Optimalt for Haas: Knuste rivalerne

11 tusindedele skilte Romain Grosjean og Kevin Magnussen som ‘best of the rest’, mens springet ned til resten af midterfeltet var bemærkelsesværdigt stort

F1-feltet har ramt Barcelona. Jason Watt og Jonas Hüttel gennemgår banen. Producer: Martin Lorentsen

BARCELONA (Ekstra Bladet): Hele weekenden har Haas flirtet med Red Bull, men uden at slå til, da det gjaldt.

Sølle to tiendedele af et sekund var der op til Pierre Gasly på sjettepladsen som den sidste kører fra topholdene, der i Red Bulls og Ferraris tilfælde på Circuit de Barcelona-Catalunya ikke ser helt så suveræne ud i forhold til de forreste midterhold, som de plejer.

Kvalifikationen var det optimale resultat for Haas-teamet med Romain Grosjean som syver og Kevin Magnussen som otter med stor margen ned til resten af midterfeltet. Der var 0,7 og 1,2 sekunder til nærmeste rivaler.

I kval-finalen (Q3) kørte Haas-duoen stort set en identisk tid.

11 tusindedele af et sekund var Romain Grosjean hurtigere.

 - Godt arbejde, gutter. Lad os få et godt løb i morgen, sagde Kevin Magnussen over radioen.

Hvilket sætter tingene på spidsen for teamet.

Det er fjerde gang i denne sæson, at begge biler kvalificerer sig i top ti, men kun én gang er det blevet til point.

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer
 

Lige nøjagtigt på denne bane burde deres dæk fungere også på en løbsdistance, som har været problemet hidtil. Om end kørerne fredag ikke syntes, farten med fuld tank var helt perfekt, var de mere optimistiske, end de har været på det seneste.

Den officielle træningsanalyse fra F1 har tilmed Haas som midterfeltets næsthurtigste team i løbstrim kun overgået af Toro Rosso. Samtidigt er banen svær at overhale på, så point til begge kørere bør være inden for rækkevidde.

Valtteri Bottas kørte den hurtigste tid nogensinde på banen og slog sin egen teamkammerat med et halvt sekund. Trods motoropgraderinger til Ferrari var det italienske team aldrig for alvor en trussel.

For Renault var tidtagningen decideret pinlig.

Teamet havde hastet en motoropgradering igennem, som også blev installeret i McLaren-racerne. Men hos fabriksholdet var de ekstra hestekræfter svære at få øje på.

Nico Hülkenberg crashede under sit første forsøg og blev knockoutet allerede i Q1. Daniel Ricciardo sneg sig videre på yderste mandat og nåede også lige ind i Q3. Men starter 13’er, fordi han har en straf med sig fra løbet i Baku.

Se også: Dansk F1-håb i kæmpe drama: Frataget sejren

Se også: 'Slemme Kevin' i fint selskab

88 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere