmede:

- Det havde sikkert betydet noget, hvis jeg havde fået den, men når jeg ikke fik den, betyder det ikke en skid. Det er sådan en ting, man vil gå og flage med, hvis man havde vundet og skulle reklamere for sig selv.

- Det er en intern ting, der er i Formel 1, som ikke betyder noget i virkeligheden, men det kan betyde noget, hvis der er nogle store teams, der vurderer på situationen; så kigger de på sådan noget. Men hvis det er 10 og 11, er det bedre end 18 og 3, siger Magnussen.

Romain Grosjean holdt også øje med duellen. Franskmanden vidste i hvert fald, hvor langt han havde været bagud.

- Det ser selvfølgelig godt ud på papiret, men det er mere vigtigt, at jeg fik vendt min sæson om. På et tidspunkt var det 9-3. Men jeg ville ønske, at han havde i Q3 her. Han er meget, meget hurtig. Jeg har bare fået en bedre følelse med bilen halvvejs inde i sæsonen, siger Grosjean.

Ifølge en analyse af den tidligere F1-kører og nuværende Channel 4-ekspert Karun Chandhok lå ingen teamkammerater tættere på hinanden i 2018 under tidtagning end hos Haas.

Nøjes man med sammenlignelige omgange - fratrukket eksempelvis Grosjeans motorproblem i Canada - var franskmanden ifølge Chandhok i snit 0,009 sekunder hurtigere, når det blev alvor. Største spring var fire tiendele mellem Alonso og Vandoorne hos McLaren, mens Hamilton ‘kun’ var 0,165 sekunder hurtigere end Bottas.

Kevin Magnussen snakker med sine mekanikere. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen snakker med sine mekanikere. Foto: Jan Sommer

Sport og Spil Mød Haas-mekanikerne: 'Kevin er en af drengene'

Dykket i resultater efter sommerferien hænger ifølge Kevin Magnussen lige så meget sammen med fremskridt hos rivalerne.

- Som team tror jeg, at vi er gået lidt bagud fra at have domineret som ‘best of the rest’ i den første tredjedel af sæsonen. Så gik vi lidt bagud, men kom i det mindste tilbage i Brasilien til som minimum at matche det bedste midterhold. I Formel 1 går det op og ned. I sidste ende er det sæsonen som helhed, der tæller, siger han.

Her står danskeren stadig som vinder.

Udover kval-sejren har Grosjean i den nuancerede head-to-head leveret det bedste enkeltstående resultat, fjerdepladsen i Østrig.

Der står 7-7 i sammenlignelige løbsresultater, men danskeren har med 56 point mod franskmandens 37 trukket læsset for teamet.

Samtidigt har han leveret flest hurtige omgange - 11 mod syv - og nok så vigtigt klart fleste omgange i top ti - 741 mod 557.

Uanset resultatet sæsonsafslutningen søndag ender 2018-sæsonen med et tydeligt billede. Klar Magnussen-dominans ind til sommerferien og den diametralt modsatte situationer bagefter.   

Der er noget at arbejde med til næste år …

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer
 

Se også: Årets falske beskyldning går til ... Grosjean!

Se også: F1-kabalen går op: Han tager det sidste sæde

Se også: Vemodigt farvel til Kevin: - Vi er som far og søn

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Knust af teamkammeraten

 

Hamilton-Bottas 6-0

Siden en punktering i Baku kostede Valtteri Bottas har kun slået sin teamkammerat én gang - i juni i Canada - og har anden halvsæson fungeret som hjælperytter. Det skal ske noget ekstraordinært i 2019, hvis ikke finnen bliver udskiftet med Esteban Ocon i 2020.

 

Alonso-Vandoorne 6-0

Spanieren siger farvel til Formel 1 med et brag. McLarens kvalifikationsduel vandt Fernando Alonso med 21-0! Hvis nogen skulle være i tvivl om, hvem der var hurtigst. Og har scoret 50 af McLarens 62 point.

 

Leclerc-Ericsson 6-0

Svenskeren skal til Indycar og monegaskeren til Ferrari. Statistikkerne taler sit eget tydelig sprog om klasseforskel. Leclerc dominerer og har tilbragt over dobbelt så mange omgange i top ti i den ellers hæderlige Sauber.

 

Gasly-Hartley 6-0

Måske er Brendon Hartley for flink til Formel 1; han er i hvert fald fortid på teamet, mens Pierre Gasly har kurs mod Red Bull. Newzealænderen har manglet det sidste - inklusiv franskmandens frækhed.

 

Vettel-Räikkönen 5-0

Selv om Sebastian Vettel har begået alt for mange fejl til at blive verdensmester for femte gang, er han klart hurtigste Ferrari-kører. Räikkönens tekniske problemer i sæsonfinalen betød, at løbsresultaterne endte 8-8.

Den nuancerede head-to-head

Point

Løbsresultater*

Kvalifikation

Hurtigste omgang**

Omgange i top-ti

Bedste resultat

*Indbyrdes regnskab, når begge har fuldført løbet. Nuancerer billedet, hvis den ene side af garagen har været hårdere ramt af tekniske problemer

** Tæller kun, når begge kørere har kørt en omgang i løbet

Haas teamets chefløbsingeniør Ayao Komatsu har arbejdet sammen med Romain Grosjean i en eller anden funktion siden 2009. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Haas-chefens hovedpine: Det svære forhold til Grosjean

Lawrence Stroll har gjort sønnens karriere til sin hobby. Han har dog altid været interesseret i hestekræfter og samler blandt andet på Ferrarier. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Fem milliardær-sønners F1-fordel: Ingen kvaler - far betaler

Sport og Spil Adios Alonso: Farvel til divaen, guden og Kevins nemesis

Kevin Magnussen i debat Ayao Komatsu (t.v.), mens Haas' nye  dækspecialist Hiroshi Tomitsuka lytter med. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Chefingeniørens forklaring: Stor forskel på Kevin og Romain

Jakob Hovgaard følger Kevin Magnussen som fysioterapeut og praktisk gris. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Var tidligere elitefodboldspiller: Nu har han fået drømmejobbet hos Kevin

Kiesa om konkurrencen mellem Magnussen og Grosjean: Derfor er det godt at Grosjean har fået fingeren ud

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen