Otte ting, du bør vide om Formel 1 i Malaysia

Kevin Magnussens vikartjans er ovre, og Fernando Alonso er tilbage i McLaren-Honda-raceren denne weekend

Siden 1999 har der været kørt Formel 1 på Sepang-banen uden for Kuala Lumpur. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Siden 1999 har der været kørt Formel 1 på Sepang-banen uden for Kuala Lumpur. (Foto: Tariq Mikkel Khan)

Svedende varmt
Når det bliver svedende varmt, tager jeg mine badebukser på, forlyder det fra Bamse - og for kørerne er løbet i Malaysia ikke bare svedende, men stinkende hedt. Sammen med Singapore er løbet det mest barske i kalenderen. Temperaturen i cockpittet runder de 50 grader, og kørerne mister tre-fire liter væske under grandprixet. Mekanikerne har det også halvvarmt i værkstedet, mens hovedparten af ingeniørerne sidder i aircondition.

Under løbet i Malaysia taber kørernes sig typisk tre kg på grund af varmen. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Under løbet i Malaysia taber kørernes sig typisk tre kg på grund af varmen. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
 

Drivende vådt
Med sin placering tæt på Ækvator er tropiske regnskyl dagligdag. Næsten hver eftermiddag rammes Sepang International Circuit af en intens regnbyge, så intermediate og regndæk kommer højt sandsynligvis i brug i løbet af weekenden. Læg hertil en luftfugtighed på den våde side af 80 procent.

(Foto: Tariq Mikkel Khan)
(Foto: Tariq Mikkel Khan)
 

Tre stop er strategien
Overfladen er svær at forudsige, fordi de daglige regnskyl vasker gummiet af banen. Pirelli medbringer de hvide medium-dæk og orange hårde. I fjor blev løbet kørt i tørvejr, hvor de hurtige Mercedes-racere benyttede sig af tre pitstop. Tre stints på medium og et kort til sidst på hard - regn ændrer hurtigt på de planer.

Tysk design
Sepang International Circuit var den første grandprix-bane designet af tyske Hermann Tilke, som har en del baner uden for Europa på samvittigheden; ikke alle er lige ophidsende, men lige den her har et godt ry. Ligger fem kilometer fra Kuala Lumpurs internationale lufthavn og 60 km fra centrum.

Tre gange har Fernando Alonso vundet på Sepang - for tre forskellige hold. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Tre gange har Fernando Alonso vundet på Sepang - for tre forskellige hold. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
 

Gode minder for McLaren
McLaren har udmærkede minder fra Sepang – Fernando Alonso lige så (tredobbelt vinder for tre forskellige teams). Faktisk kom teamets bedste resultat i 2007, hvor Fernando Alonso vandt foran Lewis Hamilton. I 2004 nåede Jenson Button karrierens første podie netop i Malaysia. Ferrari er dog det mest vindende team med seks sejre.

Grandprixet er et af kalenderens mest vigtige for Mercedes - ikke mindst efter det tyske er aflyst. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Grandprixet er et af kalenderens mest vigtige for Mercedes - ikke mindst efter det tyske er aflyst. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
 

Mercedes’ anden hjemmebane
Løbet er vigtigt for de suveræne tyskere på grund af storsponsoreren Petronas – som er Malaysias statslige olieselskab. Petronas trådte ind i Formel 1 i 1995 som sponsor hos daværende Red Bull-Sauber og fra 2010 som del af Mercedes. Selve grandprixet har siden sin start i 1999 båret olieselskabets navn. Hvilket også Petronas Towers i downtown Kuala Lumpur gør – verdens højeste twintower bygning med sine 452 meter. Filmglade læsere vil huske den fra Sean Connery og Catherine Zeta-Jones indbrud i 1999-hittet ’Lokkeduen’.

Sebastian Vettel - nu Ferrari-kører - vandt for to år siden en kontroversiel sejr på Sepang. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Sebastian Vettel - nu Ferrari-kører - vandt for to år siden en kontroversiel sejr på Sepang. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
 

'Multi 21'
En af Formel 1’s mere kontroversielle begivenheder fandt sted under løbet i 2013. Sebastian Vettel fik beskeden fra ’multi 21’, hvilket var en teamordre fra Red Bull om at blive bagved holdkammeraten Mark Webber. Tyskeren nægtede at adlyde, overhalede og vandt grandprixet.

McLaren-Honda-racerne er i overhængende fare for at blive taget med en omgang eller to under selve løbet. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
McLaren-Honda-racerne er i overhængende fare for at blive taget med en omgang eller to under selve løbet. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
 

Pas på de blå flag!
Gule flag, røde flag og ternede flag kender de fleste motorsports-interesserede, men der findes mange flere. Det blå kommer uheldigvis nok i spil for McLaren-Hondas kørere. Jenson Button så det i Australien, og Fernando Alonso bliver formentlig udsat for det for første gang i meget lang tid. Blåt flag betyder nemlig, at en bil nærmer sig og er ved at tage dig med en omgang …

Kevin analyserer: Derfor er Sepang så hård:

11 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere